Jump to content
Annons

Luftfuktare är det bra, är vilken som helst bra?


DåligtGehör

Recommended Posts

Har tänkt på det här med torrt på vintern och ak.gitarr osv. Har sedan funderat på vad som är bäst; luftfuktare i gitarren (vilket låter bökigt) eller luftfuktare som sprider i rummet.

Fan sen hittar jag en länk som säger att det kan vara dåligt för hälsan om man inte har luftfuktare som kokar vattnet först.

??? Har någon erfarenhet eller någon kunskap. Jag vill inte lägga massa tusenlappar. Kan man köpa billigt och bra? Eller är det bättre med en som man lägger/hänger i gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Mycket bra fråga - både för gitarrerna, cellon, kontrabasen, fiolen eller vad det nu kan vara... och för den egna hälsan pga. vinterns torra inomhusklimat.

Jag har konsulterat en f.d. Levinbyggare på området och som har bra insikt och kunskap kring detta. Jag köpte en pjäs på Elgiganten för cirka 500 kr som heter Bionaire Ultrasonic Humidifier BU1300W. Den har ett handtag, men det kan man inte hålla i för att lyfta den med. Vet inte varför den ser ut så faktiskt. Man ska byta vattnet regelbundet, dagligen, och göra rent den såklart och byta filter emellanåt. Då ska det inte vara någon fara med bakterier.

Sedan finns det ju dyra större pjäser för några 1000-lappar också, särskilt Sharp har en som är riktigt snygg faktiskt. En high-tech med ram i aluminum, glasdisplay och grejer. Ser lite ut som en plasma-tv, fast på höjden. En sån hade jag köpt om jag haft råd.

En sån där liten mojäng man hänger inne i gitarren rekommenderade inte byggaren/säljaren alls egentligen, utom att den kan vara bra att köpa om man inte har råd att lägga ut 500 kr på en sån jag köpte och som "tar hela rummet" (upp till 30 kvm tror jag det var) eller om det är fuktigt och inte torrt klimat kan den ju räcka. Även då kan just gitarren behöva lite hjälp med fukttillförsel, men just då kanske inte ens egen röst behöver nåt. Men på vintern så... och då är det ju bra med en liten pjäs för hela rummet istället.

Jag märker själv de dagar det nu blivit kallare att min röst tappar i styrka, pga. den torra inomhusluften.

🙂

bröd i mängd//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är osäker på hur torr luften är så är det bra att skaffa en hygrometer. Jag köpte en billig och bra på Jam. På nätet finns alla möjliga tips om hur man fuktar inomhusluften för instrument om fuktigheten går under rekommenderade värden. Sedan vilket sätt som är bäst går att diskutera. Dyrare lösningar är nog bäst, men på nätet har jag läst om de som använder en potatishalva i caset, tillbringare med vatten i rummet, att låta vattenkokaren stå på ett tag mm.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är osäker på hur torr luften är så är det ett bra att skaffa en hygrometer. Jag köpte en billig och bra på Jam. På nätet finns alla möjliga tips om hur man fuktar inomhusluften för instrument om fuktigheten går under rekommenderade värden. Sedan vilket sätt som är bäst går att diskutera. Dyrare lösningar är nog bäst, men på nätet har jag läst om de som använder en potatishalva i caset, tillbringare med vatten i rummet, att låta vattenkokaren stå på ett tag mm.

Ja det lät ju bra det där med en hygrometer (hydro?).

Jo man kan se olika förslag på nätet fast nästan allt jag sett andas kanske eller tror jag kan vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det nån som vet hur ofta det är tänkt att man ska byta potatisen i fodralet?

Jag minns inte vilken sida jag läste det på men jag tror potatisen skulle få mysa 4-5 dagar i caset innan den slutat avge fukt.

Det var en seriös sida vill jag minnas.

Snälla kan inte någon gå in i en musikaffär på bästa rusningstid och ställa den frågan 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag märker själv de dagar det nu blivit kallare att min röst tappar i styrka, pga. den torra inomhusluften.

😄

bröd i mängd//:musik

Tycker du inte att det hjälper nåt särskilt med luftfuktaren?

