Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag söker ett kommando för att sÀtta alla inserts i bypass pÄ en kanal med ett klick. UngefÀr samma som nÀr man hÄller in alt (alt + shift för alla markerade) och gör samma kommando pÄ alla kanaler, fast i "höjdled" hÀr istÀllet.

Tipsa gĂ€rna om andra bra kortkommandon ocksĂ„. 🙂

Redigerat av flintan
Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Hittade ett annat anvÀndbart kommando av misstag idag.

Kommando + klick (Mac) pÄ "stÀngd" plugin vÀxlar mellan bypass/aktiv. (Antar att det Àr ctrl + klick pÄ PC?)

Postat (redigerat)

Yes det Àr ctrl + klick pÄ pc.

HĂ„ll ner option ocksĂ„ för att bypassa alla kanalers inserts pĂ„ den platsen. 🙁

Snabbt sett att lyssna pÄ sin mix utan pluggar..

KrĂ€vs dock fem klick 😉

Redigerat av Bobogura
Postat

Bra trĂ„d för oss Pro Tools nördar 😉

Bara till att fylla pÄ antar jag.

HÀr Àr tvÄ andra som jag anvÀnder hela tiden.

Ändra grid vĂ€rde: Ctrl+option+ +/- (mac) start+alt+ +/- (pc)

Ändra nudge vĂ€rde: Option+command+ +/- (mac) Atl+ctrl+ +/- (pc)

Postat

Alt+F4 nĂ€r man suttit för lĂ€nge och mixat och donat sĂ„ man bara vill ta ett glas vin đŸ˜±

Postat

Zooma in och ut snabbt med R och T, Ă€r nog det viktigaste för mig nĂ€r man ska klippa och redigera. đŸ˜±

A..Z knappen mÄste vara aktiverad dock (vad den nu heter egentligen).

Postat
HĂ„ll ner option ocksĂ„ för att bypassa alla kanalers inserts pĂ„ den platsen. 😉

Snabbt sett att lyssna pÄ sin mix utan pluggar..

KrĂ€vs dock fem klick 😛

Precis, men jag tÀnkte ifall det gÄr att sÀtta hela kanalen i bypass med ett klick, men det verkar inte gÄ.

Postat
Zooma in och ut snabbt med R och T, Ă€r nog det viktigaste för mig nĂ€r man ska klippa och redigera. 😛

A..Z knappen mÄste vara aktiverad dock (vad den nu heter egentligen).

1-4 för mig..

om man gör som jag o bara kör med en skÀrm till mac, och med logitech-tang.bord sÄ skiftar man mellan mix o edit fönster med F9..

Postat

Åh! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering Ă€r ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sĂ€gs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade lĂ€kage-slag i ljudspĂ„ret) Ă€pple+e (separera region), backspace, och Ă€pple+return (markera allt till början) sen min Ă€lskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..sĂ„ har man klippt bort kaggarna frĂ„n virvelns kanal pĂ„ 2 sekunder och Ă„terstĂ€llt ordningen..

En annan nice kombination Ă€r tab(to region), med en sekunds pre-roll, hĂ„ll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" sĂ„ kan man göra "flying crossfades" tills man storknar 😄

Asbra om man har mycket klipp..

I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns nĂ„got sĂ„dant? Har aldrig orkat kolla 😉

NĂ„gon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..anvĂ€nder nĂ€stan alltid flera Ă„t gĂ„ngen.. man tĂ€nker "bort med kaggarna frĂ„n virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hĂ€nda.. ungefĂ€r som nĂ€r man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra nĂ„gon grym specialare 😛

Postat

AppropÄ allt det hÀr, ingen som har skaffat Digidesigntangentbord med fina fÀrger för att fÄ bÀttre koll pÄ snabbkommandona?

Postat (redigerat)

http://www.editorskeys.com/

kanske nĂ„gon som tipsat om detta innan, jag köpte tvĂ„ ark och Ă€r minst sagt nöjd, förutom det faktum att de trillar av efter ett tag, framförallt de som anvĂ€nds ofta. 😠

Redigerat av mattebalja
Postat

Ah, trevligt. BÀrjar trilla in lite kommandon. NÄgra som jag anvÀnder frekvent och nÄgra nya.

För att zooma anvĂ€nder jag alltid scrollhjulet. Scroll vanligt=upp/ned, scroll+shift=höger/vĂ€nster, scroll+alt=zoom in/ut, scroll+alt+shift=zooma ljudvĂ„gen i "höjd". PĂ„ Mac dĂ„ men det Ă€r sĂ€kert samma pĂ„ PC. 😏

PS. Försök gÀrna ange PC eller Mac sÄ man slipper bli konfunderad.. DS.

puremusic (oregistrerad)
Postat

Shift+Ctrl+Alt+ Scrollhjul= Zooma in/ut midi events (vertikalt)

Ctrl+Windows+Alt+Scrollhjul= Rulla midi events (vertikalt)

Windows+Alt+Pil Upp/Ner= Trackhöjd (alla)

Windows+Pil upp/ner= Trackhöjd markerat track

Alt+F= Fyllfönstert med markerat (selection)

Ctrl+Alt+W= StÀnger alla plugin fönster

BegrÀnsa flytt av region vertikalt= Högerklicka och dra

Alt + Å= Spelar upp markerat omrĂ„de

Till PC

Peter

Postat

Ok en som inte nÀms sÄ ofta. Helt onödig men men...

