Jump to content
Annons

Insert-problem

colourgarden (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Har precis installerat 3:an i ny dator. När jag spelar in sången så får jag inte med tex reverb-pluggen ( alltså inserten i CuBase) i lurarna medans jag sjunger in. När jag spelar upp det inspelade ligger den ju med. Har köpt en ny Compact 4-mixer, men den kan väl inte ha med saken att göra?

Skulle jag ha installerat effekterna annorlunda, eller?

Annons
Postat

Har du tryckt på Monitor-knappen i Cubase, eller kör du medhörningen direkt från ingången på datorn? All musik du spelar in i Cubase spelas in utan effekter pålagda på det inspelade materialet och när du spelar upp så lägger Cubase på effekterna i realtid.

Postat

På Audio-spåret syns det inget utslag när man spelar/spelar in, i det här fallet, sången, men däremot på transportpanelen syns signalen på Input Audio Activity Jag hör mig själv hela tiden, inga problem där. Aktiverar jag monitorknappen borde väl inserteffekten höras tillsammans med sången medan jag spelar in? Men det gör det inte. Däremot så syns signalen när jag spelar upp det inspelade som då är mixad med med inserten. Man hör alltså effekten då man spelar upp. Problemet är just att jag gärna skulle vilja lägga på och höra tex lite reverb medans jag sjöng in…

(Sorry om jag är övertydlig).

Postat

Löste sig, Direct monitoring var aktiverad. Nu har jag en vacker röst igen... 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.