Jump to content
Annons

Replokal (help!)


GuitarArt

Recommended Posts

Då äre min tur o fråga massa dumdristiga frågor då, raka svar! Kort o enkelt! Tack.

1. Så här upplever vi i lokalen.

"känns överhuvudtaget som att ljudet bara studsar omkring" - Henrik (sång)

"låter lite grötigt" - Alla

"vad sägs om att repa utomhus på vintern?" - Jag

"cymbalerna grötar sig" - Jonas

2. Absorbenter m.m

Ska man följa nåt i stil med DrHans? Fast mindre o fler?https://www.studio.se/index.php?showtopic=27369

Bas fällor hörnen! etc...

Sné taket har jag konstaterat att det förändrar en hel del, som jag upplever det, känns bättre från min sida med lutande!

dsc0205bn2.jpg

dsc0207ri4.jpg

dsc0208ne9.jpg

dsc0211qt6.jpg

dsc0215jg7.jpg

Slänga upp backdrop här?

backdroppenkn4.jpg

Sätta upp tyg på vänstra/högra sidan av trummorna fram ifrån...

Få bort reverb, kort reverb i sig, men upptäckt att den klingar ett tag!

Redigerat av GuitarArt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nämen e det inte den lokalen precis utanför linköping??

vi skulle egentligen repat där, men Enes sa att det var för mkt folk.. 😉 e det den lokalen?? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ok.. när jag då har vart där och spelat kan jag säga så här..!! dämpa taket så gott det går!! vår trummis hörde bara sig själv och inget annat.. i annat fall, trigga alla trummor, kör ut i pat, lajna alla gitarrer o kör med ´lurar!!! visst det låter inte skoj, men fan vad man sparar hörsel.. 😱

ne men åter till egentliga ämnet!

en backdrop framför den dörren känns nästan lite onödigt.. visst den kanske gör liiite på efterklangen som bildas i resonanslådan till rum brevid, men den gör inte så mkt för er inne i replokalen!!!!

jag ser det såhär, antingen:

1. bygg massivs med absorbenter av glasfiber/stenullsfiber o klä in dom i tyg o häng upp på de största öppna ytorna, såsom taket, långsidorna på väggarna etc. häng dem en bit ut för o komma åt lägre frekvenser..

2. skaffa dundertjocka backdrops, typ jams stora svarta. och sätta på de mestreflekterande ytorna..

sen vet ju inte jag hur rummet är byggt från början om du har isolerat ordentligt för att komma åt de lägre frekvenserna utan absorbenter på väggarna... berätta gärna.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sno gärna bilderna o gör nån konstruktion på dom, vore lite effektivt så man ser vad man ska göra, förslag välkomnas med glädje, öl kan tänka sig oxå!

mm öl..

homer.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ok.. när jag då har vart där och spelat kan jag säga så här..!! dämpa taket så gott det går!! vår trummis hörde bara sig själv och inget annat.. i annat fall, trigga alla trummor, kör ut i pat, lajna alla gitarrer o kör med ´lurar!!! visst det låter inte skoj, men fan vad man sparar hörsel.. 😱

ne men åter till egentliga ämnet!

en backdrop framför den dörren känns nästan lite onödigt.. visst den kanske gör liiite på efterklangen som bildas i resonanslådan till rum brevid, men den gör inte så mkt för er inne i replokalen!!!!

jag ser det såhär, antingen:

1. bygg massivs med absorbenter av glasfiber/stenullsfiber o klä in dom i tyg o häng upp på de största öppna ytorna, såsom taket, långsidorna på väggarna etc. häng dem en bit ut för o komma åt lägre frekvenser..

2. skaffa dundertjocka backdrops, typ jams stora svarta. och sätta på de mestreflekterande ytorna..

sen vet ju inte jag hur rummet är byggt från början om du har isolerat ordentligt för att komma åt de lägre frekvenserna utan absorbenter på väggarna... berätta gärna.. 😉

Jo tacket har jag tänkt på ett bra tag, fick förslag om en diffuser, men naaa, inte alls... hellre då DrHans tak ;D

Helst inget line'at, kör öron plugs (Alpine)

ok...

Men slänga upp i tacket kanske 3 st absorbenter hyffsad storlek... sen väggen till höger eller vänster av trummorna?!

"mestreflekterande" ?? Annan term för det?

Men stl. på absorbenterna? 1.5m * 0.70m & 10-25cm tjocka?? drygt 10 cm från väggen... vore nåt?

