pianonisse Postat 8 oktober 2006 Postat 8 oktober 2006 (redigerat) Hej alla duktiga och vana musikmakare Ăr ny pĂ„ detta forum sĂ„ jag vet inte ens om jag skriver min frĂ„ga pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle ( Men jag gör ett försök---ni fĂ„r vĂ€l tillrĂ€ttavisa mig om den Ă€r pĂ„ fel plats) Jag behöver ert rĂ„d vid anskaffning av inspelningsprogram till min dator. Kör PC sĂ„ jag förstĂ„r att det Ă€r Cubase SX... eller Sonar som gĂ€ller (det Ă€r dessa tvĂ„ jag vet om.) Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att jag inte för snabbt vĂ€xer ur programmet jag köper utan att det Ă€r ett program som fixar det mesta och gör det bra. Ăr van yrkesmusiker MEN MYCKET ovan vid inspelningsprogram-- har endast kört mycket FINALE notskrivning. De genrer jag jobbar i Ă€r musikal, film, klassiskt, lite "dans-stuk"..... Ăr nĂ„gon av dessa programvaror MER lĂ€mpat Ă€n det andra till dessa stilar( eller finns det Ă€ven andra program som Ă€r bĂ€ttre) Skulle va mycket tacksam om nĂ„gon/nĂ„gra som har jobbat lĂ€nge med dessa och sett för och nackdelar kunde ge mig lite vĂ€gledning i denna snĂ„rskog av program och termer. De övriga delar jag har som skall passa in Ă€r ett Yamaha P250. Roland 2080 modul med session+ orkester kort, + Garritan strĂ„kar i burken. Vore bra om nĂ„gon med god erfarenhet (ev. av bĂ„da programmen) kunde ge mig vĂ€gledning. Skulle va mycket bra att fĂ„ lite erfaren hjĂ€lp och goda rĂ„d Stort TACK pĂ„ förhand för alla rĂ„d och tips!!!!! MVH Pianonisse Redigerat 8 oktober 2006 av pianonisse
Torwald Postat 8 oktober 2006 Postat 8 oktober 2006 MÄnga som jobbar med filmusik och ljudlÀggning har jag hört föredrar MOTU Digital Performer; jag har ingen erfarenhet av det sÄ jag kan inte uttala mig om programmet, men det fick bra testbetyg i sÄvÀl senaste studio som MM som en del internationella musiktidningar, sÄ det kan ju vara vÀrt att kolla in. SjÀlv har jag Cubase SL3, och jag tycker det Àr vÀldigt lÀttjobbigt rent grafiskt. Det har dock sina begrÀnsningar, men en mycket allvarlig kommer ju bli fixad i Cubase 4/Cubase Studio 4 i och med att de introducerar drag'n'drop av inserteffekter. Eftersom jag har nÀstan ingen erfarenhet alls av Sonar lÀgger jag alltsÄ min röst pÄ Cubase, gÀrna SL (eller i ver. 4 "Studio", dÄ) eftersom jag trivs ganska bra med att jobba med det.
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 oktober 2006 Postat 8 oktober 2006 Först ang vad Torwald sÀger, sÄ har jag för mig Digital Performer bara finns för mac. Annars fÄr jag nog slÄ ett slag för Sonar. Blir bÀttre för varje uppdatering, o hittar du fyran för en billlig peng sÄ Àr det ett bra insteg. Om det bara Àr ljudinspelning du Àr ute efter kan Vegas vara ett alternativ. LÀtt och smidig redigering. Saknar dock midi o programmet kantrar mer o mer för varje uppdatering över till att bli ett videoredigeringsverktyg. Samplitude gillas av mÄnga, men Àr kanske inget nybörjarprogram.
Torwald Postat 8 oktober 2006 Postat 8 oktober 2006 Först ang vad Torwald sĂ€ger, sĂ„ har jag för mig Digital Performer bara finns för mac. Ja se dĂ€r, man lĂ€r sig nĂ„got nytt varje dag đ
Vallhagen Postat 8 oktober 2006 Postat 8 oktober 2006 Det finns ju en viss risk att svaren pĂ„ frĂ„gan blir lite partiska... För tvĂ„ Ă„r sen sĂ„ stog jag (bildligt talat) i musikbutiken med Sonar i vĂ€nster hand och Cubase i höger. Jag valde Sonar och har inte Ă„ngrat det nĂ„n gĂ„ng. Jo, en gĂ„ng, men buggen som förorsakade den tanken Ă€r borta i o m nya version6. *** VĂ€rstingversionerna av bĂ„da programmen Ă€r "monster". "Kan allt", sĂ„ vĂ€xa ur-problematiken finns vĂ€l knappt vad du Ă€n vĂ€ljer. Sonar - menar mĂ„nga - gĂ„r snabbare att komma igĂ„ng med och Ă€r billigare i inköp. Cubase Ă€r mycket vanligare/populĂ€rare hĂ€r i sverige (och pĂ„ detta forum), men internationellt Ă€r Sonar större. Pluggar och instrument som följer med Sonar Ă€r av god klass, om Cubase kan jag inte uttala mig. Med Sonar slipper man det förhatliga Dongle-elĂ€ndet. VĂ€lj rĂ€tt đ VĂ€lkommen till forumet!
