Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

är ingen mästare på dehär, men spontant så skulle jag satsa på ett extern ljudkort, om du har tänkt att hålla på med musik...

Sen beror det ju på vad för musik du håller på med... lirar du elektroniskt? eller ska du ha sång å akustisk gitarr?

Berätta lite mer utförligt vad du tänker pyssla med för musik, så kommer duu att få vettigare svar, än vad du har fått av mig...

Lycka till!

Postat (redigerat)

Du får säkert många synpunkter på ljudkortet - och de stämmer, men eftersom musiken inte är något du satsar så stort på i nuläget, så spelar det inte så stor roll.

Mixer finns det säkert ingen anledning att skaffa. Med en extern midiklaviatur, kan du använda virtuella instrument i datorn som ljudkälla. Då kopplar du bara midi out från klaviaturen till midi in på ljudkortet. Vill du använda ljudet som finns i keyboardet också, så kopplar du ljudutgångarna från keyboardet till lineingångarna på ljudkortet - och behöver ingen mixer.

Finns det en mikrofoningång på ljudkortet, så kan du använda en dynamisk mikrofon och koppla in direkt på ljudkortet - men micingångar på sådana ljudkort brukar lämna ganska mycket annat att önska, så bäst är det om du skaffar en micpreamp, som du kopplar in micen i och som i sin tur kopplas till en lineingång på ljudkortet.

Högtalarna kopplar du till ljudkortets utgång om det är aktiva högtalare.

När du så småningom börjar bli mer seriös med musikskapandet, så är det ett smart drag att skaffa ett annat ljudkort, men i början fungerar ett Soundblaster hyfsat i alla fall...

Tänk också på att du behöver ett par slutna hörlurar när du spelar in med mikrofon - och inte har lyssningen genom högtalarna eftersom du får rundgång mellan mic och högtalare då... 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Ah okej... Så om jag nu senare skulle villja ha ett ljudkort för mer "seriös" ljudproduktion, vad ska jag kolla efter då? Vilka kort är bra?

Hur kopplar jag in högtalarna på Creative ljudkortet? Finns ett XLR och ett TRS uttag på var högtalare, men inte på ljudkortet antar jag...? Kan jag använda en adapter så att jag kan koppla högtalarna direkt till Left och Right uttagen (alltså då från 1/4" till 1/8" sladdar, eller vad de nu kallas)?

Sen om det är någon som har högtalare med XLR eller TRS så skulle det vara interessant att veta hur du har kopplat dem.

Så frågan i helhet kanske är: Behöver jag någonting emellan, eller kan jag koppla dessa högtalare direkt till Creative kortet? Och om jag behöver något, vad?

Mycket frågor, tack för svar och tålamod 🙂

Adapter finns att köpa och de är inte alls dyra. Kolla på Claes Ohlson.

Redigerat av allansson
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
ror inte jag kör på att köpa en adapter, får nog bli att köpa något annat emellan där isåfall... Har alla billiga mixerbord ingång för de sladdarna?

Vidskepelse? En enkel galvanisk adapter tillför ingenting, kostar i princip ingenting. Ett billigt mixerbord tillför skit och kostar lite pengar. Ju mindre pengar, desto mera skit förstås. Att köpa en mixer istället för rätt kabel/adapter är av det mest absurda jag hört på länge.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

I själva verket skulle jag köpa en ny färdig kabel för det här. Trots att en adapter fungerar lika bra. Men en färdig kabel är att föredra, i mitt tycke. Framförallt då det är en ganska standardgrej du behöver.

CMP-153_0008-365e0d528e3779f7fdfbdcf6f0acaec2.jpg

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du har ju en stereoutgång på ditt ljudkort, nån Soundblaster om jag förstod rätt? Då kommer båda kanalernas (left+right) signaler ut ur ETT stöpselhål i ditt ljudkort. Visst, du har ju flere analoga utgångar, men de andra är för surroundhögtalara och annat skit. Så svaret är ja, en kabel som delar sig i två delar. Just som på bilden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.