danieel Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) Hej hĂ„! Har bestĂ€mt mig för att köpa en elgitarr, och efter att ha kört utbudet genom min inköpstratt (mĂ€rke, pris och inte minst utseende) föll jag för en Fender Toronado. HĂ€r finns den pĂ„ Fenders hemsida. Modellen jag tittat pĂ„ via nĂ€tet sĂ€ljer Jam, och den finns hĂ€r. Av nĂ„gon konstig anledning vill dom ha nĂ€stan 3 papp mindre för den dom har inne i varianten Candy Apple Red, beror det enbart pĂ„ utseendet? SjĂ€lv har jag inga problem med den dĂ€r blanka fĂ€rgen. Och vad betyder det egentligen nĂ€r det stĂ„r 4995kr? Jag har ju fĂ„tt för mig att musikbutiker har samma kultur som marknaden pĂ„ Phuket, i Thailand - pruta ingĂ„r i systemet. Aja, skit samma, dumt sidospĂ„r... Hur som helst, Ă€r det nĂ„gon som har erfarenheter av den hĂ€r guran? NĂ„gon som har lite mer erfarenheter mer Ă€n att man lirat pĂ„ den i 10 minuter i musikaffĂ€ren? All input Ă€r grymt uppskattad! Visste inte att jag skulle krĂ„ngla till köpet sĂ„hĂ€r mycket, det Ă€r ju Ă€ndĂ„ som Noel Gallagher sĂ€ger: "They all sounds the fucking same man! The most important thing is that you look fucking great wearing it." (eh, fritt översatt đ ) EDIT: Snavfel PS. Ge nu tusan i att köpa den hĂ€r frĂ„n Jam, (om de nu e sĂ„ att dom bara har den i ett ex.) finns den inte nĂ€r jag gĂ„r in i butiken sĂ„ blir jag skogstokig. đ Redigerat 8 november 2006 av danieel
Zyan Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 "They all sounds the fucking same man! The most important thing is that you look fucking great wearing it." (eh, fritt översatt rolleyes.gif ) Ăversatt frĂ„n vilket sprĂ„k?
funky monk Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) đđ nĂ€r kom den guran till vĂ€rlden? och jag som trodde att jag hade koll... EDIT: och det rĂ€tta svaret Ă€r..... '98 Redigerat 8 november 2006 av funky monk
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Ser ju nÀstan ut som en Fender Jaguar
danieel Postat 8 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2006 "They all sounds the fucking same man! The most important thing is that you look fucking great wearing it." (eh, fritt översatt rolleyes.gif ) Ăversatt frĂ„n vilket sprĂ„k? FrĂ„n Noels "engelska", har du försökt lyssna till vad han sĂ€ger utan en massa undertexter Ă„ tjafs? Det Ă€r ingen lĂ€tt match.
rainydays Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Ser ju nĂ€stan ut som en Fender Jaguar Hur kan du jĂ€mföra det monstret med en av tidernas vackraste gitarrer?! đ đ„°
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Ser ju nĂ€stan ut som en Fender Jaguar Hur kan du jĂ€mföra det monstret med en av tidernas vackraste gitarrer?! đ đ„°
rainydays Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) Om jag fÄr be! Det Àr ju ganska stor skillnad pÄ dem. Den Àr mer lik Mustang eller Jagstang isÄfall, men ÀndÄ ganska lÄngt ifrÄn. Redigerat 8 november 2006 av rainydays
danieel Postat 8 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2006 SĂ„ det vi vet om gitarren Ă€r att den kanske har vissa likheter med Jaguaren? đđ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Jag har en sĂ„dan. Den Ă€r vĂ€l som gitarrer Ă€r mest, den lĂ„ter nĂ€r man slĂ„r pĂ„ den. Vad vill du veta? Om du tycker om ljudet? Om du tycker den Ă€r skön att spela pĂ„ och om du tycker den Ă€r snygg? Ăh, kĂ€nn efter sjĂ€lv. Det blir sĂ€kert bra đ
danieel Postat 8 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2006 Jag har en sĂ„dan. Den Ă€r vĂ€l som gitarrer Ă€r mest, den lĂ„ter nĂ€r man slĂ„r pĂ„ den. Vad vill du veta? Om du tycker om ljudet? Om du tycker den Ă€r skön att spela pĂ„ och om du tycker den Ă€r snygg? Ăh, kĂ€nn efter sjĂ€lv. Det blir sĂ€kert bra đ Det var ju faktiskt precis vad jag ville höra! SvĂ„rt att tĂ€nka mig att en Ă€gare av en Fendergitarr skulle upplevt en massa jux med den, men Ă€ndĂ„ skönt att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan. DĂ„ fĂ„r det bli ett köp!
