colourgarden (oregistrerad) Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 Har precis installerat 3:an i ny dator. När jag spelar in sången så får jag inte med tex reverb-pluggen ( alltså inserten i CuBase) i lurarna medans jag sjunger in. När jag spelar upp det inspelade ligger den ju med. Har köpt en ny Compact 4-mixer, men den kan väl inte ha med saken att göra? Skulle jag ha installerat effekterna annorlunda, eller?
allansson Postat 14 oktober 2006 Postat 14 oktober 2006 Har du tryckt på Monitor-knappen i Cubase, eller kör du medhörningen direkt från ingången på datorn? All musik du spelar in i Cubase spelas in utan effekter pålagda på det inspelade materialet och när du spelar upp så lägger Cubase på effekterna i realtid.
colourgarden (oregistrerad) Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 På Audio-spåret syns det inget utslag när man spelar/spelar in, i det här fallet, sången, men däremot på transportpanelen syns signalen på Input Audio Activity Jag hör mig själv hela tiden, inga problem där. Aktiverar jag monitorknappen borde väl inserteffekten höras tillsammans med sången medan jag spelar in? Men det gör det inte. Däremot så syns signalen när jag spelar upp det inspelade som då är mixad med med inserten. Man hör alltså effekten då man spelar upp. Problemet är just att jag gärna skulle vilja lägga på och höra tex lite reverb medans jag sjöng in… (Sorry om jag är övertydlig).
colourgarden (oregistrerad) Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 Löste sig, Direct monitoring var aktiverad. Nu har jag en vacker röst igen... 😠
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.