Jump to content
Annons

Asus P5W DH Deluxe-problem


Spectre (oregistrerad)

Recommended Posts

Spectre (oregistrerad)

Slog på datorn som vanligt men sen väl inne i XP börjar Windows leta efter drivrutiner till en ny enhet, det där lilla fönstret som kommer upp nere i högra hörnet. Sen börjar den ladda in samma enhet massor med gånger. Den heter: "Texas Instruments OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet". När den väl slutar med detta säger den att den nya enheten kanske inte fungerar korrekt. När man kollar i enhetshanteraren förstår man nog varför. Den här Texas instruments-grejjen ligger under fliken "IEEE 1394 bussvärdstyrenheter", MEN det ligger inte bara en av den utan massor, 31 st närmare bestämt. 6 st av dessa ser normala ut men resten har det där gula utropstecknet framför sig. Den ber mig starta om datorn men då fryser sig allt precis när XPloggan dyker upp och den ska börja ladda...startar om, kör senaste fungerande konfiguration och så samma sak, och så håller det på. Ljudet funkar plötsligt inte heller...Det skumma är att jag har inte anslutit något nytt till datorn utan helt plötsligt händer detta bara. Vad sjutton ska jag göra?

jättetacksam för hjälp och tips!

här är en bild av hur det ser ut:

http://kibprod.se/enhetshanteraren.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att dra ur allt du eventuellt har inkopplat till FireWire-porten.

Ta sen bort samtliga drivrutiner för IEEE 1394-enheten. Alltså även dom som inte har utropstecken efter sig.

Starta sen om datorn och låt den hitta enheten på nytt. (Förhoppningsvis gör den det bara en gång)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectre (oregistrerad)

...har provat att avinstallera alla med gula utropstecken, det funkar ok men när jag kommer till dom som ser normala ut hänger det sig.

kan även meddela att på alla med gula utropstecken står det att enheten orsakar en resurskonflikt, (kod 12). Sen står det PCI-buss: 1 på alla samt enhet: 4, 5, 6, 7, 8, 9 osv upp till 31 samt funktion: 0. Under fliken resurser står det att det inte går att hitta tillräckligt mycket resurser för den här enheten....vad sjutton är det som är fel och hur åtgärdar jag det, fungerade ju igår, något i BIOS kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kört uppgraderingen av chipset-drivers, som ligger på CD-skivan?

Sådana problem brukar nämligen kunna dyka upp om man har glömt det och i stället bara har låtit Windows välja drivers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectre (oregistrerad)

...uppgradering vet jag inte om det är men jag har installerat alla drivers som finns på skivan samt installerat senaste BIOS'et, men felet kvarstår så fort XP startat så börjar den installera Texas Instrument grejer. Har även provar om det blev något skillnad om jag stängde av IEEE 1394 i BIOS men samma sak...verkar vara någon konflikt med någon annan resurs kanske?...

hemsk tacksam för mer tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en kille med liknande problem:

Once I first set up this machine, I *did* a successful windows install. But everything was sluggish (boot up took like 1-2 minutes everytime). I had like 20 IEEE 1934 un-installable devices in Device Manager (see picture) plus I was getting file corruption on big files downloads.

Han hade iofs betydligt större problem än så. Till slut visade det sig vara elaggregatet som spökade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...