Start+ctrl+alt+click pÄ nivÄmÀtare gör dom tjockare....

Ctrl+option+command+click (mac)

Postat
Åh! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering Ă€r ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sĂ€gs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade lĂ€kage-slag i ljudspĂ„ret) Ă€pple+e (separera region), backspace, och Ă€pple+return (markera allt till början) sen min Ă€lskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..sĂ„ har man klippt bort kaggarna frĂ„n virvelns kanal pĂ„ 2 sekunder och Ă„terstĂ€llt ordningen..

En annan nice kombination Ă€r tab(to region), med en sekunds pre-roll, hĂ„ll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" sĂ„ kan man göra "flying crossfades" tills man storknar 🙂

I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns nĂ„got sĂ„dant? Har aldrig orkat kolla 😉

NĂ„gon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..anvĂ€nder nĂ€stan alltid flera Ă„t gĂ„ngen.. man tĂ€nker "bort med kaggarna frĂ„n virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hĂ€nda.. ungefĂ€r som nĂ€r man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra nĂ„gon grym specialare 😛

varför ctrl+e för separate? "B" rÀcker lÄngt och gott!

Postat

En annan nice kombination Ă€r tab(to region), med en sekunds pre-roll, hĂ„ll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" sĂ„ kan man göra "flying crossfades" tills man storknar  😉

I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns nĂ„got sĂ„dant? Har aldrig orkat kolla  🙂

varför ctrl+e för separate? "B" rÀcker lÄngt och gott!

Oh, det kanske stĂ€mmer.. jag har en del sĂ„nna dumma grejer som sitter lagrade i muskelminnet.. 🙂 ..vissa hunder sitter aldrig..

Postat
AppropÄ allt det hÀr, ingen som har skaffat Digidesigntangentbord med fina fÀrger för att fÄ bÀttre koll pÄ snabbkommandona?

det har jag vÀldigt bar faktisk slipper mÄnga alt o ctrl

Postat (redigerat)

JĂ€kla bobogura.. det dĂ€r tĂ€nkte jag sĂ€ga ju. Jag lyckades imponera(dvs underhĂ„lla) en kĂ€nd ljudtekniker med det en gĂ„ng(Jim Andersson) och har det som standardtrick sen dess. 😉

Bra trÄd. Hittade flera bra hÀr som jag inte visste. Som kommandot för att Àndra gridvÀrdet.. prisa gud! =]

Redigerat av Murdock
Postat

Vet inte hur trixigt det hÀr Àr egentligen men..

I new track dialogen (ctrl+shift N) kan man hÄlla ner Shift + Ctrl och anvÀnda nerpil för att lÀgga till fler spÄr

I samma fönster:

upp och ner pil ger antalet spÄr av vald typ. (kan skrivas in med siffrorna med)

ctrl + höger och vÀnsterpil avgör mono eller stereo

ctrl + upp och ner pil avgör spÄrtyp (audio midi aux osv.)

Skönt att slippa klicka hela tiden tycker jag.. 😆

Postat

😛

Vilken trevlig trÄd!

Är det nĂ„gon som kan förklara det hĂ€r med att vissa kommandon Ă€r olika pĂ„ ett svenkt windows XP mot ett amerikanskt?

(Även om jag har instĂ€llt pĂ„ amerikanskt sprĂ„k)

t.e.x varför det Ă€r Ö & P för att flytta ner/upp till nĂ€sta track?

Att jag hittat det Àr pga av vÀnliga kollegor som Aolsson men finns det nÄgon manual för svenska kortkommandon/anvÀndare?

Skulle bli mycket glad av att fÄ veta kortkommandot till open worksspace t.ex. nÀr jag vill importera tracks frÄn en annan session/template.

Postat

Metal will bless your soul brother! 🙂

Postat

En annan grej som Ă€r ganska skön Ă€r nĂ€r du namnger dina spĂ„r sĂ„ kan du anvĂ€nda ctrl + höger eller vĂ€nsterpil för att gĂ„ till nĂ€sta spĂ„r och bara fortsĂ€tta skriva in namnen. SlĂ„r att trycka next hela tiden.. Skriver in alla namn i ett nafs! 🙂

Postat

Jag ska vĂ€l försöka stila lite jag ocksĂ„ 😕

NÀr jag TAB:ar mej igenom ett spÄr med BT t.ex. och hoppar över en transient gÄr jag tillbaka med Ctrl+ TAB

r206 (oregistrerad)
Postat

start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner pÄ fÀrgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grÄtt och trist ut. Fungerar bara i 7.3.

Postat

Jo fan BD ska de va đŸ„°

Postat
start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner pÄ fÀrgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grÄtt och trist ut. Fungerar bara i 7.3.

ohh. lĂ€ckert.. men sjĂ€lv försöker jag koncentrera mig pĂ„ hur materialet lĂ„ter istĂ€llet för vilken fĂ€rg de e!! đŸ„°

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.