MindWarp Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Jag Àr ganska ny pÄ det hÀr med att göra musik, men Àr nyfiken pÄ hur ni andra insprireras (eller inte) av den miljö ni befinner er i? SjÀlv Àr jag som mest inspirerad nÀr jag Àr ute och reser (oavsett antal mil hemifrÄn), men sÄ fort jag kommer hem, gÄr luften ur mig och jag fastnar i TV-soffan. NÄgon som kÀnner igen sig? vad gör man Ät det? Redigerat 7 oktober 2006 av MindWarp
illvaesen Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jepp.. kÀnner igen mig vÀldigt mycket.. Skriver nÀstan inget aktivt hemma, utan kommer istÀllet pÄ riff och text och liknande pÄ promenader.. oftast till och frÄn t-banan.. kör jag fast tar jag en promenad och köper en kaffe och hoppas att det om inte annat har vilat mina öron nÀr jag kommer tillbaka. Undantaget Àr nÀr jag "jammar". Det kan vara ganska givande, men jag har en tendens att börja gÄ i cirklar efter 30 minuter.. /David
ViktorDenStore Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 I somras bodde jag ensam i lÀgenheten. Med undantag av att min flickvÀn var hos mig lite nu och dÄ, men annars nÀstan helt sjÀlv. ;-) Att vara sjÀlv lite nu o dÄ gjorde att jag kunde tÀnka och kÀnna efter hur jag egentligen mÄdde. Det resulterade i ca fyra lÄtar som nÀstan blev helt fÀrdigkomponerade. Det Àr med mina mÄtt rÀknat vÀldigt snabbkomponerad musik. Jag tror att för att skriva riktigt bra musik krÀvs mycket kÀnslor. För att jag skulle kunna plocka fram kÀnslorna och fÄ de Ànda ut till fingerspetsarna krÀvdes ensamhet. Alla har vi nog olika svÄrt/lÀtt att visa kÀnslor och sÀkerligen pÄ olika vis. Men testa att gÄ en skogspromenad för dig sjÀlv och se vad det leder till. I skogen fÄr man vara för sig sjÀlv. Det Àr tyst och gÄr man lÄngt hinner man tÀnka pÄ vÀldigt mycket. =) .Viktor
Desecrated Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917711499X&s=1 Den hÀr boken Àr vÀldigt bra och kommer med mÄnga tips, tyvÀrr sÄ hade jag pÄ egen hand listat ut det mesta som stÄr i boken, men jag hade verkligen behövt den för 3 Är sen
PD77 (oregistrerad) Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Lite personliga in/Ä sikter.. Byt miljö ofta, kom hem efter en lÄng resa t.ex. och gör nÄt av alla intryck. Brukar funka för mig, men nu nÀr jag sagt det kommer min hjÀrna veta om det och dÄ gÄr det kanske inte. Haha.. Kasta om delar i lÄtar byt ut o klistra, en gitarrmelodi kanske ska sjungas osv. Det brukar vara inspirerande nog för mig att inse min egen potential. Triggande i alla fall. Thenkjuu
ChromaWoods Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 (redigerat) Lite personliga in/Ă„ sikter.. Byt miljö ofta, kom hem efter en lĂ„ng resa t.ex. och gör nĂ„t av alla intryck. Brukar funka för mig, men nu nĂ€r jag sagt det kommer min hjĂ€rna veta om det och dĂ„ gĂ„r det kanske inte. Haha.. Kasta om delar i lĂ„tar byt ut o klistra, en gitarrmelodi kanske ska sjungas osv. Det brukar vara inspirerande nog för mig att inse min egen potential. Triggande i alla fall. Thenkjuu HĂ„ller med. Inspiration kommer ofta i samband med nya sinnesintryck. Att göra/se/höra saker man aldrig gjort förut hjĂ€lper ibland. Jag spenderade hela 2004 pĂ„ resande fot och jag hade med mig den akustiska guran pĂ„ min fĂ€rd. Har nog aldrig fĂ„tt ur mig sĂ„ mycket material under ett Ă„r som jag gjorde det Ă„ret. Och karaktĂ€ren pĂ„ vad man skrev var Ă€ven annorlunda. DĂ„ handlade texterna mycket om andra mĂ€nniskor och deras relation till varandra och till mig. NĂ€r jag dĂ€remot sitter hĂ€r hemma sĂ„ handlar mycket istĂ€llet mest om mig sjĂ€lv och vad jag kĂ€nner och tĂ€nker i mitt inre. Man associerar till sin tillvaro liksom... Det Ă€r nog ganska naturligt. SĂ„... gĂ„ ut och gĂ„. GĂ„ nĂ„gonstans dĂ€r du aldrig har varit. Gör nĂ„got annorlunda. Typ. Och trĂ€ffa nya spĂ€nnande mĂ€nniskor... och framtvinga gĂ€rna lite intriger sĂ„ hĂ€nder det saker... đ Hehe.. Ok det dĂ€r sista var kanske inte sĂ„ allvarligt. Redigerat 9 oktober 2006 av ChromaWoods
Jacke (oregistrerad) Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 I duschen. NÀstan varenda gÄng i duschen brukar min hjÀrna funka bÀttre Àn vanligt. Problemet Àr att försöka minnas alla stora idéer man har tills man kommit tillbaks till datorn.
