Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla duktiga och vana musikmakare

Är ny pĂ„ detta forum sĂ„ jag vet inte ens om jag skriver min frĂ„ga pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle

( Men jag gör ett försök---ni fÄr vÀl tillrÀttavisa mig om den Àr pÄ fel plats)

Jag behöver ert rÄd vid anskaffning av inspelningsprogram till min dator.

Kör PC sÄ jag förstÄr att det Àr Cubase SX... eller Sonar som gÀller (det Àr dessa tvÄ jag vet om.)

Det Àr ocksÄ viktigt att jag inte för snabbt vÀxer ur programmet jag köper utan att det Àr ett program som fixar det mesta och gör det bra.

Är van yrkesmusiker MEN MYCKET ovan vid inspelningsprogram-- har endast kört mycket FINALE notskrivning.

De genrer jag jobbar i Àr musikal, film, klassiskt, lite "dans-stuk".....

Är nĂ„gon av dessa programvaror MER lĂ€mpat Ă€n det andra till dessa stilar( eller finns det Ă€ven andra program som Ă€r bĂ€ttre)

Skulle va mycket tacksam om nÄgon/nÄgra som har jobbat lÀnge med dessa och sett för och nackdelar kunde ge mig lite vÀgledning i denna snÄrskog av program och termer.

De övriga delar jag har som skall passa in Àr ett Yamaha P250. Roland 2080 modul med session+ orkester kort, + Garritan strÄkar i burken.

Vore bra om nÄgon med god erfarenhet (ev. av bÄda programmen) kunde ge mig vÀgledning.

Skulle va mycket bra att fÄ lite erfaren hjÀlp och goda rÄd

Stort TACK pÄ förhand för alla rÄd och tips!!!!!

MVH

Pianonisse

Redigerat av pianonisse
Annons
Postat

MÄnga som jobbar med filmusik och ljudlÀggning har jag hört föredrar MOTU Digital Performer; jag har ingen erfarenhet av det sÄ jag kan inte uttala mig om programmet, men det fick bra testbetyg i sÄvÀl senaste studio som MM som en del internationella musiktidningar, sÄ det kan ju vara vÀrt att kolla in.

SjÀlv har jag Cubase SL3, och jag tycker det Àr vÀldigt lÀttjobbigt rent grafiskt. Det har dock sina begrÀnsningar, men en mycket allvarlig kommer ju bli fixad i Cubase 4/Cubase Studio 4 i och med att de introducerar drag'n'drop av inserteffekter.

Eftersom jag har nÀstan ingen erfarenhet alls av Sonar lÀgger jag alltsÄ min röst pÄ Cubase, gÀrna SL (eller i ver. 4 "Studio", dÄ) eftersom jag trivs ganska bra med att jobba med det.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Först ang vad Torwald sÀger, sÄ har jag för mig Digital Performer bara finns för mac.

Annars fÄr jag nog slÄ ett slag för Sonar. Blir bÀttre för varje uppdatering, o hittar du fyran för en billlig peng sÄ Àr det ett bra insteg.

Om det bara Àr ljudinspelning du Àr ute efter kan Vegas vara ett alternativ. LÀtt och smidig redigering. Saknar dock midi o programmet kantrar mer o mer för varje uppdatering över till att bli ett videoredigeringsverktyg.

Samplitude gillas av mÄnga, men Àr kanske inget nybörjarprogram.

Postat
Först ang vad Torwald sÀger, sÄ har jag för mig Digital Performer bara finns för mac.

Ja se dĂ€r, man lĂ€r sig nĂ„got nytt varje dag 🙂

Postat

Det finns ju en viss risk att svaren pÄ frÄgan blir lite partiska...

För tvÄ Är sen sÄ stog jag (bildligt talat) i musikbutiken med Sonar i vÀnster hand och Cubase i höger. Jag valde Sonar och har inte Ängrat det nÄn gÄng. Jo, en gÄng, men buggen som förorsakade den tanken Àr borta i o m nya version6.

VÀrstingversionerna av bÄda programmen Àr "monster". "Kan allt", sÄ vÀxa ur-problematiken finns vÀl knappt vad du Àn vÀljer.

Sonar - menar mÄnga - gÄr snabbare att komma igÄng med och Àr billigare i inköp.

Cubase Àr mycket vanligare/populÀrare hÀr i sverige (och pÄ detta forum), men internationellt Àr Sonar större.

Pluggar och instrument som följer med Sonar Àr av god klass, om Cubase kan jag inte uttala mig.

