Jump to content
Annons

Hjälp mig med min nya låt


Zyan

Recommended Posts

Jag är nybörjare på detta med musik, har aldrig lärt mig spela något instrument, men försöker så gott jag kan. Men är aldrig nöjd.

Varje gång jag försöker en låt, så blir det massa segment som inte hör ihop, och jag vet alltid på något sätt vad jag vill ha ut. Men blir aldrig så.

Nu vill jag ha ett lugnt, känslofyllt intro, uppbyggnad, och ska avsluta med green day rock. Rocken ska kompas med pianofills.

Men kan inte få till denna rock, blir antingen för skränigt eller för missvisande. Fel tempo osv. Felen är många, men det blir inte bra helt enkelt.

Nu har jag gått in i väggen och sliter mitt hår, ja ni har nog alla varit där.

Mina frågor är, hur gör man en bra tempohöjning där mitt klipp slutar?

Förslag på fortsatta ackord, ideer, eller alla barnen historier. Allt mottages för jag är så frustrerad.

Kritik på mix osv spelar ingen roll nu....vill bara få tillbaka kreativiteten. Vill jobba vidare, men har inget att gå på.

* LÅTNAMN: Unnamed

* ARTIST/GRUPP: Zyan

* GENRE: Kommer väl bli nån form av PopRock Opera 😠

* LÅTLÄNGD: 1:25

* KOMPOSITÖR: Zyan

* PRODUCENT: Zyan

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2049463 bytes

* STATUS: Kladdig halvkladd

Här är den andra versionen....tredje finns långt ner.

04.mp3

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bit in kommer jag att tänka på Lou Reeds "Perfect day"... kanske skulle vara nåt att låna idéer från?

Men testa att bryta av med nåt HELT annat. 😆 Eller gör såhär - lämna låten, skit i den, sen om två veckor så råkar du av en slump spela nåt asröjigt riff som skulle funka SÅ bra att klistra ihop med den här.

Och så avslutar vi med en alla barnen:

Alla barnen skrev musik utom Zyan

för han låg och vältrade sig i spyan (? 😠 )

Link to comment
Dela på andra sajter

En bit in kommer jag att tänka på Lou Reeds "Perfect day"... kanske skulle vara nåt att låna idéer från?

Men testa att bryta av med nåt HELT annat. 😄 Eller gör såhär - lämna låten, skit i den, sen om två veckor så råkar du av en slump spela nåt asröjigt riff som skulle funka SÅ bra att klistra ihop med den här.

Och så avslutar vi med en alla barnen:

Alla barnen skrev musik utom Zyan

för han låg och vältrade sig i spyan (? 😆 )

Det är det jag vill..bryta av med något helt annat...halvdistade rockgitarrer...men det är så uppbyggt kring de där ljusa tonerna...så allt låter piss när man spelar till nåt riff.

Ska skita i låten några veckor nu, men har så mycket halvklart. Blir bara delar av låtar, som inte passar ihop, trött på det. Vill göra klart saker, tror inte jag har nån låt som är klar. Tack för att du lyssna.

Och beträffande alla barnen historien, 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alla har vi väl den vägen vandrat...

Personligen så skulle jag nog väntat med lite distat till lite längre in i låten.

För sången skulle nog komma där ditt klipp slutar istället.

Vid idétorka så är väl tipsen att lyssna av sig på liknande låtar. Hur gör dom?

Byter de helt struktur eller har de en röd tråd i den? Byter de till dur eller moll?

Eller som tbruce sa: skit i låten ett slag och börja på andra så länge.

Ta några bärs eller ett par stadiga stänkare strax innan midnatt och testa igen.

Ingen mening att bli frustrerad och försöka komma på något. Risk att man lackar ur helt på låten.

Vore kul att se den i forumet lite längre fram. Keep up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alla har vi väl den vägen vandrat...

Personligen så skulle jag nog väntat med lite distat till lite längre in i låten.

För sången skulle nog komma där ditt klipp slutar istället.

Vid idétorka så är väl tipsen att lyssna av sig på liknande låtar. Hur gör dom?

Byter de helt struktur eller har de en röd tråd i den? Byter de till dur eller moll?

Eller som tbruce sa: skit i låten ett slag och börja på andra så länge.

Ta några bärs eller ett par stadiga stänkare strax innan midnatt och testa igen.

Ingen mening att bli frustrerad och försöka komma på något. Risk att man lackar ur helt på låten.

Vore kul att se den i forumet lite längre fram. Keep up!

Hade tänkt att ha sång i hela tiden...

