Jump to content
Annons

Det blåser lite...


Egghuvud

Recommended Posts

Jaha! Teve 4 morgon bevakar stormen minut för minut, förutom när de bryter för reklam eller barnprogram. Aftonbladet har stora rubriker. Tusentals utan ström. Bilder från Skottland av översvämmningar. SMHI går ut med sin starkaste varning en 3:a.

Men tänker jag. Det brukar väl blåsa på hösten. Det brukar ju bli lite stormigt. Det är väl inget nytt? Ungefär som med vinterkräksjukan. När jag var liten hette det maginfluensa. Det fick man en gång om året oavsettt...Inte genererade det en massa rubriker i tidningen typ "VARNING NU KOMMER VINTERKRÄKSJUKAN".

I morse hade en soptunna vält på min tomt. Visst det blir nog jobbigt i Norland där det kommer en helsikes massa snö. Men är detta verkligen något nytt? Gudrun var väl iofs en ganska stor katastrof med alla träd som välte o.s.v. Men skall vi vänta oss lika stor "förpanik" varje gång det blir lite storm nu? Är det bara nyheterna och tidningarna som blåser upp det (he he) för att sälja lösnummer och reklamplats? Eller är det verkligen så att naturkatastrofer blir vanligare i Sverige?

Minns ni inte stormen 1967? Då blåste taket av min grannes hus och jag fick inte gå ut för att det var risk att jag blåste bort. 😠

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är rädd för stormen faktiskt. Gudrun blåste bort hela tegelväggen på hyreshuset brevid vårt, en släkting fick ett träd i huvet (nåja nästan, han klarade sig...).

Antar att det är samma skräck som säljer lösnummer, skapar krigsrubriker? 😠

Här nere i den skånska hålan jag bor i verkar det rätt lugnt, om man jämför med då iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå... är det någon som blåst bort ännu? 😄

Kollade lite på förstasidorna. Kvällsdrakarna gör betydligt större affär av det än de övriga. Har inte hört något mer om att det skulle vara fullständig väderpanik´. Titta ut genom fönstret. Hur ser det ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Rädd är jag inte. Men oroad över skogen. Sjukt mycket gammal kulturskog här i småland som blåste ner, stora fält av härjad bråte. Synd om odlarna som ser sin pension blåsa omkull över en helg.

Sen att vara utan ström i två veckor och det tog länge innan vi fick röjt på vägarna till tätorten är ju lite jobbigt.

Så jag har tappat upp vatten på dunk bredvid diskbäknen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Kalmar känns det som en alldeles vanlig blåsig dag...

Nästan så att man är lite besviken, trodde att det skulle bli värre... 😕

Men å andra sidan är det rätt så skönt att det just här inte är så farligt som under Gudrun. Satt i en bil mitt i de smålandska skogarna då, och det var inte så trevligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

I natt pratade andarna med oss här. Varje gång det blåste till extra under natten, så jämrade sig de döda. Det lät ganska metalliskt, men höll oss vakna i alla fall.

De var nog rädda.

För att bli levande igen antagligen...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellsson (oregistrerad)

risk 3 i hela västernorrland.

5-6dm snö i västra delen av västernorrland

snöstorm å blixthalka på riks90.

kan de bli mer vinter 🙂

update: fick nyss höra på p4 att polisen å vägverke i västernorrland råder alla människor att stanna inomhus

Redigerat av kjellsson
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Inte klokt egentligen. Ett snöigt blåshål är Sverige fr.o.m. November t.o.m. Mars. Det är vad vi har att vänta oss. Det borde vara kriminellt att gå ut under den tiden.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Media har nyhetstorka och blåser upp ovädret.

Egghuvudet tänker till och kläcker en ny tråd.

maxmaxmax tycker synd om odlarna, men skiter i skogen. Det gör björnarna med.

Musik tror andarna pratar när vindarna viner.

En bra dag, helt enkelt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hähä. Varit bland de finaste dagarna på två veckor håär i uppsala. Blåst lite mer än vanligt och varit lite kallt. annars Asfint väder 😉

Vafanvetdu. Du går ju omkring och bär afrovindskydd runt skallen heeela tiden. 😉

😉

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hähä. Varit bland de finaste dagarna på två veckor håär i uppsala. Blåst lite mer än vanligt och varit lite kallt. annars Asfint väder 🙂

Vafanvetdu. Du går ju omkring och bär afrovindskydd runt skallen heeela tiden. 🙂

DU e bara avis 🙂

Tupé - uh... jag menar touché! 😉😛

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Långhåret som är meteorolog sa i nån tidning av kvällskaraktär att det är kris med vädret - en annalkande katastrof. Golfströmmen har stått stilla i 10 dagar.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre blåst och mer snö nu. Kallar de det jag ser nu för storm får de ju tammefan skärpa sig.  😱

blir väl som vanligt här i sthlm...5 cm snö, det blir panik och undantagtillstånd utfärdas.... tunnelbanerna ställs in, skolorna stänger, folk hamstrar mat..osv...

---

Man tittar ut... "jaha, det flistrar lite"..., sen får man gå till jobbet för att varenda väg är igenstoppade med bilar, vars förare blir lika förvånade varje höst, över att det kommer nåt som heter snö... 🙂🙂😉 ... hejja :rolleyes:

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha antingen så fotrstätter nyhetstorkan för Aftonbladdret har ånyo en kaos och panikvarning ute; Klass 2 varning i Dalarna

"Hårda vindar och ymnigt snöfall väntas vålla trafikproblem i södra Norrland under morgondagen." Sägs det bla på första sidan. Hmmm brukar de tinte snöa i Norrland så här års?

Och hur gick det med klass tre varningen? Bleve det panik i Norland? Finns det ingen norrlänning som kan konfirmera eller förneka..?

Finns det inte en "ropa inte på vargen" sensmoral i detta?

Vet vi öht vad klasserna innebär? Jag vet mer om Amerikanska klasser för Tornados (klass fem är den värsta med vinhastigehter på uppåt.. bla bla) än vad jag vet om Svenska klassvarningar. Skall vi låsa in kossorna och spänna fast möblerna eller som sagt var Snöar det lite i Norland?

😕

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre blåst och mer snö nu. Kallar de det jag ser nu för storm får de ju tammefan skärpa sig.  😄

blir väl som vanligt här i sthlm...5 cm snö, det blir panik och undantagtillstånd utfärdas.... tunnelbanerna ställs in, skolorna stänger, folk hamstrar mat..osv...

---

Man tittar ut... "jaha, det flistrar lite"..., sen får man gå till jobbet för att varenda väg är igenstoppade med bilar, vars förare blir lika förvånade varje höst, över att det kommer nåt som heter snö... 🙂😆😆 ... hejja 🙂

Jag måste be om ursäkt för den felaktiga fakta som framförts här tidigare av mig...

Det räckte med 2 CM SNÖ!!!! 😆😆😆 Jäklar vad jag kan förutspå....

HAr varit i Malung i veckan, kom dit i måndagskväll... inge snö, vaknade i Tisdags-- 30 cm snö... På tåget hem läser jag om "SNÖKAOSET!!!" i sthlm, höll fan på att skratta ihjäl mig när jag kom fram.

Gick hem, kom fram till bilen, tog tag och viftade till lite på vindrutan, så var det skottat och klart...

Ni får tycka vad ni vill, men jag kan inte annat än garva åt spektaklet 😄😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...