Jump to content
Annons

Konvolverande eller icke konvolverande


Egghuvud

Recommended Posts

En liten fundering efter diverse diskussioner kring reverb. Jag har testat en rad olika och använder själv mest hårdvara.

Jag tycker att de skiljer ganska mycket i karraktär mellan de konvolverande och de icke konvolverande. Rumsljuden upplever jag som mycket mer autentiska i de konvolverande. Men det kanske bara är inbillning, eftersom amn vet att de bygger på autentiska rum så att säga. Det skiljer ju mycket i ekonomi förståss men sedan finns ju gratispluggarna som t e x Sir

Exempel på konvolverande är

Gigapuls, Waves IR, Sir, Altiverb, Trillium till protools.

Vilket föredrar ni och varför? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har bara erfarenhet av Logics Space Designer vad gäller konvolverande... och har bara haft det i ett par veckor, så jag har inte riktigt hunnit sätta mej in i alla små finesser än... men rent spontant så tycker jag det känns jävligt bökigt och svårkontrollerat att välja olika impulsfiler efter luddiga namn som "small tank", "american office room", "golden vocals", "first row seat" osv. Visst låter det bra, men jag föredrar ett bra algoritmbaserat för "bruksreverb", eftersom jag då har mer överblick över varför det låter som det gör och hur jag får det att låta som jag vill. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Allt som oftast skall det låta bra, inte realistiskt. Jag föredrar "vanliga" reverb, där jag ställer och pysslar tills mixen fungerar. Jag bryr mig inte om slutresultatet är en riktig tank eller en sardinburk, bara det fungerar.

Det sagt, jag förstår hypen med konvolverande reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Altiverben, för att den låter så förbannat bra. Och för att jag helt plötsligt har tillgång till flera av världens bäst ljudande rum.

Dyr förvisso, men värd varenda krona - om man vill att det ska låta autentiskt.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spin Audios Roomverb är ett reverb jag använder mycket, många bra presets att utgå ifrån och väldigt bra ljud. Dessutom finns det en hel hög med parametrar för att snabbt anpassa en preset till ens egen produktion in i minsta detalj om man så vill. Tillsammans med Logics Space Designer så täcker den nästan upp allt i reverbväg. Rekomenderas. Rätt billig är den också (119$).

Link to comment
Dela på andra sajter

Spin Audios Roomverb är ett reverb jag använder mycket, många bra presets att utgå ifrån och väldigt bra ljud. Dessutom finns det en hel hög med parametrar för att snabbt anpassa en preset till ens egen produktion in i minsta detalj om man så vill. Tillsammans med Logics Space Designer så täcker den nästan upp allt i reverbväg. Rekomenderas. Rätt billig är den också (119$).

Jag har också testat Rommverb. I jämförelese med Altiverb så lät det diskantigt onaturligt och lite vasst. Det mjuka varma "akustiska" ljudet kunde jag inte hitta. Annars är det ju bra presets och så i Roomverb och lätt att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger inte ens något konvolerande reverb! Tyvärr lider jag brist på någon bra reverbplugg som jag verkligen fastnat för. Därför tänker jag hålla stenhård koll på den här tråden 

Då tycker jag att du skall ladda det S.I.R och lite impulsfiler och pröva.

Trots allt e den ju gratis , så det skadar ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker vidare kring konvolverande reverb. Sir fungerar ju trots att den suger lite cpu. Men det är svårt med impulserna. Hur vet man att de faktiskt passar ens ändamål. Man har ju inte lust att sitta och bläddraa igenom tvåtusenfemhundra olika konvolveringar (he he) För att få fram ett hållbart reverb. Hur vet man t e x att Sidney opera house verkligen passar för ens musik. Visst man skall lyssna sig fram, men det kanske var lättar3e förr när utbudet inte var så enormt.

Köp ett lexikon eller ett alessis midiverb. Klappat och klart.

Impulser finns ju till att slå bäng. Både motiverade som olioka formner av rum och underliga som t e x Grand CAnyon eller baksätet på en nissan micra. Och då blir det så där intelektuellt. Det är kul att tänka sig att man spelar gitarr på en toalett i vita huset, men låter det verkligen bra, eller är det bara i ens eget huvud....

En annan fundering. Eftersom det går att göra impulser av nästan vad som helst så undrar man varför inte man gör impulser till blåssyntar. Anslaget (eller anblåsningen) verkar ju var det som är svårast att få att låta realistiskt. En teknik som blandar syntes med impuls skulle ju kunna vara lösningen för realistiskt blås... eller är jag bara ett egghuvud som vanligt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade SIR på inrådan här, och jag blev mycket positivt överraskad (åtminstone av den medföljande Theater-impulsen). Var kan jag hitta andra bra impulser? Det är ju inte direkt flexibelt att köra med samma hela tiden 😕

Hur är PTs Trillium?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...