Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har gjort detta inlÀgg i Cubase-forumet, men jag testar hÀr ocksÄ och hoppas pÄ bÀttre lycka.

Jag försöker spela in ett MIDI-spÄr i Cubase LE, dÀr jag har Cubase som host för Reason via Rewire. Men det gÄr sÄdÀr, Àrligt talat.

* Jag hittar reason-instrumentet i Cubase pÄ MIDI-in pÄ Midikanal 1.

* Jag fÄr ljud i lurarna frÄn Reason som gÄr i Rewire/Slave-mode.

* Jag trycker pÄ inspelningknappen och spelar sen pÄ min keybard.

Men inget fastnar pÄ Cubasekanalen, typ.

Antar att jag gör vÀrsta nybörjartabben (Àr nog det ocksÄ), men fÄr inte rÀtt pÄ det.

Petter

Annons
Postat

I Cubase skall det se ut sÄ hÀr för en kanal

Midi in skall vara ditt midi keyboard t.ex in: a-usb

Midi out skall vara din ljudkÀlla t.ex out:Subtractor1

MVh

lindpop

Postat

OK!

Allt stÀmmer:

MIDI in = USB-ljudenhet.

MIDI out = Reason NN19.

Jag enablar record i midikanalen, trycker "rec" i "Transport Panel", spelar pÄ min Keyboard (fÄr ljud), och trycker pÄ stop.

Sen Àr det helt BLANKT. Inget fastnar Cubase midikanal.

Är jag helt fel pĂ„ det? Hur gör man annars för att spela in MIDI med Cubase som host?

Petter

Postat
MIDI in = USB-ljudenhet.

Det dÀr lÄter skumt. USB-ljudenhet brukar betecknas för diverse okÀnda audioprylar pÄ USB, men jag har aldrig sett det indikera en klaviatur.

Jag tror inte det hÀr har nÄgot med Reason i sig att göra, sÄ det vore nog enklast att slÄ ihop bÄda dina trÄdar i Àmnet.

Har du testat att spela in midispÄr i Cubase med valfri VST-plugg istÀllet? För jag tror nÀmligen inte att det heller skulle fungera.

Jag skulle med 95% sÀkerhet sÀga att problemet hÀnger pÄ din klaviatur.

Vilken klaviatur Àr det? M-Audio? Edirol?

Har du verkligen installerat drivrutinerna för klaviaturen?

Är klaviaturen strömförsörjd separat?

Har du kopplat den med USB-kabel direkt till datorn eller gÄr den via USB-hubb?

Är det en laptop eller stationĂ€r dator?

Postat

Tack Linus,

jag har en M-Audio 02 som jag kör rakt in i en laptop med USB strömförsörjning. Jag trodde att det var lugnt eftersom jag fÄr den att funka med Reason, och att den funkar (dvs ger ljud ifrÄn sej) med Cubase/Rewire/Reason.

Men sÄ kanske inte Àr fallet! Jag ska installera om drivarna och se om det funkar bÀttre. Har du fler tankar sÄ lÀnge sÄ bara skjut!

very grateful,

Petter

• 2 veckor senare...
Postat

Linus, Lindpop:

Det funkar!!! En miljard tack. Ska jag vara Àrlig sÄ vet jag inte vad som gör att jag nu har ljud i hela kedjan...gjorde likadant (trodde jag) och sÄ funkade det plötsligt.

Ett stort tack alltsÄ. Nu kan jag börja göra lite grejer...

//Petter

• 1 Ă„r senare...
Postat

Dammar av den hÀr gamla trÄden eftersom det Àr den enda jag kunde hitta som verkar ha att göra med min frÄga (och det brukar ju va populÀrt att söka i Àldre trÄdar innan man skapar en ny).

Jag vill kunna anvÀnda min klaviatur till ett reason i slavlÀge, cubase som host. MÄste jag dÄ gÄ via cubase som beskrivs i tidigare inlÀgg eller Àr det möjligt att avaktivera klaviaturen i cubase och istÀllet anvÀnda den enbart i reason sÄ att man kan spela in ett midispÄr i reasons sequenser?

Tack pÄ förhand!

/mattias

drloop (oregistrerad)
Postat

Fullt möjligt att bara spela in i Reason och inte i Cubase. Jag har kört pÄ det viset.

TyvÀrr har jag sÄlt mitt Cubase sÄ jag kan inte hjÀlpa dig med instÀllningarna, sorry.

Postat

Det lÄter fint! Man kan vÀl visserligen exportera midifilen och sen importera den i reason men det skönt att slippa detta. Och att ha midin till ett reasonintrument i cubase skulle göra mig Ànnu mer vilse...

NÄgon annan som kÀnner till de dÀr instÀllningarna?

Postat

Jag fattar inte denna traden, speciellt detta fran 2006.

Varfor skulle man vilja kontrollera ett Reason instrument fran Cubase?

Under Rewire sa kor Reason och Cubase parallelt, aven om Cubase har prioritet.

Du kan spela in i din Reason sequencer som vanligt

Du kan spela in i Cubase

Jag spelar in bara audio i Cubase; det enda "problemet" jag hittat med detta ar att kontroll signaler (typ vridande pa rattar och drag i faders) som jag gor i Cubase gar igenom till Reason ocksa. Sa jag skapar en "dummy" kombinator i Reason och laser mina kontroller till den. Pa sa vis "skadas" min Reason melodi inte av mitt fippsande i Cubase.

Som jag forstar det sa skulle detta galla (keyboard) midi signaler ocksa. Signalerna gar till bada programmen, och spelas in i det program dar du trycker ner "record" knappen.

Hur enkelt som helst.

Sven

Postat

För att man inte gillar Reasons sequenser till exempel. Eller för att man kanske blandar VST och Reason och vill hantera all midi likandant.

Postat

Under Rewire sa kor Reason och Cubase parallelt, aven om Cubase har prioritet.

Du kan spela in i din Reason sequencer som vanligt

Du kan spela in i Cubase

Aha sÄ det ska fungera sÄ alltsÄ. Det gör det inte hos mig. NÀr jag startar reason som slav stÄr det nÄt om att midi-kontrollern inte kan hittas, ocksÄ funkar den bara i cubase sen. Vad kan detta vara för vajsing dÄ?

Postat

Sa keyboardet funkar med Reason som vanligt? Och nar du kor Cubase single?

Antar att du har lagliga och fullt installerade kopior...

Jag vet att nar jag installerade Cubase LE sa var det vissa grejer man var tvungen att gora for att anvanda Rewire - som beskrevs i min EMU 0404 USB manual. Sa kolla om det ar nagra speciella harvaru relaterade instruktioner du har missat.

Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.