Jump to content
Annons

Recommended Posts

doris (oregistrerad)
Postat

Hej Hej.... 😠

Jag har Àntligen lyckats göra en nÄgorlunda bra inspelning med cubase SE3, men nÀr jag

gör en mixdown till Wave file sÄ Àndras kvalitén totalt till det sÀmre.

Jag har 24 bit pÄ ljudkort sÄ jag vÀljer det, och 44kHz fast att det stÄr kHz pÄ mitt ljudkort,

det fungerar inte med högre för dÄ vill den inte konvertera till mp3?!

Jag vet inte om det Àr instÀllningarna eller vad som gör att kvalitén Àndras.

En grej till Àr att sen mÄste jag konverterar till mp3 för datan kan inte lÀsa av Wave filerna.

Men kvalitén Àr redan dÄlig dÄ, inte alls som jag har stÀllt in!

Vet inte vad jag ska göra för att behÄlla kvalitén snÀlla hjÀlp!

Tack!!! 😉

Annons
doris (oregistrerad)
Postat
  doris sa:
Hej Hej.... 😠

Jag har Àntligen lyckats göra en nÄgorlunda bra inspelning med cubase SE3, men nÀr jag

gör en mixdown till Wave file sÄ Àndras kvalitén totalt till det sÀmre.

Jag har 24 bit pÄ ljudkort sÄ jag vÀljer det, och 44kHz fast att det stÄr kHz pÄ mitt ljudkort,

det fungerar inte med högre för dÄ vill den inte konvertera till mp3?!

Jag vet inte om det Àr instÀllningarna eller vad som gör att kvalitén Àndras.

En grej till Àr att sen mÄste jag konverterar till mp3 för datan kan inte lÀsa av Wave filerna.

Men kvalitén Àr redan dÄlig dÄ, inte alls som jag har stÀllt in!

Vet inte vad jag ska göra för att behÄlla kvalitén snÀlla hjÀlp!

Tack!!! 😉

Jag glömde sÀga att jag konverterar till mp3 med en annan program(lame)...för jag kan inte göra det med cubase för den vill ta betalt efter 20gnr...om nu det gör ngn skillnad!

PajaroFeo (oregistrerad)
Postat

Hmm...

Kolla i mixern sÄ att masterregeln inte gÄr upp pÄ rött, det mÀrks inte nÀr du lyssnar i Cubase men gör att det distar i nermixen. Annars vet jag inte...

En annan grej ocksÄ:

Om du ÀndÄ ska göra om till mp3 sedan sÄ bör du mixa ner till 16 bitar istÀllet. Glöm dÄ inte att sÀtta en dithering plugg (typ UV22HR som finns i cubase) som effekt insert pÄ master kanalen. Annars kan det ockÄ bli sÀmre ljud.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

BerÀtta exakt vad du har valt i exportegenskaperna.

doris (oregistrerad)
Postat
  PajaroFeo sa:
Hmm...

Kolla i mixern sÄ att masterregeln inte gÄr upp pÄ rött, det mÀrks inte nÀr du lyssnar i Cubase men gör att det distar i nermixen. Annars vet jag inte...

En annan grej ocksÄ:

Om du ÀndÄ ska göra om till mp3 sedan sÄ bör du mixa ner till 16 bitar istÀllet. Glöm dÄ inte att sÀtta en dithering plugg (typ UV22HR som finns i cubase) som effekt insert pÄ master kanalen. Annars kan det ockÄ bli sÀmre ljud.

Hej... kan man lĂ€gga effekter pĂ„ alla track’s samtidigt ?..Hm..Jag hittar inte master kanalen...hittills kan jag bara reglera ljudet pĂ„ allting samtidigt, effekterna lĂ€gger jag pĂ„ varje enskild kanal....kanske lĂ„ter dumt men jag Ă€r helt ny pĂ„ bĂ„de data och studio...SĂ„ 16 bit frĂ„n början ok men.. Hur mĂ„nga kHz ska jag ha?(jag kan Ă€ndra pĂ„ mitt ljudkort dĂ€r bak frĂ„n44 till96khz)

Vad gör UV22?

Tack verkligen snÀllt av dig att hjÀlpa!

😕

doris (oregistrerad)
Postat
  maxmaxmax sa:
BerÀtta exakt vad du har valt i exportegenskaperna.

