Jump to content
Annons

Köpa Matchat stereopar


CRZTNTR

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett matchat stereopar, njure, stor eller småmembran, 5 till 10 tusenkronorsklasserna.

Det finns många klassiska matchningar, Neumann, AKG och billigare Oktava & Rödepar, men någon som har nått tips på mindre kända tillverkare? T.ex. Jörgen Thuressons mästerverk...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
skaffa oktavas småmembranare..kvittar vilken model.. alla låter asbra!! 😆

sök på globalt på ebay, sökord: oktava

där finns massa najs!!

Håller med, jag har köpt ett par oktava mk012. Låter väldigt bra, jag vart faktiskt lite förvånad.

IDF: varför har du bytt din bild? Byt tillbaks NU 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan - här har vi kräsna kunder...

Thuressons mickar är så pass jämna i kvalitén att dom direkt kan räknas som matchade. Finfina mickar. Men ett par sådana ligger nog på ca 32 000 kr ink moms.

Även Neumann TLM 103 verkar vara gjorda i väldigt kalibrerade maskiner.

Helt onödigt att beställa dom som ett matchat par.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa oktavas småmembranare..kvittar vilken model.. alla låter asbra!! 😆

sök på globalt på ebay, sökord: oktava

där finns massa najs!!

Håller med, jag har köpt ett par oktava mk012. Låter väldigt bra, jag vart faktiskt lite förvånad.

IDF: varför har du bytt din bild? Byt tillbaks NU 😆

jag var tvungen att bli mer kultiverad.. dessutom ser jag inte ut som på den gamla bilden.. 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

IDF, du ser inte ut sådär heller ju! ( fast den nya är bättre...)

Ang. matchade par så kan jag rekommendera:

*AKG C-414 (stormembranare)

*AKG C-451 B (småmembranare)

*Microtec Gefell 930 (stormembranare)

bl.a

😆

(Thuresson verkar väldigt intressanta, fick tipset via Opus3 för ett par år sedan)

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa oktavas småmembranare..kvittar vilken model.. alla låter asbra!! 😆

sök på globalt på ebay, sökord: oktava

där finns massa najs!!

Håller med, jag har köpt ett par oktava mk012. Låter väldigt bra, jag vart faktiskt lite förvånad.

IDF: varför har du bytt din bild? Byt tillbaks NU 😆

jag var tvungen att bli mer kultiverad.. dessutom ser jag inte ut som på den gamla bilden.. 😛

Vaddå var det inte du?

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa oktavas småmembranare..kvittar vilken model.. alla låter asbra!! 😉

sök på globalt på ebay, sökord: oktava

där finns massa najs!!

Håller med, jag har köpt ett par oktava mk012. Låter väldigt bra, jag vart faktiskt lite förvånad.

IDF: varför har du bytt din bild? Byt tillbaks NU 😉

jag var tvungen att bli mer kultiverad.. dessutom ser jag inte ut som på den gamla bilden.. 😄

Vaddå var det inte du?

jo det var jag... fast det var länge sen.. fråga bara folket från IRL sthlm om min hårväxt.. 😆

nu är även bilden tydligare!!!

florian le sage:

IDF, du ser inte ut sådär heller ju! ( fast den nya är bättre...)

jo det gör jag faktiskt!! nu är det mer skägg, mer hår o glasögon som gäller.. köpte två par brillor på blic/specsavers för 2300 pix!! så nu är jag officiell tönt!!! ( på riktigt!! )

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa ett matchat stereopar, njure, stor eller småmembran, 5 till 10 tusenkronorsklasserna.

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Gunnar

i stereo kanske? 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa ett matchat stereopar, njure, stor eller småmembran, 5 till 10 tusenkronorsklasserna.

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Gunnar

i stereo kanske? 😉😆

Precis, eller kanske han som jag bara gillar att köpa saker.

