Jump to content
Annons

Rundgång


serial69

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har väldeliga problem med rundgång i våran replokal/studio. Vi har allt i ett ganska litet rum(ca 6x4m).

Högtalarna är behringer 15 tum på stativ

Slutsteg Behringer 2500 nånting heter det

Mixer behringer en lite äldre mixer med 10, in kommer inte ihåg vad det heter...

Ljudkort m-audio 1010LT

Cubase sl3

Har kopplat in 2 sångmicar(jams eget märke) till XLR på ljudkortet och kör bas och gitarr på 2 ingångar på ljudkortet. 4 kassa micar (billiga från musikbörsen) på trummorna till XLR på mixern och sen ut genom sends och alt 3-4 till 4 ingångar på ljudkortet.

Har satt ljudkortets mixar på lägsta på ingångarna till sångmicarna men det hjälper inte, får hemsk rundgång när jag drar upp volymen....

Några tips?

replokal.JPG

MVH Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har ni tänkt att göra? Ska ni göra "riktiga" inspelningar eller endast för att komma ihåg era arr?

Om det är inspelningar ni är ute efter så skulle ju jag rekommendera att ni skaffade en hörlursförstärkare som alla hade lyssningen i och alltså inte har något ljud ut på högtalarna.

Om det är för att komma ihåg vad ni gör när ni repar som ni ska spela in så kanske det fungerar med att börja skär i de frekvenser som rundar med en eq. Jag skulle dock inte rekommendera detta eftersom man gå får skära efter rummets egenskaper och inte hur ljudet låter bäst.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte högtalarna för sången illa placerade ... Tycker det ser ut så. Har testat att ha högtalarna både bakom och framför i en ungefär lika stor lokal och det var aldrig problem trots att vi spelade högt (för högt - hallå tinnitus!). Men som ni placerat dem har jag aldrig testat, så mitt förslag vore att flytta om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, nu är det andra gången på två dagar som jag rekommenderar prylar från - Behringer... 😏

...men - Behringers "Feedback destroyer" FBQ2496 borde kunna hjälpa till med problemet. Klarar bland annat att själv identifiera rundgångsfrekvenser och EQ:a bort dem.

Billigt osv (under 2000) och ingenting för "fina studion" kanske, men i en replokal bör den vara OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte högtalarna för sången illa placerade ... Tycker det ser ut så. Har testat att ha högtalarna både bakom och framför i en ungefär lika stor lokal och det var aldrig problem trots att vi spelade högt (för högt - hallå tinnitus!). Men som ni placerat dem har jag aldrig testat, så mitt förslag vore att flytta om dem.

ok....så om jag flytter högtalaren så att bägge står vid fönstren så kommer det att funka bättre?...ska testa det...ska försöka övertala trummisen att flytta på sig.(rökare = fönstret)... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, nu är det andra gången på två dagar som jag rekommenderar prylar från - Behringer... 😄

...men - Behringers "Feedback destroyer" FBQ2496 borde kunna hjälpa till med problemet. Klarar bland annat att själv identifiera rundgångsfrekvenser och EQ:a bort dem.

Billigt osv (under 2000) och ingenting för "fina studion" kanske, men i en replokal bör den vara OK.

har funderat på det.....ska testa med högtalarflytt först....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni tänkt att göra? Ska ni göra "riktiga" inspelningar eller endast för att komma ihåg era arr?

Om det är inspelningar ni är ute efter så skulle ju jag rekommendera att ni skaffade en hörlursförstärkare som alla hade lyssningen i och alltså inte har något ljud ut på högtalarna.

Om det är för att komma ihåg vad ni gör när ni repar som ni ska spela in så kanske det fungerar med att börja skär i de frekvenser som rundar med en eq. Jag skulle dock inte rekommendera detta eftersom man gå får skära efter rummets egenskaper och inte hur ljudet låter bäst.

/H.

hur funkar det här med hörlursförstärkare....hur gör man för att få alla instrument i alla hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...