Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena! Eftersom jag är sugen på att testa lite nytt har jag köpt en Digi002 (inte rack, det vill säga). Jag köpte den begagnad, och trots att den fungerade på plats har jag lite problem med den. Jag har kontakt med säljaren, så jag är inte bedragen på något sätt, men vill gärna lösa problemet eftersom jag gärna vill använda kortet.

Här följer ett litet översatt utdrag ur min problemtråd på Digidesigns User Conference-forum (vet inte om det är något bra, men postade där i alla fall):

Jag har inte hunnit installera PT och drivrutiner (för PC som jag kör WinXP HE på), så jag har bara hunnit testköra den i Stand alone mode), och jag har problem med fadern på kanal 2.

Fadern varierar mellan att föra ett nästan helt eget liv och att bara vara lite hoppig och lite okontrollerad. Den gör små hopprörelser ibland, men oftast hoppar den bara upp och ner (dock inte hela sträckan) fullkomligt frenetiskt. Detta händer när:

1. När man startar stand alone mode.

2. När man växlar mellan normala mixerläget och main faders mode.

SÅ snart man rör fadern (och håller i den lite löst) så slutar den hoppa, men det hjälper tyvärr ingenting eftersom man måste fånga den på rätt ställe för att få önskvärd nivåinställning...

Känner någon till det här problemet? Vad kan jag i så fall göra åt det? Är enheten trasig?

Tacksam för svar!

Annons
Guest thrinithan
Posted

Kan bara tillägga att jag har ungefär samma problem på mitt Tascam FW-1082... Kanal 5 och 6 har nå vajsing med de motoriserade reglarna. Precis som du beskriver så får jag också extremt frenetiska ryckningar i fadern vid bland annat volym automationer och när jag laddar in nya projekt i cubase där reglarna måste ställa om sig från sin utgångs position. Detta händer dock endast på en liten bestämd del av regeln, 5:an någonstanns i mitten och 6:an vid ca 1/3 av längden. Så det handlar alltså inte om att den rycker sådär helatiden utan på ett speciellt ställe och under speciella omständigheter. Mycket jobbigt hur som helst.

Personoligen tror jag att det är nått med själva motorn som gör att den slirar vid speciella lägen vilket framkallar ryckningen i regeln. det kanske är någon rem som snurrar för att röra regeln och den remmen kanske inte är nog spänd för att hålla tag och dra runt regeln jämnt. Däremot funkar och reagerar reglarna perfekt när man använder dom manuellt och man känner inte av nå vajsing med dom då.

Någon som kan förklara? Och kanske säga om jag/vi borde lämna in eftersom jag i alla fall fortfarande har garanti kvar. Är detta skadligt för reglarna?

Mycket tacksam för svar.

Posted
Kan bara tillägga att jag har ungefär samma problem på mitt Tascam FW-1082... Kanal 5 och 6 har nå vajsing med de motoriserade reglarna. Precis som du beskriver så får jag också extremt frenetiska ryckningar i fadern vid bland annat volym automationer och när jag laddar in nya projekt i cubase där reglarna måste ställa om sig från sin utgångs position. Detta händer dock endast på en liten bestämd del av regeln, 5:an någonstanns i mitten och 6:an vid ca 1/3 av längden. Så det handlar alltså inte om att den rycker sådär helatiden utan på ett speciellt ställe och under speciella omständigheter. Mycket jobbigt hur som helst.

Personoligen tror jag att det är nått med själva motorn som gör att den slirar vid speciella lägen vilket framkallar ryckningen i regeln. det kanske är någon rem som snurrar för att röra regeln och den remmen kanske inte är nog spänd för att hålla tag och dra runt regeln jämnt. Däremot funkar och reagerar reglarna perfekt när man använder dom manuellt och man känner inte av nå vajsing med dom då.

Någon som kan förklara? Och kanske säga om jag/vi borde lämna in eftersom jag i alla fall fortfarande har garanti kvar. Är detta skadligt för reglarna?

Mycket tacksam för svar.

Jag har precis samma problem som du, bara att jag beskrev det lite slarvigt. Det handlar inte om hela sträckan, utan kanske en tredjedel och ett bestämt område.

Jag har som sagt inte ens hunnit testköra den med PT ännu (och därmed än mindre testat automatisering), men när jag testade den på plats fanns inga såna här problem (så den verkar alltså funka i PT).