MrPhil (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Om jag fĂ„r be! Det Ă€r ju ganska stor skillnad pĂ„ dem. Den Ă€r mer lik Mustang eller Jagstang isĂ„fall, men Ă€ndĂ„ ganska lĂ„ngt ifrĂ„n. Vad ber du om? đ Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... đ
rainydays Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Vad ber du om? đČJa, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... đČ Floating tremolo đź Men att du inte uppmĂ€rksammade det förklarar kanske varför du tycker tornado Ă€r lik jaguaren đČ
Emil Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Om jag fĂ„r be! Det Ă€r ju ganska stor skillnad pĂ„ dem. Den Ă€r mer lik Mustang eller Jagstang isĂ„fall, men Ă€ndĂ„ ganska lĂ„ngt ifrĂ„n. Vad ber du om? đČ Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... đČ Din bild var pĂ„ Baryton-versionen av Jaguar.
Fidden Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Om jag fĂ„r be! Det Ă€r ju ganska stor skillnad pĂ„ dem. Den Ă€r mer lik Mustang eller Jagstang isĂ„fall, men Ă€ndĂ„ ganska lĂ„ngt ifrĂ„n. Vad ber du om? đČ Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... Din bild var pĂ„ Baryton-versionen av Jaguar. Haha, grattis till Ă„rets besserwisserpris! đ
Emil Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 (redigerat) Om jag fĂ„r be! Det Ă€r ju ganska stor skillnad pĂ„ dem. Den Ă€r mer lik Mustang eller Jagstang isĂ„fall, men Ă€ndĂ„ ganska lĂ„ngt ifrĂ„n. Vad ber du om? đČ Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... Din bild var pĂ„ Baryton-versionen av Jaguar. Haha, grattis till Ă„rets besserwisserpris! đ Hade du sagt detsamma om jag pĂ„stod att micken pĂ„ bilden inte var en SP B1 utan en Shure SM57? đł Edit: Kanske ett dĂ„ligt exempel... Redigerat 13 november 2006 av Phobos
IDF Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Kanske ett dÄligt exempel... kanske inte.. eller?? möjligtvis StudioProjects B1 & B3
Fidden Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Om jag fĂ„r be! Det Ă€r ju ganska stor skillnad pĂ„ dem. Den Ă€r mer lik Mustang eller Jagstang isĂ„fall, men Ă€ndĂ„ ganska lĂ„ngt ifrĂ„n. Vad ber du om? đČ Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... Din bild var pĂ„ Baryton-versionen av Jaguar. Haha, grattis till Ă„rets besserwisserpris! đ Hade du sagt detsamma om jag pĂ„stod att micken pĂ„ bilden inte var en SP B1 utan en Shure SM57? đł Edit: Kanske ett dĂ„ligt exempel... hm, vet inte, men nu Ă€r det Ă€ndĂ„ försent. Nu fĂ„r du dras med titeln i ett Ă„r. đł
Emil Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 (redigerat) Kanske ett dÄligt exempel... kanske inte.. eller?? möjligtvis StudioProjects B1 & B3 om man bara ser till de kosmetiska sÄ Àr vÀl jÀmförelsen SP B1 och SP TB1 ganska rÀttvis, ljudmÀssigt Àr gitarren pÄ bilden rejÀlt olik den vanliga Jaggan. PÄminner mer om gamla Fender Bass VI i ljudet. Redigerat 13 november 2006 av Phobos
IDF Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Kanske ett dÄligt exempel... kanske inte.. eller?? möjligtvis StudioProjects B1 & B3 om man bara ser till de kosmetiska sÄ Àr vÀl jÀmförelsen SP B1 och SP TB1 ganska rÀttvis, ljudmÀssigt Àr gitarren pÄ bilden rejÀlt olik den vanliga Jaggan. PÄminner mer om gamla Fender Bass VI i ljudet. ok.. sÀg sm57 o sm7 dÄ.. DE e skillnad!!
