Jump to content
Annons

kompressor


Bluemoon

Recommended Posts

jag har en kompressor vid namn Composer Pro-XL MDX2600 från Behringer.

När jag kopplar till denna grej så sprakar o knastrar hela inspelingen. suck 😲

I övrigt har jag en mick (studio projekts B-1), mic-preamp (art tube mp) och ett ljudkort (edirol UA-25). När jag endast kopplar dessa med varandra och spelar in så blir ljudet helt klart, brusfritt och fint. No problems.

Men så fort jag kopplar till den onda (enligt mig) kompressor så låter det liknande en oinställd radiokanal. riktigt trist.

nån som har bra erfarenheter av denna kompressor från behringer? nån som anar vad som kan vara fel osv... I need help 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter ju som ett eletronikfel så det är nog inget som nån här kan hjälpa dig med eller som du kan göra själv. Lämna in den där du köpte den för garantikoll. ifall garantin finns kvar går det säkerligen att få ut en ny på denna 😕

Lycka till!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, teknikfel. aa lika bra att gå tillbaka med denna då kanske. så tråkigt att behöva gå tillbaka med allt man köper från behringer...

Njaaa allt och allt är väl att ta i. Det enda jag hört ska vara riktigt bra för pengarna och samtidigt hålla bra kvalitet är deras ADA8000. Kör med dom kopplade till ett DM2000 på en produktion jag jobbar med nu med Wallmans på Silja Line och de funkar kalas.

Sen finns ju iof deras monitorer 2031A som faktiskt också låter väldans bra för pengarma.

Men genrellt med Behringer så verkar det vara rätt dålig kvalitetskoll på deras grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast chassin är rätt dyra. 😳 Det lär vara den dyraste enskilda komponenten i de allra flesta enheter som inte har diskreta opampar eller finare transformatorer.

Nå, nu ska jag inte vara sån. Behringer är knappast känt för sin gedigna kvalitet, men det ska ju hålla garantitiden ut åtminstone. Självklart ska du få en ny (och acceptera INTE att den ska in på lagning i tre månader).

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle väl tro det, enl. säker källa (och det är egentligen inte så konstigt med dagens billiga komponenter) så är själva chassie-lådan värd mer pengar än innanmätet i Behringers grejor...säger en hel del om kvalitéten... 😳

Tja, även om de är ett lågprismärke så skall du kunna få en pryl som fungerar utan knaster. Sån olåt skall inte följa med det låga priset oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill om Behringer, men mitt DDX3216 digitalmixerbord e jag helnöjd med! =)

Word! Fast jag fick byta ut mitt bord till att börja med.. Men då visade det sig at dom snabbt levererade ett nytt bord också.. Så dom fyllde garantikraven också. :rolleyes: Men som sagt.. Behringers affärsidé är ju att leverera musikprylar till lägsta pris.. Visa saker är skit så är det. Men vissa saker är rena guldgruvan.. Just mitt DDX3216 är jag supernöjd med.. Jag har ADAT options till det.. Sen är väl kanske micpreampsen aningen osexiga (men jag har annan lösning för det). Men det är förbanne mig det bästa livebord jag testat och då ska ni veta att jag använder även Mackie TT24 regelmässigt också.. Men för pengarna så är det inget som slår Behringers DDX3216 faktiskt.. Exemplariskt faktiskt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte ha något med jordningen att göra. Har du jordade uttag?

Hade liknande problem med min audio-buddy, he he kopplade den till elementet så försvann knastret, fast den blev lite lätt strömförande så det är inget jag rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade liknande problem med min audio-buddy, he he kopplade den till elementet så försvann knastret, fast den blev lite lätt strömförande så det är inget jag rekommenderar.

😆 tycker det låter som en bra egenskap hos en preamp, och i allmänhet alla prylar.

Tror jag måste koppla lite saker så man håller klåfingriga personer borta 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan igen!

startade denna tråd för ett tag sedan. Nu är det så att det inte alls var något fel på min behringer kompressor. Felet låg i att sladden till min bärbara dator förstörde ljudet. Har hört nu att om jag skulle koppla själva datorsladden till ett icke jordat uttag så skulle det kunna funka. Ska prova nu ...få se hur det går. Känns bra att veta att kompressorn funkar som den ska iaf. Riktigt bra den där behringer kompressorn 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt ska man vara vaksam på att man har en jordad punkt i sin hemstudio/liveuppkoppling, dock ej utan jord för det kan vara direkt livsfarligt allra helst om man sitter i en källare eller nära ett element. Själv har jag missljud när jag har min bärbara uppkopplad med dom andra prylarna, men utan jordning så försvinner brummet. Men som allt annat är detta en tumregel vissa prylar funkar helt inte ihop.............

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag bör alltså inte koppla datorn till ett ojordat uttag? Alla de andra grejerna i hemstudion är dock fortf. kopplade i jordade uttag.

ALLT i studion ska vara jordat!

Av elsäkerhetsskäl är det faktiskt inte längre tillåtet att installera olika urtag i samma rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får gåshud av visst innehåll i den här tråden.

ALLT skall vara jordat!

Och är det inte det så jorda för guds skull inte i nåt element eller så. Det kan vara livsfarligt. Inte bara för dig utan för din familj - och till och med för din granne om du bor i ett hyreshus!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet låg i att sladden till min bärbara dator förstörde ljudet. Har hört nu att om jag skulle koppla själva datorsladden till ett icke jordat uttag så skulle det kunna funka.

