Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej... undrar hur man gör en kick frÄn scratch? (eller hur man nu sÀger.)

Sett mycket folk som kan göra kickar utan ens spela in en kick frÄn ett trumset.

Hur tusan gÄr man till vÀga? vill gÀrna veta knepet sÄ att sÀga.

Och jag anvÀnder sound forge 6.0 för tillfÀllet. tror det gÄr att göra i wavelab ocksÄ.

MEN HUR!!!!??? 😉🙂

Annons
Postat

Lugn lugn! 😛

Hur man genererar en kick i WaveLab:

Skapa en ny fil och vÀlj Analysis -> Audio Signal Generator. I dialogrutan som kommer upp vÀljer du fliken Source och sÀtter Waveform till Sine. Under fliken Frequency stÀller du in följande: Start Freq: 55 Hz; Attack Time: 0 s; Median Freq 1: 220 Hz; Slope Time: 0.5 s; Median Freq 2: 68.75 Hz; Release Time: 1 s; End Freq: 55 Hz. VibratoinstÀllningarna behöver du inte bry dig om. Under fliken Level stÀller du in Silence Before: 0 s; Start Level: 100%; Attack Time: 0.125 s; Sustain Level: 75%; Sustain Time: 0.125 s; Release Time: 0.125 s; End Level: 25%; Silence After: 0.125 s.

Jag har heller aldrig gjort detta förrÀn nu, sÄ jag satte mig ned och provade lite. Experimentera lite med dessa instÀllningar sÄ fÄr du nog till nÄgot du gillar...

Postat

Hej du. wavelab och soundforge vet jag inte mycket om, men det finns tvÄ gratisprogram som Àr toppen till att göra kickar + hihats snares och det mesta inom synttrummor. Det ena Àr numera en itegrerad del av fl studio, men finns ocksÄ som enskillt program. det heter drumsynth (fyndigt namn va?) och finns att ladda ner hÀr.

det andra heter little drummerboy och Àr faktiskt en svensk produkt. det finns pÄ sidandenna.

peace

Postat
Precis som Royen sÀger, men vill du ha lite bilder att kolla pÄ och step by step sÄ kolla Infected mushrooms kickdrum tutorial.

http://www.infected-mushroom.net/Studio/Ht...um_Tutorial.htm

Har ocksÄ gjort lite kicks pÄ det sÀttet, men tycker de har lÄtit alldeles för "psytranciga". Testa att kombinera den med en 808kick eller dylikt (lÀs intervjuen med HÄkan Lidbo) sÄ kan man fixa en riktigt fin kick.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
vill du ha lite bilder att kolla pÄ och step by step sÄ kolla Infected mushrooms kickdrum tutorial.

Var försiktig med de psy-kickarna bara. Vid överdriven anvĂ€ndning kan de vara huvudorsak till den beryktade acid- och svampfebern. 😳

Redigerat av dbd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.