Jump to content
Annons

midi problem


davidottosson

Recommended Posts

HEj har lånat en midi keb (miditech midistart 2 som jag ej får att fungera eller rättare sagt inte får npgon signal in till midikanalen. jag har ljud när jag tryckerf manuellt med musen men ej med synten.

Vad kan det vara förproblem, Drivrutinen? eller något annat? less på att strula nu.

>/david

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte om du kör en ny USB midistart eller den gamla?

Kör du med midikabel eller "gameport-kabel" till datorn?

Om du kör med Midi, har du då kopplat in en strömadapter till keyboarden? Detta behövs inte om du kopplar den till gameporten i datorn, men däremot om du kör med midikabel. Tror inte du behöver adapter ifall du kör med USB, men den har jag inte använt så det har jag ingen koll på egentligen.

Har du slagit på on-knappen på baksidan av keyboarden? Den är liten och svår att hitta, iaf på den gamla versionen.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utförligare beskrivning. Jag har en midistart 2. Ej någon cd-skiva med drivrutiner utan har hittat en på nätet. Jag använder usb kabel för att ansluta.

När jag går i i device manager på datorn hittar datorn midistart. mEn någon ikon kommer aldrig upp i fönstret nere i höger bildskärmskant.

Känns ej som jag ahr kontatkt.

Hur skall inställningarna i device stup stå?

Nu har jag all midi in samt ljudkortet ut.

kananlen har jag givetvis ställt utgången till synten.

Vad kan jag missat eller är drivrutinen kass, kabeln av??

/tack

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

vid enbart midikoppling så behövs inga drivrutiner, det behövs det via USB.

om du har någon midikabel som funkar så är det bara att prova att koppla datorn och ditt midiklaviatur via det, se huruvida signalen går in eller ut. Om du vet att midi kabeln i detta fall verkligen funkar, då är det nåt fel på klaviaturen.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

R_ett (oregistrerad)

Drivrutinerna måste installeras varje gång man innan man sätter på t.e.x Cubase med det klaviaturet, varför? För att det byggdes på 1800 talet och då arbeta man så förstås!

Vill du slippa installera drivrutinerna varje gång får du helt enkelt gräva nåra hundringar djupare i fickan. Midistart är väll det billigaste man kan hitta numera tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutinerna måste installeras varje gång man innan man sätter på t.e.x Cubase med det klaviaturet, varför? För att det byggdes på 1800 talet och då arbeta man så förstås!

Vill du slippa installera drivrutinerna varje gång får du helt enkelt gräva nåra hundringar djupare i fickan. Midistart är väll det billigaste man kan hitta numera tror jag.

eller så köra man utan USB-delen och bara på MIDI in/ut..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...