Jump to content
Annons

importerad musik ändras till det dåliga


Bluemoon

Recommended Posts

när jag importerar min bakgrundsmusik till Sonar LE så ändras den i kvalitè.

Jag har kommit fram till att det beror på tempot. När man importerar in låten så ändras tempot till det som redan är inne i Sonar istället för att behålla sitt orginaltempo. När man sedan sänker ner/höjer tempot till sitt unsprungliga(det tempo man gjorde låten i- FL studios) så ändras ljuden och blir konstiga. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska höras. Vad beror detta på? Någon MÅSTE ha haft samma problem??

EDIT: rättstavade rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
aha. ska testa det. men det där med timestretching, har inte det nån funktion då?

timestretching är precis som det låter... man drar in o ut låtarna i tid, för att uppnå olika resultat.. låt säga att jag har en sampling av en sångare som säger bää i 1,2 sek.. o jag vill ha det i typ 4,3 sek. istället.. då kan man timestretcha ut den o på så sätt uppnå resultat.. men sen om det blir bra är en annan femma.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

aha. ska testa det. men det där med timestretching, har inte det nån funktion då?

Har aldrig behövt kolla, så jag vet inte riktigt...

Kolla vad som finns för alternativ om du högerklickar på klippet inne i Sonar och väljer "properties". Ska nog finnas nåt alternativ där för att välja så att sonar inte ser det som ett "groove clip".

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig behövt kolla, så jag vet inte riktigt...

Kolla vad som finns för alternativ om du högerklickar på klippet inne i Sonar och väljer "properties". Ska nog finnas nåt alternativ där för att välja så att sonar inte ser det som ett "groove clip".

ok, ska kolla nu med en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller enklare: Klicka ur "acidized" när du exporterar ut från FL!

hittade inget sådant i mitt uråldriga FL. jag exporterar filen i "WAW" by hte way...

Men, jo, det ska det absolut göra. Har funnits med ända sedan FLs barndom...

När du väljer export audio i FL får du ju först skriva ett filnamn, och sedan kommer en ruta upp med en massa olika alternativ: wav/mp3, vilken algoritm och en massa annat. I det fönstret finns det en kryssruta nere till höger som heter "Save acidized" (eller nåt liknande). -Om du klickar ur den så sparas ingen BPM-info i filen och därmed försöker inte Sonar göra nåt fuffens med den när du sätter in den där...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

jag högerklickade på spåret och klickade på "groove-clip looping", funkade finfint. Men vad betyder denna "knapp"?

Tänkte passa på och fråga vad gäller editing i sonar, när jag zoomar in spåret riktigt ordentligt för att ta bort exempelvis ett smackljud som jag inte vill ha så stöter jag på problem. När jag markerar så vägrar programmet att markera den lilla del jag vill markera utan envisas med att markera en hel sec. Varför det mån tro? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller enklare: Klicka ur "acidized" när du exporterar ut från FL!

hittade inget sådant i mitt uråldriga FL. jag exporterar filen i "WAW" by hte way...

Men, jo, det ska det absolut göra. Har funnits med ända sedan FLs barndom...

När du väljer export audio i FL får du ju först skriva ett filnamn, och sedan kommer en ruta upp med en massa olika alternativ: wav/mp3, vilken algoritm och en massa annat. I det fönstret finns det en kryssruta nere till höger som heter "Save acidized" (eller nåt liknande). -Om du klickar ur den så sparas ingen BPM-info i filen och därmed försöker inte Sonar göra nåt fuffens med den när du sätter in den där...

AHA, ska kolla upp det också sen då, så det blir rätt från början. tacktack.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag markerar så vägrar programmet att markera den lilla del jag vill markera utan envisas med att markera en hel sec. Varför det mån tro? 😄

Du har Snap påslaget i sequencern.

Därför avrundar den din markering till det närmaste taktslag eller takt eller sekund eller vad du har valt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag markerar så vägrar programmet att markera den lilla del jag vill markera utan envisas med att markera en hel sec. Varför det mån tro?  😄

Du har Snap påslaget i sequencern.

Därför avrundar den din markering till det närmaste taktslag eller takt eller sekund eller vad du har valt.

jaha, men där ser man. så enkla fel allting 🙁 tack tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, klicka UR den. :rolleyes:

När det gäller markerandet är det faktiskt inte så enkelt som Linus säger...

Man måste mycket riktigt klicka ur "snap to grid" (knappen med rutmönster ovanför kanalinställningarna), men sedan måste man även göra markerandet uppe på "tidslinjen". -Att bara klicka i ett spår gör bara att just det klippet markeras.

"Groove clip looping" innebär att om en ljudfil är skapad med acid-information, så kan man i Sonar enkelt både transponera och anpassa den till andra tempon. Väldigt bra i vissa fall, men i ditt fall är det ju inte meningen, och därmed blir det alltså lite fel...

-Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar??

Link to comment
Dela på andra sajter

-Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar??

jag använder samma tempo, men det blev ändå knas när man importerade låten in i sonar. - om man inte ställer om tempot till det tempo låten är i FL så ställer den automatiskt om sig till 100 bpm....

föresten det där med att det inte var så enkelt med att markera, hängde inte med riktigt. klickade ur "snap to grid" och markerade och klippte sedan. Det funkade. fast nu har jag inte testat ordentligt och kollat upp så spåret flyttar sig eller något sådant... ingen flytt man såg iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar??

jag använder samma tempo, men det blev ändå knas när man importerade låten in i sonar. - om man inte ställer om tempot till det tempo låten är i FL så ställer den automatiskt om sig till 100 bpm....

Oki, det var konstigt...

föresten det där med att det inte var så enkelt med att markera, hängde inte med riktigt. klickade ur "snap to grid" och markerade och klippte sedan. Det funkade. fast nu har jag inte testat ordentligt och kollat upp så spåret flyttar sig eller något sådant... ingen flytt man såg iaf.

Aha, då kanske jag fortfarande jobbar enligt gamla onödiga mönster då... Bra att det funkade för dig iallafall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

-Men förresten? Varför använder du inte samma bpm i FL och Sonar??

jag använder samma tempo, men det blev ändå knas när man importerade låten in i sonar. - om man inte ställer om tempot till det tempo låten är i FL så ställer den automatiskt om sig till 100 bpm....

Oki, det var konstigt...

Jag vet, förstår inte varför inte tempot blir lika när man importerar audiofilen in i sonar. Det är då problemet uppstår med att vissa ljud låter hackiga och konstiga. inte mycket som sagt, men lite grann ändras vissa ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...