Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har tĂ€nkt anvĂ€nda mig av viskningar i en lĂ„t. DĂ„ viskningar mer Ă€r som "luftstavelser" snarare Ă€n toner, sĂ„ kan jag förestĂ€lla mig att man kanske bör beakta vissa saker och dĂ€r kĂ€nner jag att jag gĂ€rna skulle ta emot tips. Visst kan jag testa mig fram (och det kommer jag göra ocksĂ„) men om nĂ„gon kĂ€nner att de har goda erfarenheter av detta sĂ„ gör det ju inget att putta mig i rĂ€tt riktning sĂ„ att sĂ€ga. 😛

FörutsÀttningarna Àr att det primÀrt kommer ligga trummor och bas i det partiet av lÄten, inte sÄ mycket annat. En annan förutsÀttning Àr att jag kommer att dra pÄ reverb pÄ viskningen. Hur mycket fÄr vi se. Utrustningen Àr vÀl inte top notch, min mic Àr en Samson C01U.

SÄ för att konkretisera, hÀr kommer mina undringar i punktform:

1. Hur nÀra bör jag ha micen?

2. Ska jag viska "högt" eller kommer det bara resultera i en massa vind?

3. Antar att puffskydd Àr att föredra istÀllet för "penntricket"?

4. Bör jag komprimera viskning annorlunda i jÀmförelse med vanlig sÄng?

5. Har inte anvĂ€nt de-esser förut. Hur kan det tĂ€nkas pĂ„verka? Är den nödvĂ€ndig?

Övriga rĂ„d Ă€r ocksĂ„ vĂ€lkomna. Om nĂ„gon sĂ„ngare/sĂ„ngerska har erfarenheter i detta sĂ„ vore det kanon med tips kring andning etc! Tack pĂ„ förhand!

EDIT: Lade till punkt #5.

Redigerat av ChromaWoods
Annons
Postat
kan tĂ€nka mig att du finner den bĂ€sta vĂ€gen genom att prova dig fram. 😼

Mvh

Ja, jo... men alltsĂ„ poĂ€ngen med mina undringar var ju att fiska fram andras erfarenheter av detta, istĂ€llet för att uppfinna hjulet igen typ.. 😕

Postat (redigerat)

avstĂ„ndet till micken har ju med att göra, vad du kör för mick, hur personen lĂ„ter samt hur du vill ha det.. 😕

jag hÄller med joel ovan hÀr.. pröva dig fram!!!

viskningar kan vara det perfekta tricket att addera vid en sĂ„nginspelning..det lyfter jĂ€drans mycket faktiskt!! 😼

pröva att stÀll dig lite nÀrmre micken Àn vanligt.. komprimera vanligt..eqa vanligt.. try it out!!!!

deesser kÀnner du sjÀlv ifall du behöver!!!

edit: jag skriver konstigt!

Redigerat av IDF
Postat (redigerat)

Yarrgh! Okej dĂ„... FĂ„r vĂ€l snĂ€llt sĂ€tta mig vid ritbordet och pröva dĂ„... TĂ€nkte om nĂ„gon hade varit med om det tidigare och hade lite generella rĂ„d. 😉

Jag kan ju pröva mig fram att bygga en atombomb ocksĂ„, men om det redan Ă€r gjort av nĂ„gon annan sĂ„ sneglar man ju gĂ€rna pĂ„ ritningarna... 😳

Tack ÀndÄ!

EDIT: Nej, jag har inte för avsikt att bygga en atombomb.. 😆

Redigerat av ChromaWoods
Postat

tyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ i nĂ€stan de flesta grejjer ang. inspelning, att man fĂ„r pröva sig fram bĂ€st sjĂ€lv.. 😳

en grejj Ă€r ju att snacka med ngn utomstĂ„ende ofrĂ„ga ang synpunkter NÄR du spelat in det!!!!

Postat

HÄller med de tidigare...

Jag kan lÀra dig cyckla genom att förklara för dig hur man trampar och hÄller balansen. Att man svÀnger om man svÀnger pÄ styret och om cyckeln stannar sÄ tappar man balansen.

Annars sÄ kan du sÀtta dig pÄ cyckelhelvetet och lÀra dig snabbare. Ibland kan inte ord ersÀtta sin egen förstÄelse.

Spela in ett par tagningar, nÀra mick, hög gain, bÄde med och utan pop-filter med och utan kompressor.

Sen sÄ vet du vad du inte gillar med dem, ladda upp dem hÀr och förklara vad som Àr fel och dÄ Àr det lÀttare att sÀga hur du ska gÄ tillvÀga.

Lycka till

Postat (redigerat)
Jag kan lÀra dig cyckla genom att förklara för dig hur man trampar och hÄller balansen. Att man svÀnger om man svÀnger pÄ styret och om cyckeln stannar sÄ tappar man balansen.

Precis vad jag hoppades pÄ ocksÄ.. Jag tar hellre en otydlig vÀgbeskrivning pÄ en skrynklig servett Àn att irra runt pÄ mÄfÄ..