Jo, mycket! Men jag glömde ha på den inatt!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
är det nån som vet hur ofta det är tänkt att man ska byta potatisen i fodralet?

Jag minns inte vilken sida jag läste det på men jag tror potatisen skulle få mysa 4-5 dagar i caset innan den slutat avge fukt.

Det var en seriös sida vill jag minnas.

Snälla kan inte någon gå in i en musikaffär på bästa rusningstid och ställa den frågan 😳

😄😄😛😛

Det behövs inte! Det nämnde nämligen den där f.d. Levingitarrbyggaren och numera säljaren till mig helt spontant. Han sa att "såna där små man köper och sätter in i själva gitarren gör ungefär samma nytta som en potatis som man förvarar i fodralet. Det kan räcka, men bara under peroder då det är hyfsad luftfuktighet ute och inne och det inte behövs mer än så..."

King Edward? Bintje?

Det är frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man är osäker på hur torr luften är så är det ett bra att skaffa en hygrometer. Jag köpte en billig och bra på Jam. På nätet finns alla möjliga tips om hur man fuktar inomhusluften för instrument om fuktigheten går under rekommenderade värden. Sedan vilket sätt som är bäst går att diskutera. Dyrare lösningar är nog bäst, men på nätet har jag läst om de som använder en potatishalva i caset, tillbringare med vatten i rummet, att låta vattenkokaren stå på ett tag mm.

Ja det lät ju bra det där med en hygrometer (hydro?).

Jo man kan se olika förslag på nätet fast nästan allt jag sett andas kanske eller tror jag kan vara bra.

Hygrometer har jag. En liten pjäs jag hittade i städskåpet en dag i vintras (förra vintern alltså). När den visar under 50% får man fundera. Jag har för mig att strupen ska ha 50-60%. På vintern går den ned till 28% här. Just nu är den: 46%, -2.1 grader ute och +22 grader inne.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är osäker på hur torr luften är så är det ett bra att skaffa en hygrometer. Jag köpte en billig och bra på Jam. På nätet finns alla möjliga tips om hur man fuktar inomhusluften för instrument om fuktigheten går under rekommenderade värden. Sedan vilket sätt som är bäst går att diskutera. Dyrare lösningar är nog bäst, men på nätet har jag läst om de som använder en potatishalva i caset, tillbringare med vatten i rummet, att låta vattenkokaren stå på ett tag mm.

Ja det lät ju bra det där med en hygrometer (hydro?).

Jo man kan se olika förslag på nätet fast nästan allt jag sett andas kanske eller tror jag kan vara bra.

Hygrometer har jag. En liten pjäs jag hittade i städskåpet en dag i vintras (förra vintern alltså). När den visar under 50% får man fundera. Jag har för mig att strupen ska ha 50-60%. På vintern går den ned till 28% här. Just nu är den: 46%, -2.1 grader ute och +22 grader inne.

:rolleyes:

:musik

Vid 28% får jag riktigt torra ögon.

Har du mycket drag eller stora element? Har du kalibrerat din hygrometer?

Som tur är går inte luftfuktigheten ner under 50% hos mig under vintern.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag kokar vatten i vattenberedare nu. Blev inspirerad. Har ställt elementen på 11 och ska smörja in mig i kokosolja och lyssna på David Hasselhoff resten av kvällen.

Haha. Kan bli ett av Studio Forums klassiska citat!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man är osäker på hur torr luften är så är det ett bra att skaffa en hygrometer. Jag köpte en billig och bra på Jam. På nätet finns alla möjliga tips om hur man fuktar inomhusluften för instrument om fuktigheten går under rekommenderade värden. Sedan vilket sätt som är bäst går att diskutera. Dyrare lösningar är nog bäst, men på nätet har jag läst om de som använder en potatishalva i caset, tillbringare med vatten i rummet, att låta vattenkokaren stå på ett tag mm.

Ja det lät ju bra det där med en hygrometer (hydro?).

Jo man kan se olika förslag på nätet fast nästan allt jag sett andas kanske eller tror jag kan vara bra.

