Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag kan börja med att säga att jag är ganska nybörjare på Cubase SX.

Jag har problemet att trummorna i låten som jag försöker mixa ner till en wav fil försvinner. Alltså när jag ska lyssna på wav filen i tex winamp så hör jag dom inte. Skulle vara schysst om någon visste vad som är fel 🥰

Annons
Posted

är trummorna ett midi spår i cubase?

har du valt något som spelar upp dem?

försök berätta lite mer, så är det lättare att hitta problemet. 🥰

Posted

Trummorna är i ett midi spår i cubase. Jag har dessutom valt det program för trummorna som redan finns i cubase. Alltså valt "GM Map".

När jag spelar upp min låt i cubase fungerar trummorna utmärkt men så fort jag mixar ner den till en wav fil så försvinner trummorna och jag hör bara gitarrerna (har bara gitarrer och trummor i låten än så länge)

Posted (edited)
Jag har dessutom valt det program för trummorna som redan finns i cubase.

Nä, du har valt trummorna som finns i ljudkortets/Windows mjukvarusynt. Därför kommer de inte med. Du har två alternativ.

1. Sätt trumspåret i solo, och spela in ljudkortets trummor till ett audiospår i Cubase.
    Sen stänger du av midispåret och mixar in audiospåret istället. Nu kommer trummorna med.

2. Skippa din dåliga 'gm map' och använd en VST-sampler som ger dig bra(!) trumljud. Skicka ut midispåret till pluggen och den mixas i Cubase som vilket annat Cubase-ljudspår som helst.

Edited by Linus