pianonisse Postat 11 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 oktober 2006 TACK alla vĂ€nliga/hjĂ€lpsamma mĂ€nniskor för svar pĂ„ mina nybörjarfrĂ„gor Ăr det flera som har kört bĂ„de Cubase och Sonar och Ă€r pigga pĂ„ att ge en jĂ€mförande utvĂ€rdering sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt tacksam Allt Ă€r av vĂ€rde för en som skall göra detta "Ă„ngestfyllda" beslut för fösta gĂ„ngen SĂ€rskilt intresserad Ă€r jag om nĂ„got av programmen Ă€r MERA lĂ€mpat för för musikal- klassisk-popbalad- visor- produktion. Jag hĂ„ller inte pĂ„ med samplingar utan jobbar gammalmodigt d.v.s att spela in rakt av och klippa ihop det som blev OK. Min utrustning (den Ă€r inte helt modern---men den fĂ„r duga Ă„t mig) Ă€r Roland 2080- Yamaha P250 -- Garritan strĂ„kar -- och programmet skall fungera bra med dessa tillbehör. En fördel som jag har förstĂ„tt finns i Sonar Ă€r att det finns fĂ€rdiga ljudbanker för 2080 att ladda ner. DĂ„ slipper man ju pilla med ljud-valmeddelanden. Men denna funktion finns kanske Ă€ven i Cubase. Den stora fördelen med Cubase Ă€r tydligen att det Ă€r lĂ€tt att fĂ„ hjĂ€lp eftersom mĂ„nga kör detta program. Tack pĂ„ förhand för alla goda rĂ„d!! Pianonisse đ
mcbrain (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 (redigerat) Hej! Har anvĂ€nt cakewalk/sonar i ca 10 Ă„r och det har funkat bra för mej. Jag blev ovĂ€nn med cubase redan pĂ„ Atari ST tiden för deras grĂ€nssnitt var mycket ologiskt för mitt tankesĂ€tt... đ ,och alltid nĂ€r mina kompisar har skaffat nya verisioner av cubase sĂ„ har jag varit hos dom och testat.Men nej vi bara funkar inte tillsammans sĂ„ jag har nöjt mej med Sonar. SĂ„ jag tycker att bĂ„de Cubase och Sonar Ă€r ju jĂ€kligt bra program, och man kan göra nĂ€stan vad somhelst med dom.Men det Ă€r vĂ€l grĂ€nsnitten som man skall trivas med för man sitter ju Ă€ndĂ„ massor av timmar framför burken. Redigerat 11 oktober 2006 av mcbrain
android Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 đ HĂ„ller i mĂ„ngt och mycket med Stefan. Har ocksĂ„ kört Cakewalk/Sonar sedan jag började med musik, men har Ă€ven testat Cubase vid nĂ„gra tillfĂ€llen (bĂ„de för lÀÀnge sedan och SX2). BĂ„da programmen kan göra precis det du vill utan nĂ„gra som helst problem, sĂ„ det Ă€r som sagt enbart upplĂ€gget som Ă€r olika. -Ladda demoversioner frĂ„n tillverkarnas hemsidor och testa sjĂ€lv? Tror inte att du behöver vara orolig för att inte kunna fĂ„ hjĂ€lp om du fĂ„r problem med nĂ„t i Sonar. Den lilla skara Sonar-anvĂ€ndare som finns hĂ€r pĂ„ Studio Ă€r mycket aktiv och hjĂ€lpsam. đ Och sĂ„ har ju cakewalk Ă€ven ett eget vĂ€l fungerande forum.
equality Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Med Sonar slipper man det förhatliga Dongle-elÀndet. Har varit en av anledningarna till att jag sjÀlv valt Sonar. Dessutom pÄstÄs det att USB-donglen drar en del processorskraft. Undrar ocksÄ vad hÀnder om man rÄkar ha sönder donglen? Det har hÀnt att den brutits av... Vad sÀger Steinberg i det lÀget? Ny dongle? Nytt program? SjÀlvrisk? Vore intressant att höra synpunkter frÄn erfarna CubaseanvÀndare om detta.
android Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 UpptĂ€ckte förresten hĂ€romdan Ă€nnu en fördel med Sonar jĂ€mfört med Cubase... đ Det har ju varit mycket klagomĂ„l frĂ„n Cubase-folket att det inte gĂ„r att exportera ut varje spĂ„r separat frĂ„n ett projekt pĂ„ ett enkelt sĂ€tt... I Sonar gĂ„r det redan i 5:an att fĂ„ ut precis vad man vill mha export-funktionen. -SpĂ„rvis, bussvis, med effekter, utan effekter, you name it!! đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.