Jump to content
Annons

Art Vayelo - Steal a plane


Fidden

Recommended Posts

LÅTNAMN: Steal a plane

ARTIST/GRUPP: Art vayelo

GENRE: Indiepop.. tror jag

LÅTLÄNGD: 4.10

KOMPOSITÖR: Mattias Johansson

PRODUCENT: Fredrik Johansson

EV. MEDVERKANDE: Sång och akustisk gitarr av Mattias. Elgitarr, kör, bas- och trumprogrammering av Fredrik

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.83Mb

STATUS: Brusig!

LÅTLÄNK: [borta]

I våras var min bror här och spelade in ett par av sina låtar som han tyckte jag skulle göra något av. Det gjorde jag inte just då, men nu har jag iallafall jobbat på en av dom. Tyvärr blev den inspelade acke-gitarren jättebrusig, så den får vi nog göra om, men jag skulle vilja ha kommentarer på arr, ljud och sånt. Eller, ni kan kommentera vad ni vill.

/f

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första intrycket:

Jättemysig mysig. Sköna harmonier och...Ja, det låter bra.

"Bob Dylan"-känsla på sången, även om det låter lite svengelskt ibland.

Introt var riktigt härligt. Mer instrumentala partier for the people.

Körerna lät i ärlighetens namn inte speciellt bra...Det lät som om någon plågade en katt där på slutet 😳

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fint akustiskt intro, mer tveksam till padsen. Härlig knasprig sångsstämma. Men jag tycker trummorna inte kompletterar gitarrkompet utan spelar likadant vilket gör att den sköna rytmen som finns i inledningen går förlorad. Trummorna spelar ett mer hetsigt rockabillykomp. Kunde räcka med (kant)slag på ettan och trean som grund i vers. Kanske man kunde ha ett mer varierat basspel. Nu är det en synkoperad vandrande bas nästan genomgående, vilket stjäl från kompgittar som har ett synkoperat plockande. I slutet känns dom höga körtonerna lite sura, borde enkelt kunna fixas och med fördel dubbas för att få mer körkänsla. Tja, det var väl mina synpunkter, men tänk på att smaken är som baken 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Attans, jag som gillar falcettkörerna. Provade att muta dom nu, blir för tomt. Får försöka hitta på något annat att lägga där isåfall.

Kanske helt enkelt ska försöka ta in någon annan som kan lägga körerna, eventuellt av kvinligt kön.

Tackars för kommentarerna och kul att ni gillar't.

Mattias har gjort en egen version som han lagt på sin myspace, http://www.myspace.com/artvayelo

Där finns också en annan som jag hjälpt honom med, displiceo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnyggt intro och vilket bra ljud! Fin sång, lite svag i mixen. Kanske kunde du hushålla lite mer med xylofonen/klockspelet(?). Harmonierna behagliga men konventionella och skulle vilja ha något som bröt av i ett stick eller tydlig refräng. Lite Eagles Peaceful Easy Feeling, gillas! 😛

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter kanon men jag skulle nog vilja ta bort trummorna. Det skulle blivit en mer känslosam låt då. Kanske ett piano. Men det beror kanske på vad man är ute efter. Introt blev liksom något helt annat då låten gick igång sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an: Du kan nog ha rätt i att det hade blivit bra med trumkompsförändringen som du föreslår, men tanken var att försöka göra något glatt och upptempo, som man blir glad av och kanske gungar med lite till. Hur väl man lyckades få till just det vet jag inte, men både bas och trummor blev till med det i åtanke.

Equality: Mjo, har faktiskt funderingar att plocka bort klockspelet på vissa delar, och kanske sänka den lite i volym.

MrDweeb: hmm, kanske skulle göra en avskalad version också, många som verkar tycka det.

yessongs: Tackars, behövde höra det där om falcettsången, annars hade jag väl aldrig lägt stämmor igen. Kul att du gillar trummorna, har precis bytt upp mig på den fronten. Verkar ju funkat helt ok då 😳

Tackar för kommentarerna! Någon mer som har något att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Skitbra som vanligt, introt kanske lite plottrigt mycket som svävar runt där, lite längre bastoner kanske oxå typ låt den klinga ut ordentligt. I övrigt så är det som vanligt dvs. som jag sa överst skitbra.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

introt tycker jag är tokbra...

Mjuk och skön låt annars. Trevlig röst att lyssna på.

Jag brukar gilla dina falsett stämmor men här tycker jag inte alls de fungerar

ihop med det andra soundet. Känns liksom smala mot ett annars fluffigt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...