Bakom trummorna vet jag inte om det är någon idee o slänga upp en backdrop, när man slänger upp massa annat runt om då sånna fall?

Men det är lite väl basigt, det kan jag hålla med om, så hörnen måste göras nåt åt, eller nåt annat likanande....

Link to comment
Dela på andra sajter

sen vet ju inte jag hur rummet är byggt från början om du har isolerat ordentligt för att komma åt de lägre frekvenserna utan absorbenter på väggarna... berätta gärna.. 😱

Allting är väl byggt, lagom tjocka väggar... men inte allt för tjocka...

golvet har jobbats ordentligt med, såg ju ut som ett jävla ruckel, eller såg helt klart ut som en påse med skridskor innan liksom! ingen vacker syn... golvet är bra , men kanske lite mattor skapar fördel! 😉

"Studion/lyssnings rummet" är standard konstruktion... blev fantastiskt bra ...

men sen kanske det är lite litet för att använda det som mixningsrum, men det är inte vad det är till riktigt, lite halv, men det mesta sköts via lurar o gå på känn etc...

så, det är stabilt byggt iaf...

Redigerat av GuitarArt
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ok.. när jag då har vart där och spelat kan jag säga så här..!! dämpa taket så gott det går!! vår trummis hörde bara sig själv och inget annat..  i annat fall, trigga alla trummor, kör ut i pat, lajna alla gitarrer o kör med ´lurar!!! visst det låter inte skoj, men fan vad man sparar hörsel.. 😱

ne men åter till egentliga ämnet!

en backdrop framför den dörren känns nästan lite onödigt.. visst den kanske gör liiite på efterklangen som bildas i resonanslådan till rum brevid, men den gör inte så mkt för er inne i replokalen!!!!

jag ser det såhär, antingen:

1. bygg massivs med absorbenter av glasfiber/stenullsfiber o klä in dom i tyg o häng upp på de största öppna ytorna, såsom taket, långsidorna på väggarna etc. häng dem en bit ut för o komma åt lägre frekvenser..

2. skaffa dundertjocka backdrops, typ jams stora svarta. och sätta på de mestreflekterande ytorna..

sen vet ju inte jag hur rummet är byggt från början om du har isolerat ordentligt för att komma åt de lägre frekvenserna utan absorbenter på väggarna... berätta gärna.. 😛

Jo tacket har jag tänkt på ett bra tag, fick förslag om en diffuser, men naaa, inte alls... hellre då DrHans tak ;D

Helst inget line'at, kör öron plugs (Alpine)

ok...

Men slänga upp i tacket kanske 3 st absorbenter hyffsad storlek... sen väggen till höger eller vänster av trummorna?!

"mestreflekterande" ?? Annan term för det?

Men stl. på absorbenterna? 1.5m * 0.70m & 10-25cm tjocka?? drygt 10 cm från väggen... vore nåt?

Bakom trummorna vet jag inte om det är någon idee o slänga upp en backdrop, när man slänger upp massa annat runt om då sånna fall?

Men det är lite väl basigt, det kan jag hålla med om, så hörnen måste göras nåt åt, eller nåt annat likanande....

njae, en diffusor är inte direkt att tänka på (tycker jag) i en replokal.. kanske om ni bygger om hela huset till en studio senare.. 😉 men då e iofs kontr. rummet för litet.. 😉

tänkte bara ifall att ni hade kunna tänka er att köra lajnat.... 😄 de e inte lika skoj, men ändå.. 😉

stick till närmsta billiga byggvaruhus, byggmax eller bauhaus e billigast!! o skaffa typ 5-15cm tjocka isoleringsskivor typ: denna 19.95/kvm & 950 mm tjock

skär av dom så det blir lagom storlek och klä in dom i fint o tunt tyg, detta är helt enkelt för att dom inte ska damma o jävlas. inte skoj med glasfiber i ögon o lungor..

sätt upp dom på valfritt sätt!

taket:

säg att ni kör 1m breda o 1,5 m långa. två på bredden o kanske 4 på längden. då lär ni märka skillnad!!!

till bakre väggen (bakom trummisen) tror jag på att skaffa ett feeetingdrapperi, ett backdrop helt enkelt.. och häng det i "vågor" så får ni aningen diffusion samt lite djupare absorption!!!!