VacUm Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Jag har lyckats bygga upp nĂ„gon sorts arbetsrutin dĂ€r jag kan jobba mig in i kreativitet/inspiration. StĂ€nger ofta av mobil och msn och gör det jag ska göra helt enkelt. Att dĂ€remot fĂ„ spontan lust att göra nĂ„got nĂ€r man inte alls behöver Ă€r svĂ„rare. StĂ€da lĂ€genheten, möblera, Ă„ka och fiska, se till att man Ă€r ledig en hel dag och sĂ„nna saker brukar jag kunna gĂ„ igĂ„ng pĂ„. Men jag kan nĂ€stan lika gĂ€rna tvinga mig sjĂ€lv att sĂ€tta igĂ„ng och efter nĂ„n timme Ă€r jag minst lika taggad som om kreativiteten kommit av sig sjĂ€lv. Jag tror inte pĂ„ detdĂ€r med att sitta och vĂ€nta pĂ„ infall. Folk som sĂ€ger "men jag har ingen inspiration" ger jag inte speciellt mycket för. Skaffa dig det dĂ„ istĂ€llet för att gnĂ€lla! đ
Egghuvud Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Jag har lyckats bygga upp nĂ„gon sorts arbetsrutin dĂ€r jag kan jobba mig in i kreativitet/inspiration. StĂ€nger ofta av mobil och msn och gör det jag ska göra helt enkelt. Att dĂ€remot fĂ„ spontan lust att göra nĂ„got nĂ€r man inte alls behöver Ă€r svĂ„rare. StĂ€da lĂ€genheten, möblera, Ă„ka och fiska, se till att man Ă€r ledig en hel dag och sĂ„nna saker brukar jag kunna gĂ„ igĂ„ng pĂ„. Men jag kan nĂ€stan lika gĂ€rna tvinga mig sjĂ€lv att sĂ€tta igĂ„ng och efter nĂ„n timme Ă€r jag minst lika taggad som om kreativiteten kommit av sig sjĂ€lv. Jag tror inte pĂ„ detdĂ€r med att sitta och vĂ€nta pĂ„ infall. Folk som sĂ€ger "men jag har ingen inspiration" ger jag inte speciellt mycket för. Skaffa dig det dĂ„ istĂ€llet för att gnĂ€lla! đ Tror att jag har haft den hĂ€r diskussionen i en annan trĂ„d. Men jag fungerar pĂ„ samma sĂ€tt som Vacum. Ibland kommer det grejor nĂ€r jag stĂ„r i dushcen eller gĂ„r pĂ„ stan. Men annars kan jag sĂ€tta mig, slĂ„ ett par ackord pĂ„ pianot eller leta fram ett syntljud. Spela nĂ„got lĂ€gga pĂ„ lite instrument. Se om det kommer en melodislinga. Ofta fastnar jag sedan i det och kan inte gĂ„ och lĂ€gga mig i tid. đ Inspiration kan ibland vara som en blixt frĂ„n en klar himmel, men om jag skulle vĂ€nta pĂ„ det sĂ„ skulle jag inte göra mycket musik. đ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Forumet! NÀ, skojar bara. DÀremot spisa plattor med folk pÄ fest, sitta och köra 78-varvare tills stiften glöder. Sitta och sjunga med likasinnade, ta varannan lÄt tills nÄgon sÀger "jag har en grej, du kanske kan testa att.." och efter en stund sitter man med varsin mikrofon framför en porta. & det som verkligen gör mig underbart peppad Àr nÀr personer har samma smak. MÄste berÀtta nÀr jag trÀffade ett gött gÀng. Var pÄ efterfest i en kÀllarvÄning och hörde förbluffad att nÄgon körde syd pÄ akustiskt piano. Det satt ett gÀng och jag sÄg dom och dom sÄg mig och det var som att hitta sitt gÀng fula ankungar. Ovanligt fina grabbar som inte bara lÀr sig massa skivetiketter och namn, katalogidioter och musiksnobbar som man kan hitta överallt. De kÀnde musiken och alla spelade sjÀlva. inspiration = mÀnniskor
MrPhil (oregistrerad) Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 BÀsta inspirationen brukar komma frÄn andras idéer, att bolla idéer fram o tillbaka. Att trigga varandra.
