Jump to content
Annons

Golvkonstruktion


Lee

Recommended Posts

Efter Andreas alla inflikningar om limning sandwich-konstruktioner i byggen sÄ börjar jag bli lite osÀker om vad som faktiskt gÀller. Och behöver hjÀlp fort som bara den, för jag skulle ju gjort arbetet ikvÀll (men det fÄr kanske vÀnta).

Om man bygger ett flytande golv pÄ gummipuckar eller andra material som anvÀnds (som Stepisol) för flytande golv, hur skall man göra materialet ovanpÄ?

SÀg att man skall lÀgga spÄnskivor och gips i lager, varför skall man anvÀnda stötdÀmpande material som limning emellan lagren? Det Àr liksom det som regelkonstruktionen (eller Stepisolen) Àr till för. Det enda som Green Glue och liknande gör att man lÀgger till ett lager emellan som Àr flexibelt. NÀr vill man ha ett golv som Àr flexibelt? Inte under parkett i alla fall. Plastmatta med stuns för en gymnastikhall, OK. Men i en studio Àr det golvet som helhet som skall flyta inte de enskilda delarna.

Helst skall dessutom övergolvet vara gjutet i betong och inte röra sig alls. I alla fall enligt denna lÀnken.

http://www.saecollege.de/reference_material/pages/floors.htm

Svenska Maxit skall ha nÄgot liknande.

Det enda som rÀknas vad det gÀller övergolvet Àr vikten som skall vara tung (som betong nog Àr...)

SÄ nu stÄr jag Äterigen som en Äsna och fattar inte hur jag skall göra. SKall jag anvÀnda det som gipstillverkarna Gyproc, Danogips och Norgips recommenderar och gjuta ihop skivorna med ARDEX S48 eller skall jag köpa hem "Noicekiller" och fÄ ett rörligtgolv och lÀgga parketten pÄ detta.

Tanksam för alla svar. (Speciellt AndreasB:s för det Ă€r han som gjort mig osĂ€kert 😛 )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

😆 lĂ€s mitt svar i den andra trĂ„den. Kan utveckla det hela nĂ„got hĂ€r;

Att överhuvud taget flyta ett golv Àr val man gör nÀr man vet att just stomljud kommer vara det största problemet. Att flyta golv med Neporen eller annat gummi pÄ reglar ger en ok, dÀmpning om man bygger pÄ rÀtt sÀtt. Att gjuta golvet Àr i princip det enda som fungerar men oftast sÄ bygger ju folk hÀrikring pÄ en mer hobby nivÄ Àn proffs nivÄ.

Om du istÀllet vill gÄ halva vÀgen sÄ rekommenderar jag att du rÀknar ut linjevikt för din konstruktion och rÀknar ut vilka dÀmpkuddar du ska ha och vilket cc mÄtt de ska vara utspridda pÄ.

DÀrefter reglar du upp golvreglar, fyller med isolering, lÀgger ditt första lager spÄn och sen lÀgger du trÀdgÄrds betong plattor, det Àr oftast det alternativ men kan ha istÀllet för att gjuta golvet. Limma betong mot nÀsta lager spÄn och sen Àr det bara stegljudsmatta och parkett kvar.

Det finns annars ett otal med trÄdar pÄ john sayers forum med folk som just i detta nu gjuter frÄstÄende betong golv, men min erfaranhet sÀger att det 9 av 10 gÄnger blir bÄde för kostsamt och framförallt komplicerat för en hemma snickare. Om du bor i Stockholm kan du annars kontakta hantverksgruppen, de har ett helt gÀng med grymma flytspacklare.

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har redan lagt Stepisol i hela bygget och att kasta det har jag inte rĂ„d med... 😉

Det enda rÄd jag fÄtt frÄn Stepisolpojkarna Àr att om jag inte gjuter det som grabbarna pÄ Maxit (Ljudgolv.pdf) Àr att jag skall göra det sÄ tungt som möjligt. Det betyder att man skall pÄ med ett eller flera lager golvspÄn följt av ett eller flera lager golvgips. (NÀr jag tÀnker pÄ det sÄ hade det nog fan varit lika enkelt att gjuta det... sÄ dags nu...).