"mest reflekterande" så som det låter. en yta som reflekterar ett ljud.. ljudet studsar på ytan!!!

absorption - ett materail "suger" upp ljudet..

diffusion - ett material eller en sak som sprider ut ljudet och skapar en naturligare och behagligare rumston.

bakom trummorna som sagt tror jag verkligen att en backdrop skulle göra underverk!!!!! det är ändå en hel vägg som bara reflekterar ljudet!!!

till hörnen kan ni ta samma recept som till taket, fast lite smalare, och helt enkelt bara skärma av hörnet.. ni behöver inte fylla hörnet, utan det räcker med att ni skärmar av det. som ett "A" , kanske itne bästa förklaringen, men fråga om du inte förstår.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är ju rummet byggt ganska asymmetriskt, inte överdrivet men lite, och det gör ju att de allra värsta stående vågorna försvinner lite..

Förklara lite bättre... 😉

använd lite längre ord med andra slang 😉 har inte super koll på allt!

ok no more 4583851503494560794884833365477724923.jpg

😱

assymetri - motsats till symmetrisk..

symmetri är när två sidor(ex!) är exakt likadana.. typ 1700tals hus!

eller ett exakt fyrkantigt rum där både höger o vänster sida ser exakt likadana ut.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

njae, en diffusor är inte direkt att tänka på (tycker jag) i en replokal.. kanske om ni bygger om hela huset till en studio senare.. 😉 men då e iofs kontr. rummet för litet.. 😱

tänkte bara ifall att ni hade kunna tänka er att köra lajnat.... 😉 de e inte lika skoj, men ändå.. 😄

stick till närmsta billiga byggvaruhus, byggmax eller bauhaus e billigast!! o skaffa typ 5-15cm tjocka isoleringsskivor typ: denna 19.95/kvm & 950 mm tjock

skär av dom så det blir lagom storlek och klä in dom i fint o tunt tyg, detta är helt enkelt för att dom inte ska damma o jävlas. inte skoj med glasfiber i ögon o lungor..

sätt upp dom på valfritt sätt!

taket:

säg att ni kör 1m breda o 1,5 m långa. två på bredden o kanske 4 på längden. då lär ni märka skillnad!!!

till bakre väggen (bakom trummisen) tror jag på att skaffa ett feeetingdrapperi, ett backdrop helt enkelt.. och häng det i "vågor" så får ni aningen diffusion samt lite djupare absorption!!!!

"mest reflekterande" så som det låter. en yta som reflekterar ett ljud.. ljudet studsar på ytan!!!

absorption - ett materail "suger" upp ljudet..

diffusion - ett material eller en sak som sprider ut ljudet och skapar en naturligare och behagligare rumston.

bakom trummorna som sagt tror jag verkligen att en backdrop skulle göra underverk!!!!! det är ändå en hel vägg som bara reflekterar ljudet!!!

till hörnen kan ni ta samma recept som till taket, fast lite smalare, och helt enkelt bara skärma av hörnet.. ni behöver inte fylla hörnet, utan det räcker med att ni skärmar av det. som ett "A" , kanske itne bästa förklaringen, men fråga om du inte förstår.. 😉

lite "humm" om grejer har man, men det var väl tanken att driva lite studio där, fast har mixnigsrumet i vardags rummet, ombyggt...

Jag har funderat på det, t.ex båda kattaristerna står i lyssnings rummet o sångare o bas ute då... kan funka, värt o testa iaf, testar man inte får man inget veta 😉

men får se hur dom andra killarna känner sig bekväma med det 🙂

Jo, men då blire liten inköps lista imorgon.

men jag kör då på 10cm tjocka då? gör att hamna jämnt i siffra 😛

Jo, kan nog inte var så jävla gött med massa jox i kroppen 😛

men det har man ju kollat upp lite, kontrukktioner på absorbenter etc...!

men om man jag sätter nu i taket.. ska man kanske ha nåt snett -> / ... mellan taket o en väggen kanske 3 st på längden? på båda sidorna?

Hm, b-d bakom trummorna då, jo men sure, kan ju alltid se vad som händer helt enkelt... det kan ju inte bli sämma liksom! 🙂

Jag såg nu att du glömde mellan slag, :doh: MEST-reflekternade... 😛 snacka om trött !! urgh!