Med Sonar slipper man det förhatliga Dongle-elÀndet.

VĂ€lj rĂ€tt 😆

VĂ€lkommen till forumet!

Postat

TACK alla vÀnliga/hjÀlpsamma mÀnniskor för svar pÄ mina nybörjarfrÄgor

Är det flera som har kört bĂ„de Cubase och Sonar och Ă€r pigga pĂ„ att ge en jĂ€mförande utvĂ€rdering sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt tacksam Allt Ă€r av vĂ€rde för en som skall göra detta "Ă„ngestfyllda" beslut för fösta gĂ„ngen

SÀrskilt intresserad Àr jag om nÄgot av programmen Àr MERA lÀmpat för

för musikal- klassisk-popbalad- visor- produktion. Jag hÄller inte pÄ med samplingar utan jobbar gammalmodigt d.v.s att spela in rakt av och klippa ihop det som blev OK.

Min utrustning (den Àr inte helt modern---men den fÄr duga Ät mig) Àr Roland 2080- Yamaha P250 -- Garritan strÄkar -- och programmet skall fungera bra med dessa tillbehör.

En fördel som jag har förstÄtt finns i Sonar Àr att det finns fÀrdiga ljudbanker för 2080 att ladda ner. DÄ slipper man ju pilla med ljud-valmeddelanden. Men denna funktion finns kanske Àven i Cubase.

Den stora fördelen med Cubase Àr tydligen att det Àr lÀtt att fÄ hjÀlp eftersom mÄnga kör detta program.

Tack pÄ förhand för alla goda rÄd!!

Pianonisse 😕

mcbrain (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Har anvĂ€nt cakewalk/sonar i ca 10 Ă„r och det har funkat bra för mej. Jag blev ovĂ€nn med cubase redan pĂ„ Atari ST tiden för deras grĂ€nssnitt var mycket ologiskt för mitt tankesĂ€tt... 😆 ,och alltid nĂ€r mina kompisar har skaffat nya verisioner av cubase sĂ„ har jag varit hos dom och testat.Men nej vi bara funkar inte tillsammans sĂ„ jag har nöjt mej med Sonar.

SÄ jag tycker att bÄde Cubase och Sonar Àr ju jÀkligt bra program, och man kan göra nÀstan vad somhelst med dom.Men det Àr vÀl grÀnsnitten som man skall trivas med för man sitter ju ÀndÄ massor av timmar framför burken.

Redigerat av mcbrain
Postat

😆

HÄller i mÄngt och mycket med Stefan. Har ocksÄ kört Cakewalk/Sonar sedan jag började med musik, men har Àven testat Cubase vid nÄgra tillfÀllen (bÄde för lÀÀnge sedan och SX2).

BÄda programmen kan göra precis det du vill utan nÄgra som helst problem, sÄ det Àr som sagt enbart upplÀgget som Àr olika. -Ladda demoversioner frÄn tillverkarnas hemsidor och testa sjÀlv?

Tror inte att du behöver vara orolig för att inte kunna fĂ„ hjĂ€lp om du fĂ„r problem med nĂ„t i Sonar. Den lilla skara Sonar-anvĂ€ndare som finns hĂ€r pĂ„ Studio Ă€r mycket aktiv och hjĂ€lpsam. 😉 Och sĂ„ har ju cakewalk Ă€ven ett eget vĂ€l fungerande forum.

Postat
Med Sonar slipper man det förhatliga Dongle-elÀndet.

Har varit en av anledningarna till att jag sjÀlv valt Sonar. Dessutom pÄstÄs det att USB-donglen drar en del processorskraft. Undrar ocksÄ vad hÀnder om man rÄkar ha sönder donglen? Det har hÀnt att den brutits av... Vad sÀger Steinberg i det lÀget? Ny dongle? Nytt program? SjÀlvrisk? Vore intressant att höra synpunkter frÄn erfarna CubaseanvÀndare om detta.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

UpptĂ€ckte förresten hĂ€romdan Ă€nnu en fördel med Sonar jĂ€mfört med Cubase... 😆

Det har ju varit mycket klagomÄl frÄn Cubase-folket att det inte gÄr att exportera ut varje spÄr separat frÄn ett projekt pÄ ett enkelt sÀtt...

I Sonar gĂ„r det redan i 5:an att fĂ„ ut precis vad man vill mha export-funktionen. -SpĂ„rvis, bussvis, med effekter, utan effekter, you name it!! đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.