Jump to content
Annons

Mixer med preamp/separat preamp


elmaco

Recommended Posts

Har en fråga som jag tuggat på ett tag som jag säkert kan få hjälp med...

Spelar in via en alto s-6 kopplad till ett audiophile 24/96...gör man någon ljudmässig vinst i att komplettera med en extern micpreamp, typ Studio Projects VTB-1, eftersom den inbyggda inte alltid är så rolig...obs, budgetlösningar, kämpande student... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får säkert ett trevligare sound med en extern preamp. I budgetklassen kan du titta på exempelvis VTB-1 (som du nämnde själv) eller Joemeek ThreeQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Ni råkar inte ha koll på CME Matrix X? Verkar ju vara en väldigt smidig lösning med tanke på alla ingångar, speciellt dubbla hörlurar med separata kontroller...Är preamp-kvaliteten likvärdig med VTB1(som precis alla verkar ha som favorit i budgetklassen...)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är tydligen något i stil med SM Pro Audio In5...

Jag tror definitivt inte att preampen är lika bra som i VTB-1, eftersom det handlar om ungefär samma pengar, men många fler funktioner i burken.

Det är en ganska typisk budgetlösning som troligen fungerar bra för nybörjare - men som helt enkelt byts ut när man kommer lite längre och börjar bry sig om hur det verkligen låter... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

en liten inflik...

om man ska gå externt, vilket har sin fördel, så ska man ju ställa sig frågan, ska man köra tube (rör) eller vanligt. Själv skulle jag nog köra tube då det verkar ha en mer varmare ton över sig. Men det är nog en smaksak.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju vissa preamps där man kan välja om man vill blanda in röret eller inte, t.ex. ovan nämnda VTB1.

Det verkar ju vara fiffigt... 🙂

Mycket fiffigt, eftersom det blir mer flexibelt då. 🙂

Ett annat alternativ i den andan, är Joemeek SixQ, där man kan välja att ha en vanlig transistoringång eller en transformatoringång. Också en höjdare. 😛

På en lite högre nivå när det gäller rörpreamp där man kan välja rörinblandning eller enbart transistorer, är Summit Audio 2BA-221, som är en favorit i vettigt prisläge. 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

en liten inflik...

om man ska gå externt, vilket har sin fördel, så ska man ju ställa sig frågan, ska man köra tube (rör) eller vanligt. Själv skulle jag nog köra tube då det verkar ha en mer varmare ton över sig. Men det är nog en smaksak.

MVH Anders

Gå nu inte på rörmyten, snälla...

Ljudet hos en enhet står inte och väger med valet av en enda typ av komponent. Jag har rörpreampar som är betydligt renare än mina mer färgade transistorpreampar och jag har haft rörmikar som har varit det kallaste och hårdaste jag hört (ett välbekant australiensiskt fabrikat dyker upp i tanken). Det finns många andra led som spelar roll för ljudet.

Personligen tycker jag inte att de billigare rörgrejerna är något att ha, de genvägar som har tagits förstör oftast mer än de tillför. Joemeek's nyare prylar är OK och kan kvala in i kategorin prisvärda eftersom de har så många funktioner för pengarna. Preampdelen låter OK, men har för lite headroom, jag har blivit överraskad över hur lite det har krävts för att den ska närma sig klippgränsen (och då spelade jag ändå in en kör i en kyrka...). Tofts grejer är betydligt mer seriösa, men just preampen är det inget jättespeciellt med även om den är habil och gör sitt jobb på ett utmärkt sätt – EQ'n och kompressorn är däremot jättebra om man har lite rock'n'roll-attityd.

Behöver man enbart preamps är mitt råd att satsa på LineAudio, eller spara tills man har råd med något i stil med VintageDesign, GreatRiver, API, Gyraf m fl. Vill man dessutom ha EQ och kompressor kan JoeMeek och Toft komma på fråga, annars är mellanskiktet inte så intressant.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

en liten inflik...

om man ska gå externt, vilket har sin fördel, så ska man ju ställa sig frågan, ska man köra tube (rör) eller vanligt. Själv skulle jag nog köra tube då det verkar ha en mer varmare ton över sig. Men det är nog en smaksak.

MVH Anders

Gå nu inte på rörmyten, snälla...

Ljudet hos en enhet står inte och väger med valet av en enda typ av komponent. Jag har rörpreampar som är betydligt renare än mina mer färgade transistorpreampar och jag har haft rörmikar som har varit det kallaste och hårdaste jag hört (ett välbekant australiensiskt fabrikat dyker upp i tanken). Det finns många andra led som spelar roll för ljudet.

Personligen tycker jag inte att de billigare rörgrejerna är något att ha, de genvägar som har tagits förstör oftast mer än de tillför. Joemeek's nyare prylar är OK och kan kvala in i kategorin prisvärda eftersom de har så många funktioner för pengarna. Preampdelen låter OK, men har för lite headroom, jag har blivit överraskad över hur lite det har krävts för att den ska närma sig klippgränsen (och då spelade jag ändå in en kör i en kyrka...). Tofts grejer är betydligt mer seriösa, men just preampen är det inget jättespeciellt med även om den är habil och gör sitt jobb på ett utmärkt sätt – EQ'n och kompressorn är däremot jättebra om man har lite rock'n'roll-attityd.

Behöver man enbart preamps är mitt råd att satsa på LineAudio, eller spara tills man har råd med något i stil med VintageDesign, GreatRiver, API, Gyraf m fl. Vill man dessutom ha EQ och kompressor kan JoeMeek och Toft komma på fråga, annars är mellanskiktet inte så intressant.

Hälsningar

/Henrik

Precis! Rörhypen är en skrämmande utbredd missuppfattning - och alla tror (på grund av budgetmärkenas marknadsföring) att rör och "varmt ljud" är synonymt, men faktum är att det kan låta precis lika "varmt" med transistorprylar.

Det där med rör är bara ett sätt att lösa förstärkningen - eller i rörprylar i prislägen som alla har råd med, så är det ofta inte ens det, utan röret sitter då oftast som en send-effekt i preampen - och det är bra om man kan stänga av det för att komma ifrån en färgning som fungerar till vissa saker men som inte alls fungerar till vissa. I vissa burkar fungerar det bra, medan vissa fungerar sämre. I budgetklassen, så tycker jag ändå att VTB-1 låter bra. Något av en B1 bland preampar - alltså prisvärd och ett bra snäpp upp från andra billiga burkar... 😉

Som Henrik nämner, så gör Line Audio Design fullkomligt lysande preamps som ligger i budgetpris, men är mycket bra för pengarna. Rekommenderas också starkt! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!!

claes och vogel: ni har båda klockrent rätt! det är lite för enkelt att prata om tubes generellt utan visst finns det variationer, det måste man vara medveten om. Det är nog som med monitorer, man måste testa och lyssna för att göra sig en uppfattning först. Sen är jag också på den linjen att bra preamps vad de nu månne vara så kostar de en hel del. Prislappen säger nog en hel del där.

undrar istället lite grand; om man har en tight budget och känner att man bara kan slänga ut typ 2 eller 3000 på en preamp, vad skulle man välja då för nånting, vad skulle man få ut mest av?

mVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...