Men gör man det senare sÄ kommer man tillbaka till det hÀr med hur övergolvet skall vara beskaffat. Enligt gipstillverkare sÄ skall man fÄ en tyngre och hÄrdare konstruktion genom att anvÀnda sig av Ardex S48. Det gör att man inte fÄr rörelser i övergolvet. (I princip spelar det ingen roll i nuvarande lÀge hur mycket övergolvet rör sig sjÀlv, eftersom det garanterat kommer att passera mycket lite ljudenergi genom Stepisolen.) DÀremot undrar jag varför man skulle limma dÀmplim pÄ en redan ljuddÀmpad konstruktion (eller Stepisol)? Det enda som hÀnder Àr ju att man fÄr ett övergolv som Àr rörligt, eller?

Skall vĂ€l tillĂ€gga att vĂ€ggarna inte vilar pĂ„ det flytande golvet innan nĂ„gon sĂ€ger det. Jag vet, jag vet! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har tÀnkt att göra följande i mitt kontrollrum.

50*50mm naturgummikuddar likt reglar med vanlig byggmax ISO emellan sedan 2lager 13mm golvgips limmat med akustiklim sedan trÀdgÄrdsplattor sedan 22mm golvspÄnskiva sedan nÄgon antistatmatta.

Jag vet inte om det Àr optimalt för budgeten men det blir vÀldigt billigt.

Andreas kanske kan ge synpunkter pÄ denna konstruktion!?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men gör man det senare sÄ kommer man tillbaka till det hÀr med hur övergolvet skall vara beskaffat. Enligt gipstillverkare sÄ skall man fÄ en tyngre och hÄrdare konstruktion genom att anvÀnda sig av Ardex S48. Det gör att man inte fÄr rörelser i övergolvet. (I princip spelar det ingen roll i nuvarande lÀge hur mycket övergolvet rör sig sjÀlv, eftersom det garanterat kommer att passera mycket lite ljudenergi genom Stepisolen.) DÀremot undrar jag varför man skulle limma dÀmplim pÄ en redan ljuddÀmpad konstruktion (eller Stepisol)? Det enda som hÀnder Àr ju att man fÄr ett övergolv som Àr rörligt, eller?

Nej visst, kör pÄ Ardex om du vill, har inte sjÀlv testat, personligen ser jag inte att det skulle vara problematiskt att limma ytterligare ett lager med dÀmplim, men gör nÄgra enkla flanking test.. dvs. banka med hammare pÄ ena golvet och sÀtt örat mot det andra, hör du slagen sÄ kanske du ska tÀnka om.

Jag har tÀnkt att göra följande i mitt kontrollrum.

50*50mm naturgummikuddar likt reglar med vanlig byggmax ISO emellan sedan 2lager 13mm golvgips limmat med akustiklim sedan trÀdgÄrdsplattor sedan 22mm golvspÄnskiva sedan nÄgon antistatmatta.

Jag vet inte om det Àr optimalt för budgeten men det blir vÀldigt billigt.

Andreas kanske kan ge synpunkter pÄ denna konstruktion!?

Jo, vÀnd pÄ det hela och lÀgg först 22mm spÄn och sedan trÀdgÄrdsplattor, gipsskivorna kommer INTE att tÄla den tyngden speciellt inte om du har 500x500 plattor och reglar pÄ 600 cc dÄ vilar plattorna inte pÄ reglar utan direkt pÄ gipset, kommer braka rakt igenom. SÄ SpÄn pÄ reglar, sen plattor SEN dubbelt gips (se till att du fÄr golvgips eller Ätminstone högdensitet varianten frÄn Gyproc) SEN stegljudsmatta och sist parkett.

@

😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jajamensan, jag skall dra hammaren i golvspĂ„nen nĂ€r jag kommer hem och se vad som hĂ€nder! 😛 Förhoppningsvis inte för mycket!

Jag Àr bara lite villrÄdig, framför allt som jag tÀnkte ha golvet klart i helgen...