MrPhil (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 (redigerat) Vad ber du om? đźÂ Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... đł Floating tremolo đ Men att du inte uppmĂ€rksammade det förklarar kanske varför du tycker tornado Ă€r lik jaguaren đ Men guuud! Ăn sen?? Du menar att svajarmen gör gitarren eller?? đ UngefĂ€r som att sĂ€ga att denna inte Ă€r lik en strata.... den saknar ju svajarm den oxĂ„.... đ http://www.fender.com.au/electricguitars/a...ecguitars.shtml HĂ€r kan Ă„tminstone jag se likheter mellan Jazzmaster, Toronado o Jaguaren, samt mellan Stratan o Cyclone. Ser du verkligen inte likheterna eller försöker du bara rĂ€dda ansiktet?? Jisses! đ Redigerat 14 november 2006 av MrPhil
rainydays Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Men guuud!Ăn sen?? Du menar att svajarmen gör gitarren eller?? http://www.fender.com.au/electricguitars/a...ecguitars.shtml HĂ€r kan Ă„tminstone jag se likheter mellan Jazzmaster, Toronado o Jaguaren, samt mellan Stratan o Cyclone. Ser du verkligen inte likheterna eller försöker du bara rĂ€dda ansiktet?? Jisses! đ Svajet Ă€r en av de saker som gör Jaguaren (gitarren) ja. BĂ„de i utseende och funktion. Likheter med Tornado * Huvudet * Fenderloggan * Den sneda midjan * Tortoise Shell Pickguard Olikheter med Tornado * Kroppsform (bortsett frĂ„n midjan) * Mickar * Halsen * Volym/Ton-rattarna * Mic-switcharna * Svajet/Stallet * Kromdetaljerna * Telejackets placering Det Ă€r ju tvĂ„ helt olika gitarrer đ
rainydays Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Cyclone Ă€r för övrigt inte sĂ„ lik Stratan. DĂ€remot Ă€r den lik Mustang đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Svajet Ă€r en av de saker som gör Jaguaren (gitarren) ja. BĂ„de i utseende och funktion. Likheter med Tornado * Huvudet * Fenderloggan * Den sneda midjan * Tortoise Shell Pickguard Olikheter med Tornado * Kroppsform (bortsett frĂ„n midjan) * Mickar * Halsen * Volym/Ton-rattarna * Mic-switcharna * Svajet/Stallet * Kromdetaljerna * Telejackets placering Det Ă€r ju tvĂ„ helt olika gitarrer đ đ ja, om du börjar titta mickar, volymrattar, stall, kromdetaljer o jack... sĂ„ kan jag hitta tvĂ„ telecastrar (eller för den delen tvĂ„ torOnado, strator etc) som isf skulle vara 'tvĂ„ helt olika gitarrer' enl ditt resonemang... Men de skulle Ă€ndĂ„ vara ganska lika, eller hur? đ Men vi har ju Ă€ndĂ„ kommit en bra bit pĂ„ vĂ€g, eller hur? Nu ser du ju likheter. Den ser dĂ€remot inte speciellt mycket ut som den hĂ€r, förutom att det Ă€r en fender det oxĂ„.
MrPhil (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Cyclone Ă€r för övrigt inte sĂ„ lik Stratan. DĂ€remot Ă€r den lik Mustang DĂ€r fĂ„r jag ge dig rĂ€tt, Ă€ven om bĂ€gge ser ut som tillplattade strator... đ Les Paul Ă€r dĂ€remot inte speciellt lik stratan. đ
danieel Postat 15 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 november 2006 Min flickvĂ€n tycker att alla gitarrer ser likadana ut. Och sĂ„ tycker hon att jag ska köpa den hĂ€r: đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.