Jump to content
Annons

klarinett


Desecrated

Recommended Posts

Hej

Jag har nån lite fråga om detta instrument. Det är så att jag spelar blockflöjt och ocarina och har väll funderat på en klarinett men undrar då;

Om dom är svåra att spela på?

Är det smart att köpa en begagnad?

Finns det bra literattur om instrumentet eller är det bara "lilla klarinett-boken" och liknande ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klarinett har ungäfär samma fingersättning som blockflöjt men är ett duodecimerande instrument. Dvs att när du tar sopranblockflöjtens g får du ett c på klarinetten (som på en altblockflöjt) håller du samma grepp och trycker in oktavklaffen får du ett g en duodecima högre.

Fingertekniken är alltså ganska likt det som är anorlunda är hur man blåser. Klarinetten kräver betydligt mer lufttryck och en vältränad embochure. (läpparna och dess relaterade muskler) Klarinett är pågrund av sin stämning ganska svårt att intonera på. Mycket svårare än saxofon. Det är med andra ord ett ganska svårt instrument att få att låta bra. Men alla instrument är lika svåra. Dvs. nivån på det som är lätt förväntas ligga högre än det som är svårt. MAn kräver inte samma saker av en som spelar bastuba som man kräver av en harpist.

Angående böcker är nog det bästa att skaffa en bra lärare.

Angående köp skulle du kolla upp Artleys plastklarinetter. Det är ett instrument som nästan håller proffsnivå men är oerhört mycket billigare. Att köppa en sådan plastklarinett begagnad är både billigt och mer säkert än att köpa en träklarinett för den kan vara i mycket dåligt skick och ha sprickor som det är svårt för en nybörjare att bedömma.

Vill du ha mer råd angående tips och köp o.dyl är du välkommen att höra av dig.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Beror på genre. Jazz: framför klockan, klassiskt: ovanför, skolorkester: inte alls, deras hemska surtoner kommer höras i alla mickar ändå! 😐

ovanför, skall den vara riktad då eller bara hänga som en overhead-mic ?

eller skall micken vara riktiad mot dig men att du spelar lite ovanför micken ?

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på genre. Jazz: framför klockan, klassiskt: ovanför, skolorkester: inte alls, deras hemska surtoner kommer höras i alla mickar ändå! 😛

ovanför, skall den vara riktad då eller bara hänga som en overhead-mic ?

eller skall micken vara riktiad mot dig men att du spelar lite ovanför micken ?

Parallellt med klarinetten på godtyckligt avstånd beroende på typ av mikrofon. Detta gäller vid solo-uppmickning. Har du en hel sektion rekomenderar jag att micka sektionen som sådan och inte individuellt.

Tänkte bjuda på en kreativ illustration, men hittade en bild istället 😉

klarinett_m930.jpg

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kommentera själv trådens riktiga fråga kan jag inte mycket mer än att hålla med DivineCo. Allt är relativt. Många börjar spela tex. sax för att insteget är lätt, klarinett ligger bland de svårare. Men båda instrumenten kräver lika mycket ansträngning och vilja för att nå professionell nivå. När man väl byggt upp en ambis gäller det att kontinuerligt spela, annars tappar man ganska fort. Men klarinett är ett fantastiskt instrument och kan inte mer än att verkligen rekomendera dig att testa!

Det värsta man kan göra som nybörjare är att köpa ett värdelöst instrument. Själv började jag men en skräpklarinett jag hittade på vinden hemma, för att sedan köpa en billigare trä-Yamaha som än så länge överlevt allt från snö och vatten till studentorkester (ibland har man tur). I mitt lite seriösare liv spelar jag på en Buffet RC Prestige.

Ett alternativ för instrument kan vara begagnatmarknaden via tex windcorp(.se). Jag vill även slå ett slag för att testa olika munstycke, ligaturer och rörblad.

Vad gäller böcker och stå hemma och öva för sig själv krävs det en enorm vilja för att lyckas. Jag rekommenderar en professionell och motiverande lärare.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mickning så är Lui's sätt det korrekta.

Jag vill dock höja ett varningens finger för att micka klockstycket som någon föreslog.

När alla hål är täckta av fingrar och klaffar får man ett helt annat ljudtryck (liknande popljud) än när dom flesta är öppna h och E poppar ut oerhört mycket.

Live under dåliga förutsättningar kan ibland detta vara det enda alternativet och man måste då kompensera genom att spela svagare på vissa toner eller backa som en sångare.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mickning så är Lui's sätt det korrekta.

Jag vill dock höja ett varningens finger för att micka klockstycket som någon föreslog.

När alla hål är täckta av fingrar och klaffar får man ett helt annat ljudtryck (liknande popljud) än när dom flesta är öppna h och E poppar ut oerhört mycket.

Live under dåliga förutsättningar kan ibland detta vara det enda alternativet och man måste då kompensera genom att spela svagare på vissa toner eller backa som en sångare.

Du har säkert rätt. Men grejen är ju den att erfarna jazzmusiker ofta förhåller sig till mikrofonen på samma sätt som en sångare. Dvs backar när det blir starkt osv.

En klassisk musiker har ingen aning om sånt där och eftersom man samtidigt gärna vill ta del av rumsklangen så den funkar bra med andra instrument rekommenderar dom flesta att hänga mikrofonen en bit ovanför. Beror givetvis på hur välljudande rummet är, hur många som spelar och hur bra dom förhåller sig till varandra dynamiskt, men hyr man in en proffessionell klassiskt skolad ensemble och vill ha en naturlig klang så ska man vara lite försiktig med närmickningen. Aldrig fel att safea upp med lite exta, men spelar dom bra och rummet låter bra ska det inte behövas. Om man nu inte är ute efter ett speciellt sound såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
För att kommentera själv trådens riktiga fråga kan jag inte mycket mer än att hålla med DivineCo. Allt är relativt. Många börjar spela tex. sax för att insteget är lätt, klarinett ligger bland de svårare. Men båda instrumenten kräver lika mycket ansträngning och vilja för att nå professionell nivå. När man väl byggt upp en ambis gäller det att kontinuerligt spela, annars tappar man ganska fort. Men klarinett är ett fantastiskt instrument och kan inte mer än att verkligen rekomendera dig att testa!

Det värsta man kan göra som nybörjare är att köpa ett värdelöst instrument. Själv började jag men en skräpklarinett jag hittade på vinden hemma, för att sedan köpa en billigare trä-Yamaha som än så länge överlevt allt från snö och vatten till studentorkester (ibland har man tur). I mitt lite seriösare liv spelar jag på en Buffet RC Prestige.

Ett alternativ för instrument kan vara begagnatmarknaden via tex windcorp(.se). Jag vill även slå ett slag för att testa olika munstycke, ligaturer och rörblad. 

Vad gäller böcker och stå hemma och öva för sig själv krävs det en enorm vilja för att lyckas. Jag rekommenderar en professionell och motiverande lärare.

.Lui

Min ambition var inte att bli soloartist på instrumenten eller på något musikinstrument överhuvudtaget egentligen. 😳

Jag gillar bara att göra musik och det är trevligt att slippa vst-instrument, klarinetten låter bra men är den så svårspelad som folk säger så får jag nog stå över. 😄

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...