Jump to content
Annons

Anders - Nicotin


Jarnis

Recommended Posts

LÅTNAMN: Nicotin

ARTIST/GRUPP: Anders

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 2:48

KOMPOSITÖR: Anders

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,86 megabyte

STATUS: Skiss

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på mixning, ljudval och sånt. Strävar inte direkt efter något modernt sound, bryr mig inte om det inte låter fräscht och 2006 - men det vore kul att höra vad ni tycker att jag ska göra för att det ska låta bättre i era öron.

Ni får ha synpunkter på kompositionen också, men den är inte helt färdig. Som det är nu har den bara två beståndsdelar egentligen. Jag ska nog snickra ihop en brygga av något slag, en musikalisk sådan alltså, inte båtvarianten.

Nicotin.mp3

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Tycker det är kul att du är så lekfull med melodier och harmonier i introt - häftiga ackord! Bra durväxlingar där, eller vad dom kallar det. Annorlunda upplägg som gör mig glad också. Oväntat och överraskande.. verkligen skönt att höra electrolåtar med häftiga ackord i. Känns som de flesta bara är av lökprincipen - samma basgång, flera pålägg, lägg till, ta ifrån. Men nu handlar det om din låt. Mixmässigt tycker jag det är välgjort. Den fyller ut bra utan att ha för många instrument. Klockren låt, särskilt i de mer överraskande delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hepp,

håller med föregående talare. SKöna harmisar som attan. Man blir verkligen glad av allt det naiva blippandet 😆

Detta var najs att lyssna på. Jag är en novis på genren men jag gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax & Eliasson:

Tack!

Ja, det är kul att smyga in lite moll i duren. Den första versionen jag la upp lät bra i mina lurar, men vasst så att det gjorde ont när jag lyssnade i bilen. Den andra versionen försökte jag göra lite öronvänligare. Men jag är käss på att eq:a. Famlar i mörkret. Det har i och för sig sin charm, man blir alltid lite överraskad när man drar i reglagen.

Har grunnat på om det är för få instrument, men stärkt av dina synpunkter maxmaxmax, tycker jag nog att det är lagom. Jag gillar ändå när det är åt det avskalade hållet. Det är ju fler komponenter i partiet med harmonierna, så det blir väl en bra kontrast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strävar inte direkt efter något modernt sound, bryr mig inte om det inte låter fräscht och 2006

Så skönt att höra. Jag skiter också i sånt, för det mesta. Det här är tufft som fan och huvudmelodin är tokbra. Men varför heter den Nicotin? Hade väntat mig något mer dekandent med en sån titel. Det spelar ju liten roll egentligen vad låter heter, men jag är nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChromaWoods: Brukar storkonsumera snus när jag sitter framför datorn och gör musik. Nicotin var det första ord som jag kom att tänka på när jag skulle krysta fram ett filnamn. Men snus känns ju inte så dekadent.

DivineCo: Aj, fan. Får kika på länken när jag kommer hem från jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länken verkar inte funka längre i allafall på jobbet där jag sitter nu. Vore kul att höra dock.

Jorå den funkar. Du får upp en "webbsida" med en massa kryptiska tecken va? Högerklicka istället på länken och spara ner filen (index.htm), döp sedan om filändelsen till mp3 - klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så vasst i mina öron inte (det som sticker lite är de elektroniska cymbalerna?! som du panorerat höger/respektive vänster som kommer då o då).

Men jag garvade lite åt bryggan/mellanspelet i början (0:52), med samma arckord som "Two Princess" med Spin Doctors, nostalgi!

Bra jobbat

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående synpunkt om vassheten som nästan öppnade min öl utan att jag behövde hjälpa till...

Känns också lite konstigt när bastrumman emellanåt sparkar igång fler db högre. (typ vid 2.14)

Annars är melodin ganska trevlig att lyssna på, lite åt vic64 hållet, med oväntade vändningar.

Fortsätt skita i om det låter 2006, är ju bara 2½ månad kvar ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChromaWoods: Brukar storkonsumera snus när jag sitter framför datorn och gör musik. Nicotin var det första ord som jag kom att tänka på när jag skulle krysta fram ett filnamn. Men snus känns ju inte så dekadent.

Haha.. en vana som jag själv plockat upp på senaste tiden.

Och nu till låten. Tycker det låter bra. Sköna harmonier som tidigare sagt. Men jag märker inte av något av den där vassheten alla beskriver. Kanske beror lite på vad man är van vid att höra? Har inget emot diskant som verkligen skriker sönder öronen.

Och det är verkligen bra att du inte försöker göra något modernt och hippt av låten, tycker att detta skulle vara en regel i musikvärlden. Att inte göra musik som all annan låter, utan bara göra musiken som man själv tycker att den ska låta.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

android, Yllet och Matthew L: tack för responsen!

Yllet: Det är inte elektroniska cymbaler, det är faktiskt bongotrummor som distats och filtrats en massa.

android och Matthew L: Jo, jag håller med om vassheten. Alltså, jag vill att det ska vara rätt diskantigt och ganska tunt, men jag vill inte ha den där mellanregistervassheten som gör ont. Eller, det får göra lite ont, men den ska inte öppna ölburkar.

Matthew L: Att kicken är högre ibland (det är en annan kick på de ställena) gillar jag faktiskt. Varför inte liksom? Men det kanske låter mer som ett misstag än en finess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...