Jump to content
Annons

Portastudio


Majki

Recommended Posts

Annons

Om jag inte har fel så är det bara 2 spårs simultan inspelning på de flesta portorna med minneskort. Nåt att tänka på kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fostexportan på bilden härovan är MR-8 MkII på 8 spår. Den spelar in på Flash-minne, där du får plats med 25 minuters inspelning. Den har digitala effekter inbyggda, såsom miksimuleringar (!) och förstärkarsimuleringar. USB-anslutning (till dator - för att bränna cdr), två fantommatade mikingångar. 2995;- Jam.

Korg D4 härovan är en 4-kanalare som spelar in på Compact Flash-minne, med plats för 99 låtar. Varje inspelningsspår har 8 virtuella spår, vilket gör att du kan spela in 9 gånger "samma sak" och sedan välja ut den tagning som du tycker var bäst. Tänk om man haft den möjligheten på analogportans tid...😄. Dessutom inbyggda rytmpatterns och metronomer samt multieffekter. 2995;- Jam.

Zoom H4 - som levereras i mitten av november (om en dryg vecka är inte att förakta, trots sin litenhet. Inspelning kan ske via två inbyggda kondensatormikar i X/Y-position. Dessutom kan man koppla in ytterligare två mikar (eller två linje in - för gitarr, bas, synth) och man kan spela in 4 kanaler (samtliga) på en gång. Lagring sker på vanliga SD-kort. Det knappt 2 hekto lätta fenomenet kan även fungera som ett externt ljudkort till en dator. Medföljer gör Cubase LE, med möjlighet till inspelning av 48 kanaler. 2995;- Jam.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vara bara tvungen...

2488_large.jpg

Min absoluta drömporta - Tascam 2488. 24 kanalers inspelning, 36 kanalers mixer, 8 kanalers samtidig inspelning. MIDI, USB, eq, kompressor, 40 GB hdd m.m. 16800;- dock.

Den får mig att undra varför man ska använda dator vid musikinspelning och nästa gång blir det nog en digitalporta liknande denna istället för en dator, för musikinspelning. Får för mig att den kan krångla mindre och så gillar jag ju mer att kunna ratta på grejerna istället för att behöva flytta en markör med en pekplatta på en laptop. Själva handhavandet helt enkelt.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hotspur (oregistrerad)

Hej! Nyreggad här pga att jag vill köpa en digitalporta till min snart

13-årige rocker. Jag har tittat runt lite och försökt lära mig en del och

har en del uppslag som jag tänkte ni kunde hjälpa mig med kanske? 😛

zoomMRS8m.jpg

Zoom MRS-8 kostar 2600 kr på Jam, som oxå har en beggad för 2000 kr.

Korg D4 kostar numera 2500 kr på 4SOUND.

Fostex MR-8 mkII kan man få för 2800 kr hos Thomann.de eller 3000 kr hos Jam.

Grabben spelar gitarr och min tanke är alltså att han ska kunna spela in sina låtar,

lägga på virtuella trummor och bas och sen bränna ut sin CD på datorn. Vad tror ni

kan passa honom bäst? Det är viktigt att apparaten är enkel att förstå sig på, dvs.

användarvänlig... Tacksam för råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hotspur (oregistrerad)

Talade just med min enda studiopolare i telefon, han förkastade alla

dessa apparater rakt av och sa åt mig att istället köpa en sån här:

jamlab_big.jpg

...och sen sköta allt med/i datorn. Bra tips, låter det onekligen som. 😆

Edit: Beställd!

Redigerat av Hotspur
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Fostexportan på bilden härovan är MR-8 MkII på 8 spår. Den spelar in på Flash-minne, där du får plats med 25 minuters inspelning. Den har digitala effekter inbyggda, såsom miksimuleringar (!) och förstärkarsimuleringar. USB-anslutning (till dator - för att bränna cdr), två fantommatade mikingångar. 2995;- Jam.

Korg D4 härovan är en 4-kanalare som spelar in på Compact Flash-minne, med plats för 99 låtar. Varje inspelningsspår har 8 virtuella spår, vilket gör att du kan spela in 9 gånger "samma sak" och sedan välja ut den tagning som du tycker var bäst. Tänk om man haft den möjligheten på analogportans tid...🙂. Dessutom inbyggda rytmpatterns och metronomer samt multieffekter. 2995;- Jam.

Zoom H4 - som levereras i mitten av november (om en dryg vecka är inte att förakta, trots sin litenhet. Inspelning kan ske via två inbyggda kondensatormikar i X/Y-position. Dessutom kan man koppla in ytterligare två mikar (eller två linje in - för gitarr, bas, synth) och man kan spela in 4 kanaler (samtliga) på en gång. Lagring sker på vanliga SD-kort. Det knappt 2 hekto lätta fenomenet kan även fungera som ett externt ljudkort till en dator. Medföljer gör Cubase LE, med möjlighet till inspelning av 48 kanaler. 2995;- Jam.

🙂

:musik

Hej!

Jag funderar på att köpa en porta av de sorterna som finns lite längre upp på tråden. Min fråga är vilken som är mest lämplig för mej? Jag skriver lite om mej själv så kasnke någon "expert" kunde hjälpa mej, de vore skitschysst!

Är en kille på 18 år som spelar gitarr och är väl hyffsat duktig på det. Jag skriver låtar och sjunger och har tills nu spelat in dem med hjälp av min usla dator och ljudkortet av samma kvalite. Nu har jag kommit till det stadiet att jag skulle vilja få lite bättre ljudkvalite och även kunna göra lite mer med mina låtar än att bara göra en simpel inspelning. Jag har aldrig handskats med en porta förut men tror väl att jag borde kunna lära mej det med hjälp av instruktionsbok och god vilja. Funderar därför på vad man ska prioritera i mitt läge? Jag menar, på den ena finns det olika trumkits med och diverse effekter och den andra har 8 spår i stället för 4. Detta säger mej inte så mkt mer än att det vore schysst att kuna ha trummor och sånt till men om det ändå inte är ngn vidare kvalite på dem så kasnke man ska satsa på den andra portan med 8 spår, och liknande.

Om ngn kunde sejja vad den tycker och hjälpa mej vore jag väldigt tacksam!

Ha de skönt!

Markus 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

RothHandle (oregistrerad)

Jag har använt Akais DPS-12or och deras DPs-16 Maskiner och spelat in 10 - 15 skivor på och dom har aldrig krånglat. Fantastiskt enkla och smidiga. Och inga dator skärmar eller roterande timglas !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...