Men övergångar har jag alltid haft svårt för...finns alltid saker jag vill lägga på...men innan och efter är det svåra...

Får se om jag jobbar med den i helgen...efter ett par bärs 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Zyan.

Välkommen i klubben.Skriva låtar är ju en knepig process.Mina låtar börjar alltid med en melodi ide.Jag sjunger in iden på min mp3:a med en riktig blarr text,tar sedan ut ackorden på min gura.Sedan börjar det svåra - arret! En bra grej är att låta den vila.Kör jag fast så gör jag så.Vidare så bearbetar jag låten i huvudet,ibland under lång tid - och vips så kommer en fortsättning som bara måste provas.Min kvinna brukar se på mig när jag är frånvarande närvarande..

En strof,ett ord i radion,en bild på tv:n,väderleken..Ja allt möjligt inspirerar mig,det gäller bara att fånga det man känner just när det kommer.

Poeter har det nog lite lättare än oss låtskrivare,dom behöver inte sätta musik till en känsla.Det är väl dom råd jag kan ge.

Samtidigt undrar jag hur långt du har kommit på denna? Har du sångmelodin klar?

Om så - sjung in en blarr text,improvisera kring den musikbit du har.

Jag testar alltid mina alster/ideer på min omgivning först,ibland kan man ju vara ute och cykla..

Sök en låtskrivar partner,gärna nån med poetiska talanger - sånt kan vara mycket givande.Men framför allt - ge inte upp! Se till att du har en bärbar mp:3a eller en mobil telefon som det går att spela in på,alltid med dig.Ideerna kommer när du minst anar det - det är då man ska fånga dom!

Fick en hyfsad låt ide en gång när jag var och handlade på ett stort varuhus.Jag drog upp mobilen och brast ut i sång! Dom tittade lite konstigt på mig i kassan när jag gick ut..Men så är det,lyssna till det du hör runt omkring dig så ska du se att ideerna kommer.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Zyan.

Välkommen i klubben.Skriva låtar är ju en knepig process.Mina låtar börjar alltid med en melodi ide.Jag sjunger in iden på min mp3:a med en riktig blarr text,tar sedan ut ackorden på min gura.Sedan börjar det svåra - arret! En bra grej är att låta den vila.Kör jag fast så gör jag så.Vidare så bearbetar jag låten i huvudet,ibland under lång tid - och vips så kommer en fortsättning som bara måste provas.Min kvinna brukar se på mig när jag är frånvarande närvarande..

En strof,ett ord i radion,en bild på tv:n,väderleken..Ja allt möjligt inspirerar mig,det gäller bara att fånga det man känner just när det kommer.

Poeter har det nog lite lättare än oss låtskrivare,dom behöver inte sätta musik till en känsla.Det är väl dom råd jag kan ge.

Samtidigt undrar jag hur långt du har kommit på denna? Har du sångmelodin klar?

Om så - sjung in en blarr text,improvisera kring den musikbit du har.

Jag testar alltid mina alster/ideer på min omgivning först,ibland kan man ju vara ute och cykla..

Sök en låtskrivar partner,gärna nån med poetiska talanger - sånt kan vara mycket givande.Men framför allt - ge inte upp! Se till att du har en bärbar mp:3a eller en mobil telefon som det går att spela in på,alltid med dig.Ideerna kommer när du minst anar det - det är då man ska fånga dom!

Fick en hyfsad låt ide en gång när jag var och handlade på ett stort varuhus.Jag drog upp mobilen och brast ut i sång! Dom tittade lite konstigt på mig i kassan när jag gick ut..Men så är det,lyssna till det du hör runt omkring dig så ska du se att ideerna kommer.

Mvh

Micael

Joo..förstår det...men ibland går man i samma spår, vill alltid göra på det vanliga sättet. Och spela liknande saker på gitarren, där handen trivs.

Många skapar sitt sound på just detta sätt.

Försöker att tänka utanför lådan så att säga, skapa nya grejer. Inte det jag har gjort tidigare, då blir det för likt och man utvecklas inte.

Det är därför denna ska ha en stark övergång och forsätta på rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget fel på det här - förutom trummorna.

Nu vet jag inte om jag fattar dig rätt alls. Vad du menar med rock och tempohöjning är jag klart osäker på. Men om man (jag) bara utgår från det som är inspelat hittills så tycker jag det mesta sitter ihop på så sätt att det bidrar och bygger upp en stämning samt en rytmisk struktur (harmonisk också). Dock tycker jag trummorna på intet sätt bidrar. Varken med sväng eller kraft.

