Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Keyboardisten i vårt band skulle behöva en software-synth.

Nu kör han med en JV-1080 live och det vore kul att testa att köra live med en software-synth istället har jag funderat på. Så jag tänkte ge honom lite tips.

Det han kör är mest brass, piano, orgel, pads och sånt.

Så det är ingen synth fylld av techo-ljud vi är ute efter.

Någon som har några tips o råd att komma med och vad man ska akta sig för eller tänka extra noga på när man kör live med en softwaresynth?

Det blir bärbar pc i så fall via midi till hans mother keyboard.

Vore kanske kul med någon sampler också kanske...

Annons
Postat (redigerat)

Sampler ja! För blås och piano iaf. Orgel kan vara trevligare med algoritmbaserat, och pads också såklart.

EDIT: Förresten, köper man en Mac så följer Garageband med gratis, som både har schyssta padsynthar, riktigt trevlig orgelmodul och helt okej piano. Blås finns också fast inte lika övertygande. Helt gratis om nån av er råkar ha en hyfsat ny Mac, alltså. 😄

Redigerat av tbruce
Postat

Ja, själv kör jag med Mac, men ingen bärbar. Så det är pc som gäller för detta.

Men vore kul med tips på några soft-synthar som han kan köra med.

Dessutom ska det vara möjligt att skapa lite eget, så han kan lägga två ljud på varandra, splits, osv. Alltså som en multitimbral synth funkar vanligtvis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.