Jump to content
Annons

Programvara för en verklig Nybörjare


pianonisse

Recommended Posts

Hej alla duktiga och vana musikmakare

Är ny på detta forum så jag vet inte ens om jag skriver min fråga på rätt ställe

( Men jag gör ett försök---ni får väl tillrättavisa mig om den är på fel plats)

Jag behöver ert råd vid anskaffning av inspelningsprogram till min dator.

Kör PC så jag förstår att det är Cubase SX... eller Sonar som gäller (det är dessa två jag vet om.)

Det år också viktigt att jag inte för snabbt växer ur programmet jag köper utan att det är ett program som fixar det mesta och gör det bra.

Är van yrkesmusiker MEN MYCKET ovan vid inspelningsprogram-- har endast kört mycket FINALE notskrivning.

De genrer jag jobbar i är musikal, film, klassiskt, lite "dans-stuk".....

Är något av dessa programvaror MER lämpade än det andra till dessa stilar( eller finns det även andra program som är bättre)

Skulle va mycket tacksam om någon/några som har jobbat länge med dessa och sett för och nackdelar kunde ge mig lite vägledning i denna snårskog av program och termer.

De övriga delar jag har som skall passa in är ett Yamaha P250. Roland 2080 modul med seesion+ orkester kort, + Garritan stråkar i burken.

Skulle va mycket bra att få lite erfaren hjälp och goda råd

MVH

Pianonisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja inte med SX. Det är värstingmodellen. Det är smartare att börja med det nedbantade (och billigare) SE eller om du har behov av SL (eller Cubase Studio 4, som det heter nu när den nya versionen släpps), så kan man uppgradera senare om man skulle märka att det behövs. Det är egentligen ganska få som verkligen behöver SX (Cubase 4 heter den nya versionen, som släpps på måndag)...

Link to comment
Dela på andra sajter

De övriga delar jag har som skall passa in är ett Yamaha P250. Roland 2080 modul med seesion+ orkester kort, + Garritan stråkar i burken.

Om du har Garritan så fick du också med Cubasis i paketet. Varför inte börja med det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att du har ett ljudkort. Ofta följer det med "lättare" versioner av de etablerade musikprogrammen. Om vi tar Cubase som exempel brukar det följa med en version som kallas LE. Den funkar utmärkt för att hitta arbetsflödet och lära sig grunderna för hur de flesta program är uplagda.

När/om du växer ur programmet är det dags att hoppa upp ett snäpp. Kanske SL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...