Wave file

Pcm uncomprest waves(finns inget annat att vÀlja pÄ)

Sen har jag prövat med24 eller 16bits inge skilnad

44100 khz
jag kan Àndra

frÄn bak pÄ mitt ljudkort(EDIROL.UA25)

stero interliaved

outputs:Edirol
.

Import finns 2 altern.. men jag har inte

In kryssat dÀr alls

SÄ det Àr allt

Sen nÀr fÀrdigt sÄ förvandlar jag med LAME till mp3

Men det Àr redan dÄligt dÄ!

Tack för hjĂ€lp
jag kallsvettas
blĂ€..

Postat
  Citat
Vad gör UV22?

det den gör kallas dithering och nÀr du mixar ner frÄn 24 till 16 bitar sÄ tas alltsÄ 8 bitar bort och UV22 fyller ut tomrummen med lite brus för att det inte ska lÄta sÀmmre efter at du tagit bort bitarna.

Postat

PÄ ljudkortet skall du inte behöva Àndra nÄgra instÀllningar. DÀr vÀljer du nÀr du spelar in och behÄller nÀr du mixar. NÀr du sedan mixar ner sÄ vÀljer du 16bitar 44.1 Khz som nÀmts för att kunna brÀnna en cd alternativt göra till mp3. Du skall se till att realtime export under outputs Àr ikryssat annars kan du fÄ just ljudproblem av olika slag.

Postat
  doris sa:
Jag hittar inte master kanalen...

Ja, dÄ kan jag tÀnka mig att du mixar för starkt och slÄr i taket 0dB.

SÀnk volymen tills du inte slÄr över och anvÀnd gÀrna en kompressor och limiter för att pressa ihop dynamiken lite.

doris (oregistrerad)
Postat
  Lindpop sa:
PÄ ljudkortet skall du inte behöva Àndra nÄgra instÀllningar. DÀr vÀljer du nÀr du spelar in och behÄller nÀr du mixar. NÀr du sedan mixar ner sÄ vÀljer du 16bitar 44.1 Khz som nÀmts för att kunna brÀnna en cd alternativt göra till mp3. Du skall se till att realtime export under outputs Àr ikryssat annars kan du fÄ just ljudproblem av olika slag.

Hej... kan man lĂ€gga effekter pĂ„ alla track’s samtidigt ?..Hm..Jag hittar inte master kanalen...hittills kan jag bara reglera ljudet pĂ„ allting samtidigt, effekterna lĂ€gger jag pĂ„ varje enskild kanal....kanske lĂ„ter dumt men jag Ă€r helt ny pĂ„ bĂ„de data och studio...

hjÀlp...?

Tack!

doris (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
  doris sa:

SÀnk volymen tills du inte slÄr över och anvÀnd gÀrna en kompressor och limiter för att pressa ihop dynamiken lite.

Var hittar jag outputs? 😏

Postat
  doris sa:
  Linus sa:
  doris sa:

Var hittar jag outputs? 😳

dorisyv8.jpg

Postat (redigerat)

UrsÀkta att jag lÀgger mig.. Jag mixar aldrig ner frÄn Cubase etc.. Jag brukar mastra i Wavelab Ä sÄ men det Àr en annan sak..

Det jag funderar över Ă€r följande.. Om man kan lyssna pĂ„ en perfekt mix via sina monitorer.. Och om man har ett ljudkort som stöder "record what you hear".. Kan man inte anvĂ€nda den funktionen för att fĂ„ en bra WAV fil dĂ„? 😉

EDIT: stavar som en apa pĂ„ mitt tagnetbroad 🙁

Redigerat av hegobald
Postat
  Linus sa:
  doris sa:

Va fĂ„r man tag pĂ„ en bra kompressor oh limiter dĂ„?, Finns inga medföljande anvĂ€nbara effekter i Cb direkt.. ba massa delay's, distortions o annats som kan va kul i nĂ„gra minuter... men oanvĂ€ndbara 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

NÀr du vÀljer en insert under fliken Dynamics borde du hitta VST Dynamics.

HÀr finns kompressor, limiter och gate samt lite annat beroende pÄ Cubase version.

DÀr hittar du Àven en multibandskompressor.

Men vill du lattja med annat sÄ kan du börja hÀr:

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Och fylla pÄ med de hÀr:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.