Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Ä hÄ!

Jag kör en Behringer V-AMP2 in i mitt M-Audio 2496 ljudkort och nÀr jag spela in akutiskt sÄ tycker jag alltid att det lÄter sÄÄÄ statiskt och "inburkat".

Beror detta helt pÄ att jag kör lineat hela vÀgen eller kan man bearbeta detta ljud med EQ sÄ det lÄter "fylligare"?

Just nu har jag ingen mic eller mixerbord för jag spelar inte in sÄng, men jag börjar fundera pÄ om det kan vara vÀrt att inskaffa enbart för att fÄ bÀttre ljud vid inspelning av elgitarr och akustiskt.

Sedan vore det nice om nĂ„n kunde posta en snutt dĂ€r ni spelar med preamp in i Cubase sĂ„ ja fĂ„r höra hur de kan lĂ„ta. 😉

Annons
Postat

Micka upp i stÀllet. Det brukar lÄta betydligt bÀttre.

Min testsite innehĂ„ller smakprov pĂ„ hur nĂ€stan 100 olika mikrofoner kan lĂ„ta, sĂ„ du kan gĂ€rna gĂ„ in dĂ€r och hĂ€mta diverse exempel. 😉

Postat (redigerat)

Hehe ska kika sidan. 😉

Ja det Àr det jag ocksÄ hört. Att det lÄter bÀttre med mickat...

Men nu nÀr jag inte kan göra det, hur kan jag dÄ göra för det ska lÄta lite bÀttre?

Jag har kikat lite pÄ EQs och sÄ men finns det ingen plugin eller speciell EQ för akutisk gitarr?

edit: SÄg att ni körde genom RME ADI-96 Pro och den Àr ju inte direkt billig eller har dÄlig elektronik sÄ visst borde ljudet bli betydligt bÀttre i era test Àn om jag köper en av micar och kör genom en preamp som t.ex Behringer V-AMP2 eller Line6 POD?

Detta Àr gitarr preamps sÄklart men gÄr att köra som enbart preamp för ren signal.

Redigerat av nyqa
Postat

Spelar in akustiskt sÀger du??? Men rummet och micen ska ge kÀnslan ju.. Hur bÀr du dig Ät om du "linar" akustiskt? :rolleyes:

Postat
  hegobald sa:
Spelar in akustiskt sÀger du??? Men rummet och micen ska ge kÀnslan ju.. Hur bÀr du dig Ät om du "linar" akustiskt? :rolleyes:

Han menar antagligen en akustisk gitarr med inbyggda mickar. 😳

Postat (redigerat)
  hegobald sa:
Spelar in akustiskt sĂ€ger du??? Men rummet och micen ska ge kĂ€nslan ju.. Hur bĂ€r du dig Ă„t om du "linar" akustiskt?  :rolleyes:

Just nu har jag ingen möjlighet till att micka Àven om jag skulle vilja göra det.

Men om jag ska inhandla grejor för detta, vad kan ni tipsa om dÄ?

Mick + preamp

Eh, alltsĂ„ jag HAR ingen mick och jag har en stĂ„lstrĂ€ngad halvakustisk gitarr med inbyggda mickar sĂ„ dĂ„ kan du ju rĂ€kna ut sjĂ€lv hur jag linar. 😳

Hursomhelst, om jag ska köpa grejor för detta snart, vad kan ni tipsa om dÄ?

Mick + preamp

Redigerat av nyqa
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Vet inte om du Àr hjÀlpt av det hÀr men pÄ den hÀr lÄtidén har jag lajnat elguran via en Behringer mic 200 preamp in i datorn genom Guitar Rig. NÀr det gÀller akustisk sÄ gÄr de nog inte att fÄ nÄt bra ljud utan mickar desvÀrre. Billigaste med ett nÄgorlunda resultat men ÀndÄ ganska medelmÄttigt Àr vÀl en ADK A 51 (tror jag den heter) och Behringerpreamp mic 100 eller mic 200 som ovan. Har en blueslÄt pÄ min SoundClick "The Eyes" som Àr inspelad med en sÄn till bÄde gura och sÄng. Det fÄr du för en 1600 spÀnn eller nÄt men Claes har bra koll pÄ vad som gÀller och hur mycket kvalité man fÄr för pengarna sÄ lyssna pÄn.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30846

Postat

Spelar du in akustisk gitarr, sÄ vill du kanske fÄ in den sÄ rent som möjligt? DÄ kan en Line Audio Design DMP vara preampen för dig. en svensk konstruktion som Àr förhÄllandevis billig och som du inte behöver byta ut pÄ vÀldigt lÀnge, Àven om du skulle byta upp dig pÄ andra omrÄden i riggen. :rolleyes:

Postat
  nyqa sa:
Hej Ä hÄ!

Jag kör en Behringer V-AMP2 in i mitt M-Audio 2496 ljudkort och nÀr jag spela in akutiskt sÄ tycker jag alltid att det lÄter sÄÄÄ statiskt och "inburkat".

Beror detta helt pÄ att jag kör lineat hela vÀgen eller kan man bearbeta detta ljud med EQ sÄ det lÄter "fylligare"?

Just nu har jag ingen mic eller mixerbord för jag spelar inte in sÄng, men jag börjar fundera pÄ om det kan vara vÀrt att inskaffa enbart för att fÄ bÀttre ljud vid inspelning av elgitarr och akustiskt.

Sedan vore det nice om nĂ„n kunde posta en snutt dĂ€r ni spelar med preamp in i Cubase sĂ„ ja fĂ„r höra hur de kan lĂ„ta.  😏

Den hÀr Àr ganska bra pÄ att ta bort en del av den "inburkade" piezokÀnslan:

http://www.behringer.com/ADI21/index.cfm?lang=ENG

Sedan brukar det ju alltid hjÀlpa med lite eq och reverb.

Postat
  Citat
Jag har kikat lite pÄ EQs och sÄ men finns det ingen plugin eller speciell EQ för akutisk gitarr?

Nej . Och det finns ingen speciell EQ för nÄgot instrument.

Ett EQ Àr ett EQ ( skillnader i proggramering eller elektronik givetvis ) men generellt fungerar alla likadant.Höja eller sÀnka i ett specifikt frekvens omrÄde.

Tidningen STUDIO har haft mixskola dom senaste nummrerna sÄ försök fÄ tag i dom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.