Jump to content
Annons

Inspelning vid 24-bitar/44100khz


freddie

Recommended Posts

Ni som sitter på hyffsade pci kort runt 2000-5000kr...

Kan ni spela in från analog källa i 24-bitar/44100khz via ASIO med dessa? Mitt kort är låst vid 24/96, vilket gör det hopplöst att använda så vida jag inte vill spela upp skiten i DVD'n...eller?

Vad jag har förstått så händer det för mycket med ljudet när man konverterar från 96000khz till 44100khz.

Vore tacksam för lite svar på min tråd 😄

(Fattar inte vad jag skulle på SoundBlaster å göra när alla har varnat mej 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad jag har förstått så händer det för mycket med ljudet när man konverterar från 96000khz till 44100khz.

jag antar att du menar Hz och inte kHz 🙂

du förlorar dock ingen kvalitet när du spelar in i 96000Hz och sen konverterar till 44100Hz jämfört med om du först spelade in i 44100Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en fördel att spela in i 96kHz, eftersom det till stor del eliminerar risken att höga frekvenser viks ner till det hörbara registret vid konvertering. Jag tror faktiskt att det är bättre att göra så, än att spela in i 48kHz och sedan konvertera till 44.1kHz (åtminstone i teorin... 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som sitter på hyffsade pci kort runt 2000-5000kr...

Kan ni spela in från analog källa i 24-bitar/44100khz via ASIO med dessa? Mitt kort är låst vid 24/96, vilket gör det hopplöst att använda så vida jag inte vill spela upp skiten i DVD'n...eller?

Vad jag har förstått så händer det för mycket med ljudet när man konverterar från 96000khz till 44100khz.

Vore tacksam för lite svar på min tråd 😎

(Fattar inte vad jag skulle på SoundBlaster å göra när alla har varnat mej 🙂 )

Låst vid 24/96?? det kan väl inte stämma? vilket kort har du?

Mvh / Starion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låst vid 24/96??  det kan väl inte stämma? vilket kort har du?

Mvh / Starion.    🙂

Det är ett "SoundBlaster Audigy 2 Platinum Ex".

Kör man via ASIO så har man 2 valmöjligheter. 16/48 eller 24/96. Himla irriterande båda möjligheterna. Jag önskar 16/44 eller 24/44. Skickade även ett mejl till Creatives support för att få detta bekräftat. Dom bekräftade det..... 🙂

Jag har vid väldigt många tillfällen hört att en ljudupptagning i 96000hz blir för mycket förändrad vid konvertering till 44100hz. Annars hade man ju kunnat ha kortet till inspelning åxå.... Nu duger det bara till VST instrument 😎

Detta gör en lite rädd för att välja EMU's prylar i framtiden. Annars så hade ett sånt där 1802 suttit fint.....tror jag...fast som sagt...de e ju Creative det åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid väldigt många tillfällen hört att en ljudupptagning i 96000hz blir för mycket förändrad vid konvertering till 44100hz. Annars hade man ju kunnat ha kortet till inspelning åxå.... Nu duger det bara till VST instrument 🙂

Detta gör en lite rädd för att välja EMU's prylar i framtiden. Annars så hade ett sånt där 1802 suttit fint.....tror jag...fast som sagt...de e ju Creative det åxå.

Har du hört folk säga att det blir en skillnad eller har du hört själva skillnaden?

Jag tvivlar starkt på att skillnaden är hörbar om konverteringen sker med hjälp av ett någorlunda proffsigt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låst vid 24/96??  det kan väl inte stämma? vilket kort har du?

Mvh / Starion.    🙂

Det är ett "SoundBlaster Audigy 2 Platinum Ex".

Kör man via ASIO så har man 2 valmöjligheter. 16/48 eller 24/96. Himla irriterande båda möjligheterna. Jag önskar 16/44 eller 24/44. Skickade även ett mejl till Creatives support för att få detta bekräftat. Dom bekräftade det..... 😳

Jag har vid väldigt många tillfällen hört att en ljudupptagning i 96000hz blir för mycket förändrad vid konvertering till 44100hz. Annars hade man ju kunnat ha kortet till inspelning åxå.... Nu duger det bara till VST instrument 🙁

Detta gör en lite rädd för att välja EMU's prylar i framtiden. Annars så hade ett sånt där 1802 suttit fint.....tror jag...fast som sagt...de e ju Creative det åxå.

Nej nej, Jag har ett E-mu 1820m (1802 😳😉 ) är grymmt nöjd!! visst kortet är byggt av E-mu och med hjälp av Creative, men!! det är INGET soundblasterkort!! och du kan själv välja 16/44.1 mm... inget låst här inte..

Vill bara klargöra att E-mu nya serie är ett av dom mest prisvärda alternativen just nu!

Mvh / Starion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...