Kanske vill du verkligen ha trummorna i halvtempo? Kanske har du tänkt att det skall ändras senare. Svårt att veta. Men jag tycker; trummorna i halvtempo spelandes den figuren låter helt fel för låten. Hela trumpaketet känns som ett långt intro från en trummis som inte vet vad han skall spela.

Jag skulle vilja ha ett rätt så enkelt trumkomp som låg i linje med grundrytmiken hos gitarrkompet. Men skippa det där mellansteget efter cymbalslagen och innan de markerade v.k slagen vid ca: 1 minut. Hellre lite cymballir som kommer in lite senare än nu och v.k vid samma tid som nu och in i ett redigt trumkomp där den lite överstyrda kompgitarren tar vid.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag ju inte hur du jobbar iofs -men en bra ide är att göra låten med en gura, papper o penna och ett spår i ditt inspelningsprogram där du bara nynnar in ideér...Alltså, skriv ner din låtstruktur på papper intro, vers, refräng osv och skriv sedan runt de olika "blocken" hur du vill att det ska låta -I ens tanke finns ju inga gränser!

Sedan när du är färdig med din struktur spelar du in en slaskgrund helt utan krav (fast det är bra om du sätter basen någorlunda enligt din skissidé), -sedan när du lyssnar på slasken kan du mer precist börja lägga till instrument/harmonier. När du är någorlunda nöjd spelar du in allt en gång till -på riktigt!

-att börja en ny låt direkt i datorn med trummor och pads o hela fadderittan brukar nästan alltid bara mynna ut i experimenterande med inställningar....

Så funkar det för mig iallafall....de få gånger jag lyckats med att skriva en hel låt...

För övrigt tycker jag att ditt utkast låter lovande -hoppas det löser sig!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rock och tempohöjning vill jag att uppbyggnaden ska vara klar där detta klipp slutar, och det ska bli popigare. Lite högre tempo...lite pop/rock...

Jag skulle vilja ha ett rätt så enkelt trumkomp som låg i linje med grundrytmiken hos gitarrkompet. Men skippa det där mellansteget efter cymbalslagen och innan de markerade v.k slagen vid ca: 1 minut. Hellre lite cymballir som kommer in lite senare än nu och v.k vid samma tid som och in i ett redigt trumkomp.

Fattar inte vad du menar med kompet, har jag med cymbalslag? Trodde bara att det var öppen high-hat. Vad är cymballir, ge gärna referensexempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag ju inte hur du jobbar iofs -men en bra ide är att göra låten med en gura, papper o penna och ett spår i ditt inspelningsprogram där du bara nynnar in ideér...Alltså, skriv ner din låtstruktur på papper intro, vers, refräng osv och skriv sedan runt de olika "blocken" hur du vill att det ska låta -I ens tanke finns ju inga gränser!

Sedan när du är färdig med din struktur spelar du in en slaskgrund helt utan krav (fast det är bra om du sätter basen någorlunda enligt din skissidé), -sedan när du lyssnar på slasken kan du mer precist börja lägga till instrument/harmonier. När du är någorlunda nöjd spelar du in allt en gång till -på riktigt!

-att börja en ny låt direkt i datorn med trummor och pads o hela fadderittan brukar nästan alltid bara mynna ut i experimenterande med inställningar....

Så funkar det för mig iallafall....de få gånger jag lyckats med att skriva en hel låt...

För övrigt tycker jag att ditt utkast låter lovande -hoppas det löser sig!

Tjohopp!

Lite interessanta komponeringstips här....ska prova dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rock och tempohöjning vill jag att uppbyggnaden ska vara klar där detta klipp slutar, och det ska bli popigare. Lite högre tempo...lite pop/rock...
Jag skulle vilja ha ett rätt så enkelt trumkomp som låg i linje med grundrytmiken hos gitarrkompet. Men skippa det där mellansteget efter cymbalslagen och innan de markerade v.k slagen vid ca: 1 minut. Hellre lite cymballir som kommer in lite senare än nu och v.k vid samma tid som och in i ett redigt trumkomp.

Fattar inte vad du menar med kompet, har jag med cymbalslag? Trodde bara att det var öppen high-hat. Vad är cymballir, ge gärna referensexempel.

Öppen hi-hat eller cymbal spelar väl ingen roll. En öppen hi-hat är ju i princip en cymbal (om du nu inte halvstänger). Du slår 4 slag på öppen hi-hat.

Cymballir är i princip det du gör på den öppna hi-haten. Fast man kan ju göra mer om man vill och på olika cymbaler, nästan samtidiga dubbelslag på olika cymbaler etc.. Mer att färga musiken än att spela ett regulgärt komp.

