flintan Postat 25 november 2006 Postat 25 november 2006 (redigerat) Jag söker ett kommando för att sĂ€tta alla inserts i bypass pĂ„ en kanal med ett klick. UngefĂ€r samma som nĂ€r man hĂ„ller in alt (alt + shift för alla markerade) och gör samma kommando pĂ„ alla kanaler, fast i "höjdled" hĂ€r istĂ€llet. Tipsa gĂ€rna om andra bra kortkommandon ocksĂ„. đ Redigerat 25 november 2006 av flintan
flintan Postat 28 november 2006 TrÄdstartare Postat 28 november 2006 Hittade ett annat anvÀndbart kommando av misstag idag. Kommando + klick (Mac) pÄ "stÀngd" plugin vÀxlar mellan bypass/aktiv. (Antar att det Àr ctrl + klick pÄ PC?)
J.Westling Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 (redigerat) Yes det Ă€r ctrl + klick pĂ„ pc. HĂ„ll ner option ocksĂ„ för att bypassa alla kanalers inserts pĂ„ den platsen. đ Snabbt sett att lyssna pĂ„ sin mix utan pluggar.. KrĂ€vs dock fem klick đ Redigerat 28 november 2006 av Bobogura
J.Westling Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Bra trĂ„d för oss Pro Tools nördar đ Bara till att fylla pĂ„ antar jag. HĂ€r Ă€r tvĂ„ andra som jag anvĂ€nder hela tiden. Ăndra grid vĂ€rde: Ctrl+option+ +/- (mac) start+alt+ +/- (pc) Ăndra nudge vĂ€rde: Option+command+ +/- (mac) Atl+ctrl+ +/- (pc)
Bagge Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Alt+F4 nĂ€r man suttit för lĂ€nge och mixat och donat sĂ„ man bara vill ta ett glas vin đ±
the_Voice Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Zooma in och ut snabbt med R och T, Ă€r nog det viktigaste för mig nĂ€r man ska klippa och redigera. đ± A..Z knappen mĂ„ste vara aktiverad dock (vad den nu heter egentligen).
J.Westling Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 A..Z knappen mĂ„ste vara aktiverad dock (vad den nu heter egentligen). Command focus? đ±
flintan Postat 29 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 november 2006 HĂ„ll ner option ocksĂ„ för att bypassa alla kanalers inserts pĂ„ den platsen. đSnabbt sett att lyssna pĂ„ sin mix utan pluggar.. KrĂ€vs dock fem klick đ Precis, men jag tĂ€nkte ifall det gĂ„r att sĂ€tta hela kanalen i bypass med ett klick, men det verkar inte gĂ„.
IDF Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Zooma in och ut snabbt med R och T, Ă€r nog det viktigaste för mig nĂ€r man ska klippa och redigera. đA..Z knappen mĂ„ste vara aktiverad dock (vad den nu heter egentligen). 1-4 för mig.. om man gör som jag o bara kör med en skĂ€rm till mac, och med logitech-tang.bord sĂ„ skiftar man mellan mix o edit fönster med F9..
illvaesen Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Ă h! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering Ă€r ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sĂ€gs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade lĂ€kage-slag i ljudspĂ„ret) Ă€pple+e (separera region), backspace, och Ă€pple+return (markera allt till början) sen min Ă€lskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..sĂ„ har man klippt bort kaggarna frĂ„n virvelns kanal pĂ„ 2 sekunder och Ă„terstĂ€llt ordningen.. En annan nice kombination Ă€r tab(to region), med en sekunds pre-roll, hĂ„ll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" sĂ„ kan man göra "flying crossfades" tills man storknar đ Asbra om man har mycket klipp.. I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns nĂ„got sĂ„dant? Har aldrig orkat kolla đ NĂ„gon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..anvĂ€nder nĂ€stan alltid flera Ă„t gĂ„ngen.. man tĂ€nker "bort med kaggarna frĂ„n virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hĂ€nda.. ungefĂ€r som nĂ€r man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra nĂ„gon grym specialare đ
Torwald Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 AppropÄ allt det hÀr, ingen som har skaffat Digidesigntangentbord med fina fÀrger för att fÄ bÀttre koll pÄ snabbkommandona?