RayBlake (oregistrerad) Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Mitt bĂ€sta tips Ă€r att vĂ€nta pĂ„ rĂ€tt tillfĂ€lle och under tiden skriva ner allt du kommer pĂ„.. Jag skriver ner alla mina idĂ©er i GuitarPro, allt frĂ„n ackordgĂ„ngar, riff till hela lĂ„tar. Det Ă€r skitbra att spara sĂ„ mycket som möjligt. Sen Ă€r det vĂ€ldigt bra att tĂ€nka nytt. Oftast nĂ€r jag ska skriva en lĂ„t sĂ„ kommer jag till exempel pĂ„ ett riff ,en refrĂ€ng och en brygga. Sen kan jag helt plötsligt köra fast. DĂ„ mĂ„ste man börja exprimentera, typ ta bort allt utom bryggan och bygga ett riff av den. anvĂ€nda versen i en lĂ„t som refrĂ€ng i en annan osv. DĂ„ kommer inspirationen farande pĂ„ en gĂ„ng. En annnan jĂ€vligt bra sak Ă€r att se pĂ„ live-konserter, det brukar fĂ„ kreativiteten att rusa pĂ„ grund av alla nya intryck och uttryck đ lycka till!
D.i.a Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Ja brukar fÄ inspiration av att lyssna pÄ annan musik Àn den ja gör. Typ klassiskt eller rave eller nÄt.
remidjen Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 Att sÀtta sig ned och försöka knÄpa ihop en i förvÀg uttÀnkt lÄtidé fungerar aldrig för mig. Brukar alltid utgÄ frÄn nÄgot schysst trumbeat, egenprogrammerad eller samplad, sedan leka ihop stÀmma för stÀmma. Fast det Àr jÀkligt svÄrt att veta nÀr inspirationen kommer. Ibland nÀr man Àr hur sugen som helst pÄ att spela hÀnder ju ingenting, ibland nÀr man Àr hur trött och less som helst flödar det bara pÄ. Kanske nÄgon centralstimulerande drog kan ge lite leveranssÀkerhet?
Magpie Postat 20 november 2006 Postat 20 november 2006 (redigerat) Flera gĂ„nger har jag vaknat och kan inte komma ihĂ„g den underbara musik jag spelade i drömmen! Ett tips till inspiration Ă€r att sĂ€tta pĂ„ en skiva pĂ„ random som spelar nĂ€r man Ă€r i duschen eller har annat störande ljud sĂ„ att du inte kan uppfatta musiken direkt. Du ska inte kunna avgöra vilken lĂ„t som spelar och efter ett tag sĂ„ förvrĂ€ngs lĂ„ten till nĂ„t helt nytt och hjĂ€rnan kopplar ihop det till en helt ny lĂ„t. Du hör ljudet frĂ„n musiken svagt i bruset och fĂ„r skitbra idĂ©er. Det blir inget plagiat utan nĂ„t helt nytt, i allafall för mig đ Redigerat 20 november 2006 av Magpie
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.