IDF: Är ändå arg på dig för att du bytt bild. Kan du inte flicka in den som en liten i hörnet på den nya då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa ett matchat stereopar, njure, stor eller småmembran, 5 till 10 tusenkronorsklasserna.

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Gunnar

i stereo kanske? 😉😆

Precis, eller kanske han som jag bara gillar att köpa saker.

IDF: Är ändå arg på dig för att du bytt bild. Kan du inte flicka in den som en liten i hörnet på den nya då.

vem gillar inte o köpa saker??

köpte en trummaskin igår.. 😄

doktorn.. jag skickar gärna bilden till dig.. 😉

den som vill ha min junky-bild... säg till!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa ett matchat stereopar, njure, stor eller småmembran, 5 till 10 tusenkronorsklasserna.

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Gunnar

i stereo kanske? 😉😆

Precis, eller kanske han som jag bara gillar att köpa saker.

IDF: Är ändå arg på dig för att du bytt bild. Kan du inte flicka in den som en liten i hörnet på den nya då.

vem gillar inte o köpa saker??

köpte en trummaskin igår.. 😄

doktorn.. jag skickar gärna bilden till dig.. 😉

den som vill ha min junky-bild... säg till!!!

Jag har precis fått hem min palmer pga04, uppgraderat cubase, köpt EZX dfh, två oktava mickar, köpt en 8mp från Claes, en påse med elixirsträngar ocn lite sladds. Har en massa grejer på ingång också.

Hur mcyket jag än köper måste jag alltid ha mer. Det är skönt att veta.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa ett matchat stereopar, njure, stor eller småmembran, 5 till 10 tusenkronorsklasserna.

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Gunnar

i stereo kanske? 😕🥰

Precis, eller kanske han som jag bara gillar att köpa saker.

IDF: Är ändå arg på dig för att du bytt bild. Kan du inte flicka in den som en liten i hörnet på den nya då.

vem gillar inte o köpa saker??

köpte en trummaskin igår.. 😄

doktorn.. jag skickar gärna bilden till dig.. 😄

den som vill ha min junky-bild... säg till!!!

Jag har precis fått hem min palmer pga04, uppgraderat cubase, köpt EZX dfh, två oktava mickar, köpt en 8mp från Claes, en påse med elixirsträngar ocn lite sladds. Har en massa grejer på ingång också.

Hur mcyket jag än köper måste jag alltid ha mer. Det är skönt att veta.

så jävla bra.. då skyller jag på att alla andra gör så nästa gång jag behöver köpa mer!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Allt stort nog att få plats i en liten studio: OH, piano, ak. gitarr, percussion, blås. Stilen..hm...svart stil, om det fungerar som betäckning.

TLM103 är en intressant tanke, en av mina favoritmikrofoner. AKG C414 är lite för dyra för min prisklass inte sant. Thuressonmikrofonen jag testat kostar runt 10 000, men den är ett mästerverk. Dock för mycket pengar för två!

Microtec Gefell verkar intressant, men känns som man betalar mycket för märket, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Vad hade du tänkt spela in?

Allt stort nog att få plats i en liten studio: OH, piano, ak. gitarr, percussion, blås. Stilen..hm...svart stil, om det fungerar som betäckning.

TLM103 är en intressant tanke, en av mina favoritmikrofoner. AKG C414 är lite för dyra för min prisklass inte sant. Thuressonmikrofonen jag testat kostar runt 10 000, men den är ett mästerverk. Dock för mycket pengar för två!

Microtec Gefell verkar intressant, men känns som man betalar mycket för märket, eller?

du verkar vara en person som har råd med saker!!

köp två st. tsm mt87s för 695:-/st nya, och pröva.. jag gillar dom som fan.. ska köpa två till så jag har 4 st snart.. dom låter najs som fan!! ingen som riktigt uppskattat dom på detta forum ännu!!! try it bitch!

Link to comment
Dela på andra sajter

du verkar vara en person som har råd med saker!!

köp två st. tsm mt87s för 695:-/st nya

Haha, nä jag har inte råd med något men jag söker till ett projekt jag själv inte betalar för.