Jag skickade ett mail till någon av Digidesign licenserad reparatör i Sverige, så jag får se vad de säger om problemet.

Om det är som du säger, att det kan vara ett enkelt kalibreringsproblem, då måste det ju vara värt att reparera. Om inte annat så för att undvika allvarligare fel i framtiden.

Jag skulle också vara väldigt intresserad av att få höra vad andra säger!

Posted

Såhär svarade servicen (jag bad om kostnadsförslag också):

Hej

Du får komma med den om du kan, så att jag får undersöka vilka fel du har.

Det kan vara flera.

Därefter kan jag ge dig ett KF

mvh

/.../

🙂

Posted

Jasså, frågan rörde PT? Jag trodde det var ett maskinellt problem?

Tänk om jag tänkte använda kontrollytan till Logic också då? 🙂

Guest thrinithan
Posted (edited)

strålande support 🙂

Får väl skicka ett mail åt Tascam men jag har faktiskt inte den blekaste aningen hur f*n jag ska beskriva detta problem på engelska för att få dem att förstå 🙁 Hmm... om det nu inte finns support här i Sverige vill säga.

Håller med dig där Torwald 🙂 Den här tråden passade jättebra där den låg tidigare.

Edited by thrinithan
Posted

Hehe, det där med språket är ju ett helt annat problem 😄 Kan du inte bara säga att den twitchar upp och ner frenetically?

Det finns säkert någon support i Sverige, eller tror du inte? Tascam är ju ändå hyffsat stora, så man kan ju tro det...

Egentligen skulle jag vilja få tråden flyttad igen, eftersom "fel" personer läser i PT-forumet. Jag undrar för närvarande ingenting om Pro Tools. Jo det gör jag, förresten; men inte i den här tråden 😠

🥰

Guest thrinithan
Posted

Verkar som om denna tråden blev flyttad till en kategori som inte ens administratörerna läser 😆 Annars hade nog tråden vart tillbakaflyttad för länge sedan :rolleyes:

Posted
Verkar som om denna tråden blev flyttad till en kategori som inte ens administratörerna läser 😆 Annars hade nog tråden vart tillbakaflyttad för länge sedan :rolleyes:

Haha, sant. Vi blev inknuffade i skymundan!

Jag ska snacka med reparatören på lördag förresten. Eller sa jag det? Tänkte att det är bäst att tillägga det, annars kapar jag ju min egen tråd 😄

Guest thrinithan
Posted

fint... Om han säger nått vettigt får du gärna skriva en liten resume här! Hoppas vi får lite bättre förståelse för detta besynnerliga problem som inträffat 😏

Jag ska skicka iväg ett mail när jag har tid till Tascam så får vi se om dom har något vettigt att komma med.

• 2 weeks later...
Posted

Hej hopp! Jag måste säga att reparatören sa väldigt lite vettigt. Jag försökte luska ut vad han hade för yrkeshemligheter, men icke. Jag fick tillbaks kortet idag, färigt och reparerat, utan någon specifikation på vad som faktiskt var fel. Hur som helst, det jag faktiskt fick veta var att fader 2 är utbytt. That was about it. Reparationen kostade 1270 spänn eller något liknande, varav 250 var för reservdelen.

Hoppas det är till någon hjälp :/

Guest thrinithan
Posted

inte direkt 🙂 Mitt ljudkort är inskickat till Tascam repair och jag skrev med en liten lapp och förklarade felt. Avslutade brevet med att be dem skriva en kort förklaring till vad som orsakar problemet och om det är skadligt i längden för en fader att bete sig sådär.

Så vi får vänta tills jag får mitt ljudkort så kanske vi blir klokare 🙂 Fint att det blev fixat i alla fall!

Posted

Jag håller tummarna för Tascamsupporten då, det hade varit intressant att veta det det! 🙂

Nu funkar allt fina fisken för mig, och det är förstås superskönt! Allt gick igång smärtfritt (första gången jag använder själva ljudkortet ju!) och faktum är att jag fick igång Cubase lika enkelt som PT - enklare än när jag hade mitt MOTUkort. Det trodde jag inte, men så var det. Jag har lite oturliga kompitabilitetsproblem med mitt MOTU... 🙂