Jump to content
Annons

Köpa linebox eller ej? Isf, passiv eller aktiv?


Nystagmus (oregistrerad)

Recommended Posts

Nystagmus (oregistrerad)

Har förstått att ett sätt att piffa upp basinspelningar är att blanda en uppmickad basrigg med en linad signal som man sedan lägger olika effekter på, ex. amplitube. Ska spela in ett hardcoreband till helgen, är det en bra metod till sådan musik? Om ja, funkar det med en passiv linebox med två utgångar eller behövs det en aktiv för att linesignalen ska vara användbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
för hardcore ljud tycker jag att en mickad basförstärkare låter bäst.

och det får gärna vara en distpedal framför förstärkaren.

...men det betyder ju inte att en lajnsignal är oanvändbar. Du kan använda stabiliteten i den lajnade signalen utan att den hörs, det gör ju ändå nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

Om jag nu ska använda denna stabilitet, spelar det någon roll om boxen är aktiv eller passiv när jag ändå färgar signalen med ex. Amplitube?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

Glömde fråga det viktigaste, är det någon idé med att köpa en _billig_ passiv linebox typ Behringer i mitt fall? Har svårt att uppskatta hur mycket det skulle kunna förstöra i mina inspelningar. Även om jag även spelar in lite lajnad gitarr kommer ju dessa kanaler bara ligga långt i bakgrunden och dessutom ha inserteffekter.

Och elaborera gärna kring passiv vs. aktiv som Torwald uppmanade till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla av att billiga passiva DI-boxar mest används till livebruk, medan aktiva som regel har högre ljudkvalitet och därför hellre används i studio.

En aktiv box som kan rekommenderas varmt, är svenska Line Audio Design's ADIB. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju lite hur mycket du är beredd att lägga på en linebox också. En billigare box från t.ex. Behringer funkar oftast utmärkt, men den går ju inte att jämföra med en high end-box från t.ex. Radial. Har själv en Radial JDI (passiv box) på väg till studion och det ska bli riktigt trevligt att få börja använda en riktigt bra box istället för dom vi har nu. Men sen så kostar den ju lite mer också.

Kolla in bra boxar på till exempel:

http://www.radialeng.com/ = Massor med varianter av både passiva och aktiva boxar.

http://www.littlelabs.com/redeye.html = Red Eye; passive d.i. och re-amp box i ett.

http://www.tech21nyc.com/bassdriver.html = Sansamp Bass Driver; underbar bas-linebox/preamp, det går att skita till ljudet riktigt härligt med den här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

På längre sikt tänker jag skaffa en ordentlig linebox men just nu står jag inför beslutet om jag ska köpa en budgetbox (passiv) för några hundra eller ej.

Den lajnade signal jag kommer spela in om jag köper en sådan kommer köras igenom vst-pluggar för att slutligen utgöra kanske max 33% av basgitarrljudet på den färdiga inspelningen. Möjligen kommer jag göra likadant med en elgitarr. Tror ni det egentligen spelar någon roll när denna inspelade signal utgör en sådan liten del av den färdiga inspelningen? Om det påverkar den färdiga inspelningen under ovan nämnda förutsättningar skippar jag budgetboxen och köper någon av de boxar ni rekommenderat någon gång i framtiden.

Synd att det ska vara så svårt att hitta begagnade boxar här i GBG.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men en sån här är inte bullshit vare sig i studio eller i livesituationer.. Du får tänka på att den totalt kapar den galvaniska länken mellan instrument och inspelningsutrustning.. Privärd dessutom 🙂

DI100_medium.jpg

Men vill du färga och feta till ljudet lite mera så skulle jag nog snarare rekomendera en sådan hära: 05bass_driver_image.jpg för knappt 2 papp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiva boxar är klart bättre i stort sett alltid. Om jag kommer ihåg rätt krävs det en aktiv box för att kunna jordlyfta skärmen.. men jag kan ha fel.. en dyr di-box är alltid rekommenderad då du ofta minskar risken för jordslingor, brum och liknande störningsmoment som kan bli mer än lovligt tidsödande vid ett inspelningstillfälle.. Framförallt om du har ett mixerbord mellan micken och interfacet.. om någon där använder sig av en pod eller liknande kan detta också användas som di-box.. Om du skaffar en aktiv, försök hitta en som drivs av fantommatning eller batteri, sladdar är som bekant minst lika ofta orsaken till problem som de i detta fallet kan vara lösningen..

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Näeee.. Det behövs inte en aktiv DI-box för att lyfta jorden (skärmen).. Det bevövs en transformator till detta.. en transformator är inte en aktiv komponent, det är en passiv komponent ju...

Det behövs en galvanisk skillnad helt enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser till just jordlyften, så borde väl många som har jordproblem med sin stärkare (eller kanske till och med sin gitar...) kunna dra nytta av att ha en linebox i signalkedjan innans stärkaren? Eller har de flesta opåverkar signal ut till stärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

för hardcore ljud tycker jag att en mickad basförstärkare låter bäst.

och det får gärna vara en distpedal framför förstärkaren.

...men det betyder ju inte att en lajnsignal är oanvändbar. Du kan använda stabiliteten i den lajnade signalen utan att den hörs, det gör ju ändå nytta.

absolut inte, jag argumenterade bara utifrån personlig smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...