Lite under prisklassen ju! Men man vet aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

du verkar vara en person som har råd med saker!!

köp två st. tsm mt87s för 695:-/st nya

Haha, nä jag har inte råd med något men jag söker till ett projekt jag själv inte betalar för.

Lite under prisklassen ju! Men man vet aldrig.

PRÖVA-.. du kommer inte bli besviken.. låter jävligt bra för sitt pris.. o gammalt.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varning, bara. Det förekommer kinesiska "Oktava" på e-bay ibland, så det är kanske inte det bästa stället att leta... 😛

Matchade Oktava MK219 kan man få för en billig peng hos rätt handlare... 😆

Line Audio Design's CM3 är så nära varandra, tack vare en kritisk urvalsprocess, att man egentligen inte behöver köpa matchade par - men om man ändå vill det för att vara ännu säkrare, så kostar det bara någon hundring extra per mic. 🙂

sE Electronics har både sE1a och sE3 som matchade stereopar.

Earthworks kan man också få som matchade stereopar - men de ligger i ett lite annat prisläge... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt stort nog att få plats i en liten studio: OH, piano, ak. gitarr, percussion, blås. Stilen..hm...svart stil, om det fungerar som betäckning.

KM184 skulle jag säga.

http://www.thomann.de/thoiw5_neumann_km184...t_prodinfo.html

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att det är ett fantasiskt pris dom har för två så bra mikrofoner. Enda nackdelen är att det är fast njure.

Line Audio Design's mikrofonerna är jag väldigt sugen på att testa. Ett A/B test mot ovanstående vore intressant!

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske missade mitt förra inlägg, blindstyre där, eller så dissa du bara för att jag sa åt dig att leta lite själv,men AKG tipset är du ju kokt om du missar-ett fantastiskt pris för 2 så bra mickar, glöm Neuman´s dyrprylar, AKG smäller högst här!

Nja, det var mer att jag aldrig använt dom. AKG är väl lika mycket lyx som Neumann? Tänker på 414...min favoritmikrofon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa matchade mickar.. Guuu så 80-tal det låter.. 😆 Micarna är numera så välbyggda att du inte behöver bry dig om att dom ska vara matchade 😉

Kolla in ett par Line Audio CM3 och skaffa en bra micpreamps i stället.. 😏.. Pengarna som blir över satsar du på en helgresa till Paris 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa matchade mickar.. Guuu så 80-tal det låter.. 🥰 Micarna är numera så välbyggda att du inte behöver bry dig om att dom ska vara matchade 😆

Kolla in ett par Line Audio CM3 och skaffa en bra micpreamps i stället.. 😆.. Pengarna som blir över satsar du på en helgresa till Paris 😆

Hah det är ett jädra massa tyckande här! Jag gillar tanken på matchande så man kan känna sig säker. Men, såklart, större tillverkare måste göra bra mickar rakt igenom, du har nog rätt. Därmot tror jag på den så kallade "investeringen" i ett par märkesmikrofoner. Om man nu har råd, får se hur det blir.

Behöver inte åka till Paris, bor vid Venedig nu 😏😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan - här har vi kräsna kunder...

Thuressons mickar är så pass jämna i kvalitén att dom direkt kan räknas som matchade. Finfina mickar. Men ett par sådana ligger nog på ca 32 000 kr ink moms.

Kan inte mer än hålla med om att han gör bra mickar. Hygglig kille som även hjälpt mig bygga en del själv.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

popvox (oregistrerad)

Kolla in mina Oktava e-bay autioner: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...em=130043260170. Den förra gick för 78 EUR, vilket ju är rätt billigt.

Jag har ett gäng som ska iväg. En del har jag använt själv, andra har varit demomickar som tillhört förra generalagenten. Alla är i bra skick dock. Lite repor efter hållarna, men annars rätt fina.

Redigerat av popvox
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...