Men använd gärna bilderna för att visa bildligt, kan fixa upp så som jag tänkt mig med denna förkalring på allt 🙂 det ger mer en helbild av hur det ska se ut, innan man är helt lost vart man är 😛 hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

ok no more 4583851503494560794884833365477724923.jpg

😱

assymetri - motsats till symmetrisk..

symmetri är när två sidor(ex!) är exakt likadana.. typ 1700tals hus!

eller ett exakt fyrkantigt rum där både höger o vänster sida ser exakt likadana ut.. 😉

HAHA!! snacka om grovt låg humor! sånt gillar jag!! 😉

😉

hm ja, hela taket är ju riktigt symetriskt med golvet t.ex 😄 hehe! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

lite "humm" om grejer har man, men det var väl tanken att driva lite studio där, fast har mixnigsrumet i vardags rummet, ombyggt...

bra det.. 😄 kan jag ta o komma över lite.. 😉

Jag har funderat på det, t.ex båda kattaristerna står i lyssnings rummet o sångare o bas ute då... kan funka, värt o testa iaf, testar man inte får man inget veta tongue.gif

men får se hur dom andra killarna känner sig bekväma med det🙂

kattaristerna?? 😱

jo precis, det skadar aldrig att pröva massvis med saker!!

Jo, men då blire liten inköps lista imorgon.

men jag kör då på 10cm tjocka då? gör att hamna jämnt i siffra tongue.gif

Jo, kan nog inte var så jävla gött med massa jox i kroppen tongue.gif

men det har man ju kollat upp lite, kontrukktioner på absorbenter etc...!

men det blir ju skitskoj!! själv kanske jag drar över till byggmax jag med o skaffar ngra meter jag med o dämpar lite i taket.. har märkt att det låter lite för mkt, !!!

ne fy fan.. jag o farsan isolerade vinden på det nya garaget som byggdes för massvis me år sen, och det enda skyddet vi hade var brillor o varsin tröja o binda runt munnen!! 😉

men om man jag sätter nu i taket.. ska man kanske ha nåt snett -> / ... mellan taket o en väggen kanske 3 st på längden? på båda sidorna?

jag tror att det blir bra om du sätter dom längst med taket, dvs inte ngn onödig vinkel!! och den mängden blir nog galant!! kom på att du helt enkelt kan sätta skruvar med snöre som håller upp abs. inge snyggtmen de funkar!!!!

Hm, b-d bakom trummorna då, jo men sure, kan ju alltid se vad som händer helt enkelt... det kan ju inte bli sämma liksom!🙂

hmm. jo precis.. det kommer nog ta basfrekvenser så det blir lite bättre rum iaf.. 😉

o förresten, hoppas det går bra med inköpet.. själv så köper jag som tidigare nämnt lite o bygger absorbenter jag med imrgn, samt en ny förstärkare till min vinylspelare. 😉

Jag såg nu att du glömde mellan slag, :doh: MEST-reflekternade... tongue.gif snacka om trött !! urgh!

Men använd gärna bilderna för att visa bildligt, kan fixa upp så som jag tänkt mig med denna förkalring på allt 😛 det ger mer en helbild av hur det ska se ut, innan man är helt lost vart man är hehe

haha trött eller?? 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

ok no more 4583851503494560794884833365477724923.jpg

😱

assymetri - motsats till symmetrisk..

symmetri är när två sidor(ex!) är exakt likadana.. typ 1700tals hus!

eller ett exakt fyrkantigt rum där både höger o vänster sida ser exakt likadana ut.. 😄

HAHA!! snacka om grovt låg humor! sånt gillar jag!! 😛

😉

hm ja, hela taket är ju riktigt symetriskt med golvet t.ex 😉 hehe! 😛

😉

golvet är ju helt i Asymmetri med golvet!!!

taket lutar o det gör ju inte golvet!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva o sätt dom med lutningen.. annars kanske rummet känns tokmkt mindre!!! 😉

ok, men spelar ingen större roll om taket blir lite mindre i höjd, det är redan högt även i början i lutningen! så... tänkte om det blev smidigast o sätta dom rakt, om dom skulle fylla sin funktion lika bra på lutande tak med rak "sättning" som jämns med det lutande!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va kul att det blev bättre.. 😄

själv byggde jag en abs. idag (egentligen två stycken men den ena används o inte den andra!!)

blev helt ok.. håller på med en ganska stor diffusor nu att ha bakom mig!!kommer köra upp en absorbent i taket.. (dom blev väldigt stora!!)

och kommer fortsätta byggnationen i helgen!!!

och förresten, hur satte ni upp era i taket? snygg uppsättning.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...