Jump to content
Annons

Cubase 3 på intel-mac?


popstr

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis köpt mig en mac mini med intel-processor. En fin liten maskin måste jag säga . Nu tänkte jag skaffa cubase. För mina behov räcker det gott med Cubase SE3 som bara kostar strax över 1000 spänn, men eftersom den inte finns (och kommer aldrig att finnas) i universal binary kommer det krävas att jag kör den genom rosetta (eftersom jag har en intel-mac).

Hur mycket långsammare blir det med rosetta? Är det rejält lånsamt, eller knappt märkbart? Dvs, ska jag köpa Cubase SE3 eller lägga 3 gånger så mycket pengar på Cubase Studio 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du ska börja med Cubase SE 3. Vänta med Cubase 4, det verkar som att det har en massa barnsjukdomar nu i början. Känner du att SE 3 inte räcker till så kan du ju ändå uppgradera på ett par månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är student så får du Logic Express 7 för halva priset dvs. för 1500kr. Ett mycket mer kompetent program än SE3. De medföljande effektpluginsen och mjukvaruinstrumenten är ljusår bättre för att nämna något.

Logic är dessutom mycket bättre integrerat med OSX än vad Cubase är så du får ut mer kraft ur din maskin med Logic än med Cubase.

Och ja, Rosetta drar rätt mycket kraft. Cubase SE3 har väl dessutom inte ens stöd för dubbla processorkärnor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja rent spontant så känns det onödigt att köra en ny dator på nästan halva hastigheten. Om du inte absolut måste köra Cubase så ska du verkligen kolla i Logic dessutom (de ska du göra iaf tycker jag). Stabilare och mer processorsnålt, sen att gränssnittet är både snyggare och enklare är ju ytterligare argument. Men de är nästan subjektiva åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Nej, jag har egentligen ingen anledning att köra just cubase, mer än att det var det jag körde i windows tidigare och det är extremt lätt att förstå sig på.

Ska absolut kolla in logic. Jag är faktiskt student, och 1500 kr kan det helt klart vara värt!

Som jag förstår det så har Logic inte vst-stöd, eller hur? Finns det gott om pluggar till logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Nej, jag har egentligen ingen anledning att köra just cubase, mer än att det var det jag körde i windows tidigare och det är extremt lätt att förstå sig på.

Ska absolut kolla in logic. Jag är faktiskt student, och 1500 kr kan det helt klart vara värt!

Som jag förstår det så har Logic inte vst-stöd, eller hur? Finns det gott om pluggar till logic?

Inte om du jämför med VST pluggar till Windows men det finns en del. Dina VST-pluggar i PC´n fungerar iaf inte på Macen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men jösses - på en Mac - klart du ska köra Logic.

Inget snack, speciellt om du är student. Logic Pro för 5000kr måste va det prisvärdaste programmet man kan köpa för pengar.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket långsammare blir det med rosetta? Är det rejält lånsamt, eller knappt märkbart? Dvs, ska jag köpa Cubase SE3 eller lägga 3 gånger så mycket pengar på Cubase Studio 4?
SE1 på Intel-Mac går skitslött. Du förlorar hälften av allt krut du har i Mac minin. Jag har hört från flera oberoende källor att SX3 fungerar lika dåligt under Rosetta, så då kan vi förutsätta att SE3 fungerar lika dåligt som SE1 och SX3.

Så här är dina val:

  • Cubase Studio 4 fungerar jättebra på din Mac (Universal Binary!) och motsvarar ungefär SL-varianten som fanns för 3:an.
  • Cubase 4 är den stora Cubase-varianten, och dyr.
  • Logic Express motsvarar allt du vill ha från Cubase SE, fast bättre. Tyvärr inte VST-stöd, men de flesta kommersiella pluggar till Mac skickar med både VST för Cubase och AU (AudioUnit) för Logic.
  • Logic Pro gör allt. Är du student är det både billigt och bäst!
  • En annan sequencer, t.ex. Live eller Digital Performer. Kan vara värt en titt innan du bestämmer dig.

Jag skulle rekommendera studentlicensen av Logic Express.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...