Om du bara vill testa lite kan du sätta den i ett ojordat uttag, mest för att se om det blir någon skillnad. Men använd inte datorn permanent på det viset. Jordat ska det vara!

Tre snabba tips på mer långlivade lösningar:

* Kör laptopen på batteri istället och se om brummet försvinner

* Skaffa en DI-box som du sätter efter audio ut på laptopen. På den gör du "ground lift".

* Skaffa ett externt ljudkort, om du använder laptopens inbyggda idag. De inbyggda har sällan någon vidare kvalité

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

absolut, det är allra viktigast med säkerheten. inte skoj om man dör på kuppen 🙂

svar, ja, missljudet försvinner när jag kör på endast batteret, men man vågar inte köra på endast batteri allt för lång tid. Men om man skyndar sig när man spelar in så kan det ju funka. annars får man väl leva med missljudet.

Men Thomas, du som skrev om en DI-box, vad är det för något?

externt ljudkort har jag redan. Det är min kompressor som ger ifrån sig dessa ljud när jag har laptopens strömkabel kopplad till eluttaget.

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får gåshud av visst innehåll i den här tråden.

ALLT skall vara jordat!

Och är det inte det så jorda för guds skull inte i nåt element eller så. Det kan vara livsfarligt. Inte bara för dig utan för din familj - och till och med för din granne om du bor i ett hyreshus!!!!

svälj, jag med 😄 , fast slutat med det sedan det blev något överslag och preampen är kaputt... något sa mig faktiskt också att detta känns inte så bra. 🙂

Ok vad gör man om man bara har ett jordat uttag och det i köket, köper en 20 meter förlängningssladd och drar längs väggen?? Eller är det dumt att ha allt kopplat till samma uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får gåshud av visst innehåll i den här tråden.

ALLT skall vara jordat!

Och är det inte det så jorda för guds skull inte i nåt element eller så. Det kan vara livsfarligt. Inte bara för dig utan för din familj - och till och med för din granne om du bor i ett hyreshus!!!!

svälj, jag med 🙂 , fast slutat med det sedan det blev något överslag och preampen är kaputt... något sa mig faktiskt också att detta känns inte så bra. 😄

Ok vad gör man om man bara har ett jordat uttag och det i köket, köper en 20 meter förlängningssladd och drar längs väggen?? Eller är det dumt att ha allt kopplat till samma uttag?

Det går förstås bra för att testa, men att göra det till en permanent lösning med förlängningskabel från ett annat rum, är inte tillåtet av elsäkerhetsskäl - så det är bäst att anlita en elektriker som får dra fram jorden till elurtagen i studiorummet...

Att ha allt kopplat till samma urtag är däremot inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får gåshud av visst innehåll i den här tråden.

ALLT skall vara jordat!

Och är det inte det så jorda för guds skull inte i nåt element eller så. Det kan vara livsfarligt. Inte bara för dig utan för din familj - och till och med för din granne om du bor i ett hyreshus!!!!

svälj, jag med 🙂 , fast slutat med det sedan det blev något överslag och preampen är kaputt... något sa mig faktiskt också att detta känns inte så bra. 😄

Ok vad gör man om man bara har ett jordat uttag och det i köket, köper en 20 meter förlängningssladd och drar längs väggen?? Eller är det dumt att ha allt kopplat till samma uttag?

Det går förstås bra för att testa, men att göra det till en permanent lösning med förlängningskabel från ett annat rum, är inte tillåtet av elsäkerhetsskäl - så det är bäst att anlita en elektriker som får dra fram jorden till elurtagen i studiorummet...

Att ha allt kopplat till samma urtag är däremot inga problem.

ok, då är ju nästa fråga om man kan kräva det av hyresvärden... fast det får jag nog ta reda på någon annanstans än på detta forumet 😉 eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får gåshud av visst innehåll i den här tråden.

ALLT skall vara jordat!

Och är det inte det så jorda för guds skull inte i nåt element eller så. Det kan vara livsfarligt. Inte bara för dig utan för din familj - och till och med för din granne om du bor i ett hyreshus!!!!

svälj, jag med 🙂 , fast slutat med det sedan det blev något överslag och preampen är kaputt... något sa mig faktiskt också att detta känns inte så bra. 😄

Ok vad gör man om man bara har ett jordat uttag och det i köket, köper en 20 meter förlängningssladd och drar längs väggen?? Eller är det dumt att ha allt kopplat till samma uttag?

Det går förstås bra för att testa, men att göra det till en permanent lösning med förlängningskabel från ett annat rum, är inte tillåtet av elsäkerhetsskäl - så det är bäst att anlita en elektriker som får dra fram jorden till elurtagen i studiorummet...

Att ha allt kopplat till samma urtag är däremot inga problem.

Då kommer man ju till frågan om det är gästen eller värden som skulle betala detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är hyresgästen som har behov av bättre eldragning, än det som finns från början, så är det nog hyresgästen som får stå för det - men man kan ju snacka med värden också. Är vaktmästaren en pillig typ med elbehörighet, så kanske det går att få det gratis ändå om han har tid att fixa det - men annars kan man kanske komma överens om att dela kostnaden, eftersom det ju är till fördel för nästa hyresgäst också, om det finns jordat på fler ställen än köket...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det kan vara som så att det är den switchade nätdelen till din laptop som stör också. I sånna fall hjälper det inte med DI box eller skyddstranformator.. Det är högfrekventa radiovåger som läcker ur nätdelen. Prova att flytta den och kompressorn så långt i från varandra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...