Nä det är inte så lätt att förklara heller det där med kompet. Men du spelar ett rytmiskt gitarrkomp både i uppbyggnaden (introt?) och sedan med den lite överstyrda gitarren. Jag kan inte med ord förklara hur jag menar att trummorna skall spela. Har heller inget referensexempel i huvudet (har nästan inga rockplattor längre)... men för mig låter det lite U2 om det. Fast det kanske inte är åt det hållet du vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina frågor är, hur gör man en bra tempohöjning där mitt klipp slutar?

Jag skulle (efter en lyssning) ha kört en rundgång på trummorna och sedan kört själva låten med distade gitarrer som tex. green day som du nämnde, kan kanske spela in ett förslag i morgon, för nu ska jag sova. 😲

vad är det för bpm och vilka ackord går låten i?

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

min vision: Jag hade sparat på trummorna till det stället där du slutar och lagt till en låång trumfill à la Hendrix little wing 00:31 och sedan öst på med distade 5or med samma ackordföljd. Lägg gärna till ett grymt solo som ebbas ut i versen.

Väldigt skön melodi annars och jag tycker att du bygger upp spänningen bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har spelat in en liten bit som du kanske kan jobba vidare på om du gillar den. tog inte med hela din del utan det börjar ca 10sek innan det tar slut så du hör över gången. grunden är dina akord fast hälften så långa, sedan lade jag till en grej som jag tyckte passade ihop med det. hoppas det kan vara till nån hjälp. 🙂

zyan_f_rslag_01.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Alla barnen tittade på fyran utom Zyan,

han tittade på Sky One

(uttalas "skyyvan", såsom obildat skogsfolk uttalar det)

1pr_SH_Carsten_Arnholm_Skogsfolk.jpg

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

har spelat in en liten bit som du kanske kan jobba vidare på om du gillar den. tog inte med hela din del utan det börjar ca 10sek innan det tar slut så du hör över gången. grunden är dina akord fast hälften så långa, sedan lade jag till en grej som jag tyckte passade ihop med det. hoppas det kan vara till nån hjälp. 😄

Grym tanke...ska jobba lite vidare på den...trummorna är ryggraden i låten..och min är lite ryggradslös för tillfället.

Kul ide dock, ska rocka vidare med ny inspiration. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump.

Edit: Bumpar i äran till den nya versionen.

aaa jag har inte hört din senaste uppdatering.. uppdaterade den lite själv 😛 ,

du har med andra ord gjort en skön atmosfär som inspirerar, kör på och gör den färdig ... och nu skall jag lyssna på din uppdatering.

kladd.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar din version, men jag har inte kommit så långt än.

Ska göra en grund, sen sång. Sen gör man allt det roliga runt omkring. För då vet man hur melodin går exakt.

Men har sagt det tidigare att jag diggar dina stråkar...båda arr och mix.

Funderar på att stryka pop/rock konceptet..eller göra två låtar...fick mersmak av popballad med upptempo nu.

Vad har du för stråkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar din version, men jag har inte kommit så långt än.

Ska göra en grund, sen sång. Sen gör man allt det roliga runt omkring. För då vet man hur melodin går exakt.

Men har sagt det tidigare att jag diggar dina stråkar...båda arr och mix.

Funderar på att stryka pop/rock konceptet..eller göra två låtar...fick mersmak av popballad med upptempo nu.

Vad har du för stråkar?

😉, jag använder EWQLSOSilverVST.

Låter bra att du börjar tänka om tror detta är början på något snyggt.

Dina låtar brukar inspirera, hojta till om du har lust till något samarbete någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar din version, men jag har inte kommit så långt än.

Ska göra en grund, sen sång. Sen gör man allt det roliga runt omkring. För då vet man hur melodin går exakt.

Men har sagt det tidigare att jag diggar dina stråkar...båda arr och mix.

Funderar på att stryka pop/rock konceptet..eller göra två låtar...fick mersmak av popballad med upptempo nu.

Vad har du för stråkar?

😉, jag använder EWQLSOSilverVST.

Låter bra att du börjar tänka om tror detta är början på något snyggt.

Dina låtar brukar inspirera, hojta till om du har lust till något samarbete någon gång.

Du får gärna lägga stråkar på någon, hör av mig om det finns plats över på något.

Men får se hur detta ska bli, halva mig vill skriva pop, halva mig vill skriva pop/rock, lyssna på green day, american idiot albumet och my chemichal romance - welcome to the black parade. Så förstår du vad jag har blivit influerad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Ramones, Stiff Little Fingers och Undertones så förstår du vad Green Day blivit influerade av. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...