mattebalja Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 (redigerat) http://www.editorskeys.com/ kanske nĂ„gon som tipsat om detta innan, jag köpte tvĂ„ ark och Ă€r minst sagt nöjd, förutom det faktum att de trillar av efter ett tag, framförallt de som anvĂ€nds ofta. đ Redigerat 29 november 2006 av mattebalja
flintan Postat 29 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 november 2006 Ah, trevligt. BĂ€rjar trilla in lite kommandon. NĂ„gra som jag anvĂ€nder frekvent och nĂ„gra nya. För att zooma anvĂ€nder jag alltid scrollhjulet. Scroll vanligt=upp/ned, scroll+shift=höger/vĂ€nster, scroll+alt=zoom in/ut, scroll+alt+shift=zooma ljudvĂ„gen i "höjd". PĂ„ Mac dĂ„ men det Ă€r sĂ€kert samma pĂ„ PC. đ PS. Försök gĂ€rna ange PC eller Mac sĂ„ man slipper bli konfunderad.. DS.
puremusic (oregistrerad) Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Shift+Ctrl+Alt+ Scrollhjul= Zooma in/ut midi events (vertikalt) Ctrl+Windows+Alt+Scrollhjul= Rulla midi events (vertikalt) Windows+Alt+Pil Upp/Ner= Trackhöjd (alla) Windows+Pil upp/ner= Trackhöjd markerat track Alt+F= Fyllfönstert med markerat (selection) Ctrl+Alt+W= StÀnger alla plugin fönster BegrÀnsa flytt av region vertikalt= Högerklicka och dra Alt + à = Spelar upp markerat omrÄde Till PC Peter
J.Westling Postat 1 december 2006 Postat 1 december 2006 Ok en som inte nÀms sÄ ofta. Helt onödig men men... Start+ctrl+alt+click pÄ nivÄmÀtare gör dom tjockare.... Ctrl+option+command+click (mac)
zagor Postat 9 december 2006 Postat 9 december 2006 Ă h! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering Ă€r ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sĂ€gs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade lĂ€kage-slag i ljudspĂ„ret) Ă€pple+e (separera region), backspace, och Ă€pple+return (markera allt till början) sen min Ă€lskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..sĂ„ har man klippt bort kaggarna frĂ„n virvelns kanal pĂ„ 2 sekunder och Ă„terstĂ€llt ordningen.. En annan nice kombination Ă€r tab(to region), med en sekunds pre-roll, hĂ„ll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" sĂ„ kan man göra "flying crossfades" tills man storknar đ Asbra om man har mycket klipp.. I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns nĂ„got sĂ„dant? Har aldrig orkat kolla đ NĂ„gon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..anvĂ€nder nĂ€stan alltid flera Ă„t gĂ„ngen.. man tĂ€nker "bort med kaggarna frĂ„n virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hĂ€nda.. ungefĂ€r som nĂ€r man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra nĂ„gon grym specialare đ varför ctrl+e för separate? "B" rĂ€cker lĂ„ngt och gott!
illvaesen Postat 9 december 2006 Postat 9 december 2006 Ă h! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering Ă€r ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sĂ€gs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade lĂ€kage-slag i ljudspĂ„ret) Ă€pple+e (separera region), backspace, och Ă€pple+return (markera allt till början) sen min Ă€lskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..sĂ„ har man klippt bort kaggarna frĂ„n virvelns kanal pĂ„ 2 sekunder och Ă„terstĂ€llt ordningen.. En annan nice kombination Ă€r tab(to region), med en sekunds pre-roll, hĂ„ll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" sĂ„ kan man göra "flying crossfades" tills man storknar đ Asbra om man har mycket klipp.. I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns nĂ„got sĂ„dant? Har aldrig orkat kolla đ NĂ„gon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..anvĂ€nder nĂ€stan alltid flera Ă„t gĂ„ngen.. man tĂ€nker "bort med kaggarna frĂ„n virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hĂ€nda.. ungefĂ€r som nĂ€r man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra nĂ„gon grym specialare đ varför ctrl+e för separate? "B" rĂ€cker lĂ„ngt och gott! Oh, det kanske stĂ€mmer.. jag har en del sĂ„nna dumma grejer som sitter lagrade i muskelminnet.. đ ..vissa hunder sitter aldrig..
