Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej hÄ!

Har bestÀmt mig för att köpa en elgitarr, och efter att ha kört utbudet genom min inköpstratt (mÀrke, pris och inte minst utseende) föll jag för en Fender Toronado. HÀr finns den pÄ Fenders hemsida. Modellen jag tittat pÄ via nÀtet sÀljer Jam, och den finns hÀr. Av nÄgon konstig anledning vill dom ha nÀstan 3 papp mindre för den dom har inne i varianten Candy Apple Red, beror det enbart pÄ utseendet? SjÀlv har jag inga problem med den dÀr blanka fÀrgen.

Och vad betyder det egentligen nÀr det stÄr 4995kr? Jag har ju fÄtt för mig att musikbutiker har samma kultur som marknaden pÄ Phuket, i Thailand - pruta ingÄr i systemet. Aja, skit samma, dumt sidospÄr...

Hur som helst, Àr det nÄgon som har erfarenheter av den hÀr guran? NÄgon som har lite mer erfarenheter mer Àn att man lirat pÄ den i 10 minuter i musikaffÀren? All input Àr grymt uppskattad!

Visste inte att jag skulle krĂ„ngla till köpet sĂ„hĂ€r mycket, det Ă€r ju Ă€ndĂ„ som Noel Gallagher sĂ€ger: "They all sounds the fucking same man! The most important thing is that you look fucking great wearing it." (eh, fritt översatt 🙂 )

fendertoronadoredmetallic.jpg

EDIT: Snavfel

PS. Ge nu tusan i att köpa den hĂ€r frĂ„n Jam, (om de nu e sĂ„ att dom bara har den i ett ex.) finns den inte nĂ€r jag gĂ„r in i butiken sĂ„ blir jag skogstokig. 😛

Redigerat av danieel
Annons
Postat
"They all sounds the fucking same man! The most important thing is that you look fucking great wearing it." (eh, fritt översatt rolleyes.gif )

Översatt frĂ„n vilket sprĂ„k?

Postat (redigerat)

😎😆

nÀr kom den guran till vÀrlden? och jag som trodde att jag hade koll...

EDIT: och det rÀtta svaret Àr..... '98

Redigerat av funky monk
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Ser ju nÀstan ut som en Fender Jaguar

Postat
"They all sounds the fucking same man! The most important thing is that you look fucking great wearing it." (eh, fritt översatt rolleyes.gif )

Översatt frĂ„n vilket sprĂ„k?

FrÄn Noels "engelska", har du försökt lyssna till vad han sÀger utan en massa undertexter Ä tjafs? Det Àr ingen lÀtt match.

Postat

Hur kan du jĂ€mföra det monstret med en av tidernas vackraste gitarrer?! 🙂

đŸ„°

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Hur kan du jĂ€mföra det monstret med en av tidernas vackraste gitarrer?! 🙂

đŸ„°

0259400_md.jpg

013_0700.jpg

Postat (redigerat)

0100900800_md.jpg

Om jag fÄr be!

Det Àr ju ganska stor skillnad pÄ dem. Den Àr mer lik Mustang eller Jagstang isÄfall, men ÀndÄ ganska lÄngt ifrÄn.

Redigerat av rainydays
Postat

SĂ„ det vi vet om gitarren Ă€r att den kanske har vissa likheter med Jaguaren? 😉😉

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Jag har en sÄdan.

Den Àr vÀl som gitarrer Àr mest, den lÄter nÀr man slÄr pÄ den.

Vad vill du veta?

Om du tycker om ljudet? Om du tycker den Àr skön att spela pÄ och om du tycker den Àr snygg?

Äh, kĂ€nn efter sjĂ€lv. Det blir sĂ€kert bra 🙁

Postat
Jag har en sÄdan.

Den Àr vÀl som gitarrer Àr mest, den lÄter nÀr man slÄr pÄ den.

Vad vill du veta?

Om du tycker om ljudet? Om du tycker den Àr skön att spela pÄ och om du tycker den Àr snygg?

Äh, kĂ€nn efter sjĂ€lv. Det blir sĂ€kert bra 🙁

Det var ju faktiskt precis vad jag ville höra! SvÄrt att tÀnka mig att en Àgare av en Fendergitarr skulle upplevt en massa jux med den, men ÀndÄ skönt att vara pÄ den sÀkra sidan.

DÄ fÄr det bli ett köp!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
0100900800_md.jpg

Om jag fÄr be!

Det Àr ju ganska stor skillnad pÄ dem. Den Àr mer lik Mustang eller Jagstang isÄfall, men ÀndÄ ganska lÄngt ifrÄn.

Vad ber du om? 😛

Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... 😛

Postat
Vad ber du om? đŸ˜Č

Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... đŸ˜Č

Floating tremolo 😼

Men att du inte uppmĂ€rksammade det förklarar kanske varför du tycker tornado Ă€r lik jaguaren đŸ˜Č

Postat
0100900800_md.jpg

Om jag fÄr be!

Vad ber du om? đŸ˜Č

Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad... đŸ˜Č

Din bild var pÄ Baryton-versionen av Jaguar.

Postat
0100900800_md.jpg

Om jag fÄr be!

Vad ber du om? đŸ˜Č

Ja, nu nÀr du stÀller den upp blir det ju en jÀkla skillnad... :rolleyes:

Haha, grattis till Ă„rets besserwisserpris! 😛

Postat (redigerat)
0100900800_md.jpg

Om jag fÄr be!