Hygrometer har jag. En liten pjäs jag hittade i städskåpet en dag i vintras (förra vintern alltså). När den visar under 50% får man fundera. Jag har för mig att strupen ska ha 50-60%. På vintern går den ned till 28% här. Just nu är den: 46%, -2.1 grader ute och +22 grader inne.

:rolleyes:

:musik

Vid 28% får jag riktigt torra ögon.

Har du mycket drag eller stora element? Har du kalibrerat din hygrometer?

Som tur är går inte luftfuktigheten ner under 50% hos mig under vintern.

En del drag är det allt i sovrummet. På vintern la jag en termometer över en golvspringa. Den mätte bara plus 11 grader!!

Jag tror rekordet förra vintern var 23% luftfuktighet härinne. Jag bor i ett 105 år gammalt hus.

Men hos föräldrarna tror jag det var under 20%... De bodde modernt.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Jag gick och köpte en ganska billig luftfuktare från Clas Ohlson för ett par år sedan

för att använda för gitarrerna. Men den lät så för j-vl. Typ som en dammsugare, så

det har jag skippat numera. Istället så tar jag till blomduschen (som man duschar

blommor med manuellt) att duscha en skvätt lite då och då såhär i vintertid där

gurorna står.

Annars så brukar jag smörja in halsar mm med citronolja som brukar finnas i

välrenomerade musikaffärer. Fender har också ett rengöringskit med tre olika

flaskor inkl svamp, men det är mer för rengöring.

Frågan kvarstår: är det någon som drabbats av en torkskadad gura pga vintern ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Det är för j--la torrt här hemma nu. Blir inte fri torrhostan och ögonen klibbar nästan ihop. Tills jag flyttar till Brasilien får jag ta till följande trix:

På justus järn, södra vägen nästan uppe vid korsvägen finns såna dära keramikkärl man fyller m vatten o hänger på elementen så det avdunstar automatiskt. Dyra men unika. Farmödrar brukar ha sådana.

Sen finns det likn. i plast på vilken järnaffär som helst. Fula som stryk och av märket Hammarplast. Där sitter det ett pappark som suger upp vatten och får vattnet o dunsta mer effektivt. Papprena är fånigt dyra oxo såklart. Relativt sett.

Detta är det el-fria sättet.

Att ha mkt växter är bra. Akvarium såklart!

Ett annat trix: Torka dina tvättade kläder på torkställning i rummet istället för torktumlare. Se till att sänka centrifugtalet på tvättmaskinen så du får våtare tvätt än vanligt.

Man kan köpa konstgjorda vattenfall i miniatyr. Eldrivna, kitchiga men kanske snyggare än en brummande luftfuktare.

Hoppas ha hjälpt. Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de där som man hänger på elementen är helt onödiga. De avger inte tillräckligt mycket fukt för att göra nån skillnad.

Under vinterhalvåret har vi 2 st luftfuktare här hemma, såna där som sprutar kall ånga. En stor i vardagsrummet och en mindre i musikrummet. Det går åt ca 5-7 liter vatten per dygn när det krupit ner under nollstrecket ute och elementen är igång. Luftfuktigheten brukar då ligga kring 55-60%.

Det märks stor skillnad på gitarrerna mot om jag inte har någon luftfuktare.

Det märks också stor skillnad i huden, det kliar inte lika mycket, och slemhinnorna är inte söndertorkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

De där som man hänger på elementen måste vara i keramik/terracotta, det är då de gör nytta, vi hade jämt 2-3 st på varje element i föräldrahemmet men då var dom jättebilliga!

Vintertorkan i uppvärmda betonglägenheter är ett gissel för både instrument och slemhinnor, vedervärdigt märker jag nu när jag bor inneboende mot de senaste 11 åren som jag bott i hus med självdrag där det är betydligt fräschare inomhusklimat.

Om man kör med luftfuktare för instrumentens skull se då till att hålla mikrofoner etc i sina lådor på ett torrare ställe, membran och känslig elektronik gillar inte fukt över 50% RH ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör med luftfuktare för instrumentens skull se då till att hålla mikrofoner etc i sina lådor på ett torrare ställe, membran och känslig elektronik gillar inte fukt över 50% RH ...

Bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...