Men det Ă€r lugnt, det fixar sig. đŸ˜Č

EDIT: Och tack för lyckönskningen. đŸ˜Č

Redigerat av ChromaWoods
Postat

Öhh.. Jag har spelat in tusentals med viskningar..Regeln Ă€r enkel.. Ha ett bra puffskydd... Sjung nĂ€ra micken (men snett uppĂ„tt... Vi vill inte ha oönskade pufffljud).. Micken ska för övrigt vara nĂ„t som liknar Neuman U87 (dom flesta uppstickare gör det numera).. Lycka till! 😳

Postat (redigerat)

Hello there.

Viska inte rakt in i micken - utan lite bredvid eller snett ovanifrÄn, det minskar s-ljuden ordentligt.

UnderifrÄn fungerar ocksÄ om det inte Àr för lÄgt i tak som kan ge fula reflexer.

Micka nÀra för att undvika för mkt brus eller andra ljud som lÀtt kan bli störande eftersom singlalen Àr svag.

Försök vara torr i munnen dÄ salivrik munhÄla kan ge otrevliga smaskande ljud.

SvÀlj innan tagningen, andas med munnen, stort svalg för att undvika andningsljud.

Ta bort proximityeffekten (bashöjning vid nÀrmickning och cardiomikrofon) med EQ.

LÀgre frekvenser har nÀstan ingen funktion överhuvudtaget gÀllande pÄlÀgg med viskningar.

Vilken mick som helst funkar men det vara vara en bra idé att undvika sÄdana som Àr diskanthöjda mellan 3-6 kHz dÀr s-ljuden oftast Àr mest problematiska.

Eller anvÀnd deesser, men detta görs sÀllan helt ostraffat. AnvÀnd med mÄtta och lyssna noga före/efter.

Krav pÄ att det skulle behöva vara en U-87 eller annan med samma karaktÀr Àr överdrivet.

Viskningsrösten pÄ Britney Spears "Toxic" Àr pÄlagd av en svensk tjej i en Neuman TLM 103 t ex.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat
Krav pÄ att det skulle behöva vara en U-87 eller annan med samma karaktÀr Àr överdrivet.

Vad jag menar med det Ă€r i all enklhet att det Ă€r bra om det Ă€r stormembrananare (kondensatormic eller electret) .. En dynamisk Sm58 eller liknande har svĂ„rt att fixa den lĂ„ga volymen i en viskning.. DĂ„ behöver man en mycket bra micpreamp med lĂ„gt brus. 🙂

awt (oregistrerad)
Postat

trevlig trÄd, har precis funderat pÄ att spela in viskningar sjÀlv och satt och klurade pÄ bÀsta möjliga teknik.

bra timing pĂ„ denna trĂ„den 😄

Om man skulle prova att göra nÄgot originellt av en visk inspelning, kan man dÄ prova att spela in viskningar med "rum" kanske ? kanske ett sÀkrare kort att lÀgga pÄ ett snyggt reverb efterÄt men om man kanske pÄ nÄgot sÀtt kan anvÀnda rumsklang för att göra soundet lite tjockare ? eller blir det kanske bara grötigt...

En annan sak jag tÀnkte pÄ, borde man inte kunna anvÀnda nÄgot typ av material vÀldigt nÀra munnen och micken vid visk inspelning för att pÄ nÄgot sÀtt skapa ett tjockare sound pÄ hela viskningen innan den nÄr microfonen ? (nÄgon typ av burk eller nÄgot som drar fram lite mer mitt eller nÄtt)

visst, ofta vill man vÀl att en viskning ska vara tunn (precis som den Àr i vÀrkligheten) men att fÄ lite mer kropp att arbeta med kan kanske vara fint, iaf i mitt fall dÄ jag tÀnkt anvÀnda visk inspelningarna ganska "upfront" i ett ganska tunt parti med bara lite svag bakgrundsmusik..

Postat

nu har det ju iofs kommit lite tips men jag mĂ„ste muttra lite om uppmaningarna ovan att pröva sig fram.....Ă€ven om man naturligtvis lĂ€r sig en massa pĂ„ det Ă€r hela poĂ€ngen med forumet att vi ska kunna dela erfarenheter med varandra.....skulle bli rĂ€tt ohĂ„llbart om svaret pĂ„ varje frĂ„ga blev "pröva dig fram" 😄

Postat (redigerat)

Precis. My point exactly 😉

SjĂ€lvklart ska man experimentera och testa sig fram, det lĂ€r man sig mycket pĂ„, men det Ă€r Ă€ven vĂ€rdefullt att ha med sig andras kunskap och erfarenheter i bakhuvudet. Jag hade t.ex aldrig kommit pĂ„ att det kanske vore fördelaktigt med torr mun förrĂ€n omni berĂ€ttade det. KĂ€nde att jag behövde nĂ„n slags grund att utgĂ„ frĂ„n eftersom jag inte riktigt vet vars jag ska börja.. men nu vet jag mer. 😄

Vill samtidigt tacka omni (guldtips!) och hegobald för uppskattade svar. 😆

EDIT: Ja, assÄ.. inte för att jag inte uppskattar svaren frÄn er andra, men... Àh. Jag tycker om er alla!

(och jag ska fortfarande köpa din skiva, IDF... promise...😄)

Redigerat av ChromaWoods

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.