Vikten, vilket lÀr vara den mest effektiva delen av ljudisolering, blir ju i princip densamma (OK, Ardex vÀger en del). Men golvets flexning skiljer rÀtt rejÀlt. Ett betonggolv, som skall vara bÀst, flexar inte ett skit. Green Glue flexar men tittar pÄ deras reklam sÄ Àr det en fördel jÀmfört med att ha helt fast golv.

Jag har redan lagt alldeles för mycket pengar pÄ det hÀr bygget och jag har inte lust bygga in en massa fel som gör att jag mÄste riva upp parketten och golvet senare och göra om det hela. Förresten, var hittar man den gula smörjan som du har anvÀnt? GÄr den att bestÀlla i en bygghandel eller mÄste man bli bundis med leverantören? Och den skall ju helst landa i Lund innan helgen... Du har ju byggt en del, vad har de olika studiorna anvÀnt för koncept?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NoiseKiller kan köpas frÄn VIBRATEC men det ligger pÄ Blidö (sÄ det Àr inte ens nÀra Stockholm) men de kan skicka med företagspaket eller DHL.

De flesta studios jag sett bygger nÄgon typ av flytande golv, de flesta anvÀnder en tyngre konstruktion som vilar pÄ neopren eller liknande gummi, men andra riktigt seriösa studios bygger pÄ flytande armerad betong som stÄr pÄ fjÀdrar som i sin tur vilar pÄ neopren.

Det finns Ă€ven Nivell golv som man bygger med i ett flertal biosalonger i Sverige, men med de nya THX systemen och den sinnesjukt djupa basen man mixar in i moderna filmer sĂ„ krĂ€vs fetare grejjer.. En ny salong pĂ„ söder byggdes precis med 13 lager gips pĂ„ ena vĂ€ggen och 9 lager pĂ„ den andra, det kallar jag seriös dĂ€mpning 😏

Men som sagt, man ska bygga efter vad som behövs/krÀvs och anpassa allt efter verje specifik situation. Har man redan feta vÀgger eller inga grannar osv. sÄ behövs ju oftast bara ivÀndig isolering och efter min erfarenhet sÄ behövs det inte isoleras sÄ att det blir ljudlöst mellan sÀg live rum och kontroll rum, sÄ lÀnge det inte lÀcker sÄ kraftigt att du inte kan göra pÄlÀgg utan att stÀnga av monitorer...

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Försent AndreasB, det blir gjutning i alla fall... men jag har en kÀnsla av att det kanske hade blivit nÄgot bÀttre med gummi mellan lagrena. TyvÀrr mÄste jag genomföra det imorgon och finns det ingen som har det pÄ hyllan i södra Sverige sÄ fÄr det bli som det blir.

Jag tog fram handslĂ€ggan som du föreslog! För nĂ€rvarande, med endast en golvspĂ„nskiva pĂ„ golvet fĂ„r jag inget genomslag in i det gamla huset (studion Ă€r en del av en utbyggnad), dĂ€remot kan jag höra det i angrĂ€nsande rum om jag lĂ€gger örat mot golvet. Dock inte speciellt högt. Man hör det med örat mot golvet men inte om jag stĂ„r upp. Idiot som jag var sĂ„ glömde att genomföra en testmĂ€tning innan golvskivan lades (som jag hade lovat i en annan trĂ„d...), det hade varit kul att ha gjort en före och efter-test (genom att plocka in mina 18"-subbar frĂ„n PA:t och svepa). Men nu stĂ„r jag hĂ€r och kan inte leverera nĂ„gon förstahandsdata. Synd. Men stötvis gĂ„r det fortare framĂ„t Ă€n att man hinner tĂ€nka efter... 😄

Jag kommer dock att fĂ„ en rejĂ€l ljudblödning mellan kontrollrum och live-rummet. Det Ă€r liksom samma rum. 🙂 NĂ€r tiden tillĂ„ter sĂ„ skall jag slĂ€nga upp lite byggbilder. Blev inte stort men jag tycker det skall bli fruktansvĂ€rt kul i alla fall!

Skulle vilja se gipsskruvarna till det 14:de lagret gips i biosalongen. 😳 Hade jag limmat likadant min lilla himmastudio, sĂ„ hade det blivit kvar en vĂ€lisolerad... öh... garderob...

Ha det

Lee

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...