Vad ber du om? đŸ˜Č

Hade du sagt detsamma om jag pĂ„stod att micken pĂ„ bilden inte var en SP B1 utan en Shure SM57? 😳

Edit: Kanske ett dÄligt exempel...

Redigerat av Phobos
Postat
Kanske ett dÄligt exempel...

kanske inte.. eller??

möjligtvis StudioProjects B1 & B3

Postat
0100900800_md.jpg

Om jag fÄr be!

Vad ber du om? đŸ˜Č

Hade du sagt detsamma om jag pĂ„stod att micken pĂ„ bilden inte var en SP B1 utan en Shure SM57? 😳

Edit: Kanske ett dÄligt exempel...

hm, vet inte, men nu Ă€r det Ă€ndĂ„ försent. Nu fĂ„r du dras med titeln i ett Ă„r. 😳

Postat (redigerat)

kanske inte.. eller??

om man bara ser till de kosmetiska sÄ Àr vÀl jÀmförelsen SP B1 och SP TB1 ganska rÀttvis, ljudmÀssigt Àr gitarren pÄ bilden rejÀlt olik den vanliga Jaggan. PÄminner mer om gamla Fender Bass VI i ljudet.

Redigerat av Phobos
Postat

kanske inte.. eller??

om man bara ser till de kosmetiska sÄ Àr vÀl jÀmförelsen SP B1 och SP TB1 ganska rÀttvis, ljudmÀssigt Àr gitarren pÄ bilden rejÀlt olik den vanliga Jaggan. PÄminner mer om gamla Fender Bass VI i ljudet.

ok.. sÀg sm57 o sm7 dÄ.. :rolleyes:

DE e skillnad!!

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vad ber du om?  😼 

Ja, nu nĂ€r du stĂ€ller den upp blir det ju en jĂ€kla skillnad...  😳

Floating tremolo 😛

Men att du inte uppmĂ€rksammade det förklarar kanske varför du tycker tornado Ă€r lik jaguaren 😄

Men guuud!

Än sen?? Du menar att svajarmen gör gitarren eller?? 😄

UngefĂ€r som att sĂ€ga att denna inte Ă€r lik en strata.... den saknar ju svajarm den oxĂ„.... 😛

http://www.fender.com.au/electricguitars/a...ecguitars.shtml

HÀr kan Ätminstone jag se likheter mellan Jazzmaster, Toronado o Jaguaren, samt mellan Stratan o Cyclone.

Ser du verkligen inte likheterna eller försöker du bara rÀdda ansiktet??

Jisses! 😄

Redigerat av MrPhil
Postat
Men guuud!

Än sen?? Du menar att svajarmen gör gitarren eller?? :rolleyes:

http://www.fender.com.au/electricguitars/a...ecguitars.shtml

HÀr kan Ätminstone jag se likheter mellan Jazzmaster, Toronado o Jaguaren, samt mellan Stratan o Cyclone.

Ser du verkligen inte likheterna eller försöker du bara rÀdda ansiktet??

Jisses! 😉

Svajet Àr en av de saker som gör Jaguaren (gitarren) ja. BÄde i utseende och funktion.

Likheter med Tornado

* Huvudet

* Fenderloggan

* Den sneda midjan

* Tortoise Shell Pickguard

Olikheter med Tornado

* Kroppsform (bortsett frÄn midjan)

* Mickar

* Halsen

* Volym/Ton-rattarna

* Mic-switcharna

* Svajet/Stallet

* Kromdetaljerna

* Telejackets placering

Det Ă€r ju tvĂ„ helt olika gitarrer 😉

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Svajet Àr en av de saker som gör Jaguaren (gitarren) ja. BÄde i utseende och funktion.

Likheter med Tornado

* Huvudet

* Fenderloggan

* Den sneda midjan

* Tortoise Shell Pickguard

Olikheter med Tornado

* Kroppsform (bortsett frÄn midjan)

* Mickar

* Halsen

* Volym/Ton-rattarna

* Mic-switcharna

* Svajet/Stallet

* Kromdetaljerna

* Telejackets placering

Det Ă€r ju tvĂ„ helt olika gitarrer 😉

😄

ja, om du börjar titta mickar, volymrattar, stall, kromdetaljer o jack... sÄ kan jag hitta tvÄ telecastrar (eller för den delen tvÄ torOnado, strator etc) som isf skulle vara 'tvÄ helt olika gitarrer' enl ditt resonemang...

Men de skulle Ă€ndĂ„ vara ganska lika, eller hur? 😉

Men vi har ju ÀndÄ kommit en bra bit pÄ vÀg, eller hur? Nu ser du ju likheter. :rolleyes:

Den ser dÀremot inte speciellt mycket ut som den hÀr, förutom att det Àr en fender det oxÄ.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Cyclone Àr för övrigt inte sÄ lik Stratan. DÀremot Àr den lik Mustang :rolleyes:

DĂ€r fĂ„r jag ge dig rĂ€tt, Ă€ven om bĂ€gge ser ut som tillplattade strator... 😉

Les Paul Ă€r dĂ€remot inte speciellt lik stratan. 😉

Postat

Min flickvÀn tycker att alla gitarrer ser likadana ut. Och sÄ tycker hon att jag ska köpa den hÀr:

big_172049.jpg

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.