Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lärde mig Cubase compact (enbart Midi) för ca: 12 år sedan.Nu funderar jag att ta upp det där med inspelning igen! Min fråga till er- Har jag någon nytta av att ha fuskat lite i Cubase Compact om jag köper ett Cubase LE eller Se. Eller är Cubase helt annorlunda nu, så jag får tjacka en bandporta. 😉 Vet ni dessutom om man kan få tag i en demoversion av LE eller SE?

Annons
Postat

Skulle nog våga påstå att du kommer att känna igen dig till viss del, men mycket har förändrats sen dess. Dock är det ganska lätt att komma in i det.

Men begränsa dig inte enbart till Cubase bara för att du använt det tidigare. Det finns en uppsjö av program att välja mellan, både enkla och avancerade.

Ska du pyssla mycket med midi eller är det mest ljudinspelning som gäller?

Postat

Jag körde också Cubase när jag var typ 15 på min Atari. Det var därför naturligt att välja Cubase SX när jag valde att bygga en studio. Funderade aldrig på något annat.

Innan hade jag bara jobbat med Midi och jag tyckte att jag hade en hel del gratis ändå.

Självklart gällande midi men även bara det att jag hade tidigare erfarenhet av sequenser´s

Postat

Låter bra att man känner igen sig! Hade tänkt lägga trummor, bas och e.v. stråkar via midi och sen sång,gitarr via audio. Är detta förlegat, ska det vara t.e.x. trumloopar numera? Om inte Cubase! Vilket lättfattligt program tycker ni isf?

Postat (redigerat)
Låter bra att man känner igen sig! Hade tänkt lägga trummor, bas och e.v. stråkar via midi och sen sång,gitarr via audio. Är detta förlegat, ska det vara t.e.x. trumloopar numera? Om inte Cubase! Vilket lättfattligt program tycker ni isf?

Verktyg som EZDrummer är ju grymma om man snabbt vill lägga trumkomp. Fördelen är ju att det använder midi-loopar så man kan lätt ändra dem i efterhand.

Men nej, det är inte förlegat att lägga sånt för hand med midi, väldigt många jobbar så.

Min personliga favorit när det gäller inspelningsprogram är Mackie Tracktion just för att det är så grymt lättjobbat men ändå kraftfullt. Bra balans mellan enkelhet och funktion. Dessutom kostar det inte många slantar.

Det är dock inte lika kompetent när det gäller midi-editering som vad cubase eller logic är men det räcker ändå ganska långt om man är van vid att jobba med piano roll.

Ableton Live är en annan uppstickare som fått många trogna anhängare. Jag tycker personligen det är lite rörigt att jobba med. Men det beror ju helt på hur man jobbar, och det är därför jag tycker det är värt att kolla upp alternativen.

Logic är också ett trevligt program om man gillar lite mer gammaldags sequensers. Men det finns ju enbart till Mac numera.

Redigerat av rainydays

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.