Jump to content
Annons

få till pantera-sound på elgitarrer!


coxen

Recommended Posts

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Dubba en jäkla massa gånger. Dra ner disten istället för att dra upp den. Spela tight.

Ah, var tvungen att lägga till Walk från Vulgar display of power i min redan schizofrena playlist.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hold your horses nu gubbar!

Bara för man kör Reason behöver inte allt låta elektronika.

Men Coxen kan ha skickat in frågan i fel forum?

Jag klipper sönder mina gitarrtagningar och slänger i dem i Reason ibland.

Så kanske Coxen också gör?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är att t.ex öppna upp två nnxt med samma kompljud, panorera en L den andra R. sedan fördröj R med typ 30msek för bred komp sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för man kör Reason behöver inte allt låta elektronika.

Det var inte det jag menade , bara det att det går inte att spela in audio i reason

och då blir det svårt att få till gitarrer.

Men som sagt

1. Kanske ligger frågan i fel forum ?

2. Kanske skickar han in klippta gitarrer i russin ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du använder pluggen auto-pantera.

haha 😄

nej seriöst grabbar och flickor. jag spelar inte in med gitarr. jag vill göra det HELT i reson med hjälp av effekterna som finns att tillgå och med ett gitarrljud ur reasons soundbank som grund. jag vill ha panterasoundet som finns i låten Walk tex 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du använder pluggen auto-pantera.

haha 😄

nej seriöst grabbar och flickor. jag spelar inte in med gitarr. jag vill göra det HELT i reson med hjälp av effekterna som finns att tillgå och med ett gitarrljud ur reasons soundbank som grund. jag vill ha panterasoundet som finns i låten Walk tex 🙂

det är nog nära på omöjligt tyvärr..

Link to comment
Dela på andra sajter

sött dig o skruva på exempelvis Subtractorn o skruva så UTAV HELVETE!! sen lägger du på screamern, eq, kompressor o kanske ngt delay eller så..

kanske du kan få till ett någorlunda ljud, som påminner om gitarr!!

inget e omönjligt, men jädrar va svårt vissa saker kan vara!!

jag skulle nog hellre lägga ner tiden på att skruva fram så gott det går istället för att be andra om hjälp!! visst att det kan vara bra att få en kick i röven för att komma igång med ljuden, men det är du som skruvar.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte. men jag tror nog INTE att du ska:

1 scoopa ur all mid.

2 dra på max dist på stärkaren och sedan lägga till en boss metal zone.

3 sololyssna på gitarren och försöka hitta "mer bas" utan att lyssna på just basen.

4 försöka med nånting i efterhand egentligen, utan gå den långa vägen och dubba, dubba, dubba. tänk bara på att dist=övertoner. lägger du typ 4 spår med maxdist kommer övertonerna skugga över trummor, bas etc samt vilka toner du spelar och allt låter "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa".

eller "uuuuuuuuuu" etc.

dra ner disten och dubba.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar inte in med gitarr. jag vill göra det HELT i reson

Då använder du I N T E fabriksbanken utan köper någon samplingsplatta med hårda gitarrer och distgitarrloopar.

Nine Volt Audio: The Collection kanske är nåt för dig?

Jocke Skog gjorde rex-filer av Clawfinger-gitarrer och använde i den här demolåten:

Clawfinger - In The Cold Light Of Reason

Ladda hem rns-filen härifrån...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...