Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag köpte en budget mixer för att kunna sänka och höja volymen på mina monitorer. När jag försökte koppla, så verkade det gå åt skogen.

När jag spelar in i cubase e.x och har på metronom så kommer metronomen med.. Samma sak skulle nog gälla om jag spelade upp en MP3 i en mediaspelare och spela in i cubase, så skulle jag nog få med MP3'n vid inspelningen..

phonicmu1002fh8.th.jpg

Så har jag kopplat nu.

Annons
Postat (redigerat)
Hej, jag köpte en budget mixer för att kunna sänka och höja volymen på mina monitorer. När jag försökte koppla, så verkade det gå åt skogen.

När jag spelar in i cubase e.x och har på metronom så kommer metronomen med.. Samma sak skulle nog gälla om jag spelade upp en MP3 i en mediaspelare och spela in i cubase, så skulle jag nog få med MP3'n vid inspelningen..

phonicmu1002fh8.th.jpg

Så har jag kopplat nu.

Kanse kan bero på att du kopplat mixern till ljudortet och sedan ljudkortet till mixern så att allt ljud går tillbaks till mixern som sedan går in i ljudkortet igen? Såg inte riktigt på bilden om detta skulle vara fallet (jag är ganska oteknisk) Iofs borde du då få kraftig rundgång! Jag hade liknande problem och löste det genom att koppla in mixern till ljudkortet via AUX. Vet inte om detta hjälper dick dock!?

Redigerat av Jejje
Postat

Tack för snabbt svar men hur ska jag gå till väga, kan knappt nåt om teknik, kopplingar och dyl. Och vad menar du med AUX?

Postat (redigerat)

jag hade kopplat såhär:

- gura/mick etc (det som skall spelas in tex.) in på kanal 1 eller 2

- ljudkortets utgång till in i mixerbordet på text kanal 3-4 (dvs stereo)

- ctrl rm utgången på mixerbordet till dina monitorer/högtalare

- EFX SEND på mixerbordet kopplar du till IN på ditt ljudkort

när det sen är dax så har du tex gitarr på kanal 1 som du vill spela in du vrider då på den lilla ratten på kanal1 på mixern som heter EFX, med denna väljer du hur mycket du vill skicka till ljudkortets ingång. se till att ha EFX nerdragna på de andra kanalerna (speciellt på kanal 3-4 annars upstår det problemet du pratade om, och risk för rundgång)

volymen på dina monitorer styr du med ratten som heter CTRL RM

vad gäller mp3an du vill spela in i cubase, så gör du lättast detta om du har två olika ljudkort; ett till ljudinspelning och kanske nått inbyggt eller liknandem, vill du använda samma ljudkort för detta ändamål så se till inte ljud på kanalen du spelar in på. Alternativt så routar du signalen direkt till sig själv i ljudegenskaperna, tror att man kan trixa lite med "what you hear" eller ngt liknande i ljud i kontrollpanelen.

hoppas att det klarnar....

Lycka till

Mattias

Redigerat av mattebalja
Postat (redigerat)

Tack för svar, ska prova snarast! Ang. mp3an så ville jag inte spela in någon, utan tog det bara som ett exempel men tack för att du förklarade ändå!

EDIT: då måste jag alltså ha Sterio>Mono konverterare eftersom EFX send är mono?

Redigerat av zkitz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.