ynot Postat 9 december 2006 Postat 9 december 2006 AppropÄ allt det hÀr, ingen som har skaffat Digidesigntangentbord med fina fÀrger för att fÄ bÀttre koll pÄ snabbkommandona? det har jag vÀldigt bar faktisk slipper mÄnga alt o ctrl
Murdock Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 (redigerat) JĂ€kla bobogura.. det dĂ€r tĂ€nkte jag sĂ€ga ju. Jag lyckades imponera(dvs underhĂ„lla) en kĂ€nd ljudtekniker med det en gĂ„ng(Jim Andersson) och har det som standardtrick sen dess. đ Bra trĂ„d. Hittade flera bra hĂ€r som jag inte visste. Som kommandot för att Ă€ndra gridvĂ€rdet.. prisa gud! =] Redigerat 11 december 2006 av Murdock
cain666 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Vet inte hur trixigt det hĂ€r Ă€r egentligen men.. I new track dialogen (ctrl+shift N) kan man hĂ„lla ner Shift + Ctrl och anvĂ€nda nerpil för att lĂ€gga till fler spĂ„r I samma fönster: upp och ner pil ger antalet spĂ„r av vald typ. (kan skrivas in med siffrorna med) ctrl + höger och vĂ€nsterpil avgör mono eller stereo ctrl + upp och ner pil avgör spĂ„rtyp (audio midi aux osv.) Skönt att slippa klicka hela tiden tycker jag.. đ
Tormentor Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 đ Vilken trevlig trĂ„d! Ăr det nĂ„gon som kan förklara det hĂ€r med att vissa kommandon Ă€r olika pĂ„ ett svenkt windows XP mot ett amerikanskt? (Ăven om jag har instĂ€llt pĂ„ amerikanskt sprĂ„k) t.e.x varför det Ă€r Ă & P för att flytta ner/upp till nĂ€sta track? Att jag hittat det Ă€r pga av vĂ€nliga kollegor som Aolsson men finns det nĂ„gon manual för svenska kortkommandon/anvĂ€ndare? Skulle bli mycket glad av att fĂ„ veta kortkommandot till open worksspace t.ex. nĂ€r jag vill importera tracks frĂ„n en annan session/template.
cain666 Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Workspace öppnar du med alt + ö om du har ett svenskt tangentbord med engelskt sprĂ„kval. đ
cain666 Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 En annan grej som Ă€r ganska skön Ă€r nĂ€r du namnger dina spĂ„r sĂ„ kan du anvĂ€nda ctrl + höger eller vĂ€nsterpil för att gĂ„ till nĂ€sta spĂ„r och bara fortsĂ€tta skriva in namnen. SlĂ„r att trycka next hela tiden.. Skriver in alla namn i ett nafs! đ
Tormentor Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Jag ska vĂ€l försöka stila lite jag ocksĂ„ đ NĂ€r jag TAB:ar mej igenom ett spĂ„r med BT t.ex. och hoppar över en transient gĂ„r jag tillbaka med Ctrl+ TAB
r206 (oregistrerad) Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner pÄ fÀrgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grÄtt och trist ut. Fungerar bara i 7.3.
Christoffer Bergfors Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Jag ska vĂ€l försöka stila lite jag ocksĂ„ đNĂ€r jag TAB:ar mej igenom ett spĂ„r med BT t.ex. och hoppar över en transient gĂ„r jag tillbaka med Ctrl+ TAB BT Ă€r BeaT detective eller? đ
IDF Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner pĂ„ fĂ€rgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grĂ„tt och trist ut. Fungerar bara i 7.3. ohh. lĂ€ckert.. men sjĂ€lv försöker jag koncentrera mig pĂ„ hur materialet lĂ„ter istĂ€llet för vilken fĂ€rg de e!! đ„°
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.