Jump to content
Annons

MIDI-keyboard


Norbert

Recommended Posts

Jag har börjat pilla med ett orkesterbibliotek och upptäckt att min Yamaha CS2x med 61 tangenter inte räcker till (!). Nu är jag därför ute efter något med 88 tangenter för att vara på den säkra sidan.

Jag har kikat runt på några som tydligen ska vara prisvärda men den ständiga frågan som dyker upp är vad det är för skillnad på fullt vägda och semivägda tangenter.

Jag har kikat på en CME CMUF8 som har "Hammer-Action Weighted" tangenter till skillnad från de billigare som har semivägda tangenter. Vad är skillnaden? Jag surfade runt lite här på forumet och har förstått att semivägda är att föredra om man inte enbart ska spela piano. Stämmer detta? Kan någon i så fall vara vänlig och förklara varför semivägda är att föredra? Jag vill inte riskera att slänga ut extra pengar på nåt som inte är lämpat för mina ändamål. Jag har ju för avsikt att spela alla sorters instrument på klaviaturen.

I övrigt har jag kikat på digitalpianon, t ex M-Audio ProKeys 88SX. Vad jag har förstått så har dessa även inbyggda ljud. Det enda jag behöver är en midi-klaviatur, så om någon kan rekomendera någon renodlad klaviatur med 88 vägda/semivägda tangenter med samma fina känsla, och kanske några rattar, så gör gärna det. Jag vill som sagt inte betala extra för något som jag ändå inte behöver. Ett krav är dock pitchbend och modhjul.

Vad kan sägas om Fatar StudioLogic SL-880?

Vad är det föresten som är så speciellt med vägda tangenter i jämförelse med vanliga? Ska de på något vis göra det lättare att spela eller är det bara en lyxfiness som gör att det känns mer som att spela på ett akustiskt piano?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hammeraction har mer att göra med flygelljud.. Inte så mycket med stråkar att göra... Du behöver absolut inga vägda "flygeltangenter" för att kunna skapa sköna stråkljud inte.. Vad du behövder är sköna mjuka lätta "plastangenter" Och har dom deutom "aftertouch" så är det allt värt.. Har inga moderna MIDI-keybords i min närhet nu.. Men jag vill säga att t.ex Kurzweil K2000 duger gott för mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjuka och lätta plasttangenter har jag i nuläget på min Yamaha CS2x, och visst har de en skön känsla, men man ser att folk som sysslar med just orkesterkomposition och annat har masterkeyboards med vägda tangenter. Man undrar varför det föredras av så många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjuka och lätta plasttangenter har jag i nuläget på min Yamaha CS2x, och visst har de en skön känsla, men man ser att folk som sysslar med just orkesterkomposition och annat har masterkeyboards med vägda tangenter. Man undrar varför det föredras av så många.

Bullshit.. Tänk efter en gång innan du svarar nu! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trött och förvirrad nu. 😛 Det är alltså något som enbart behövs för pianospel? Kurzweilen ser trevlig ut, men då har den väl semivägda tangenter?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. Ursäckta först.. Meeen. Det flesta vägda keyboards försöker härma flyglar och pianon.. Det har inte så mycket med stråkljud att göra faktikst.. Därför är keyboards som Kurzweil K2000 och Yamaha etc etc.. Bättre eftersom dom oftast ger möjligheten att styra hur anslagskänsla och aftertouch ska styra ljudet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du pianist så använd helvägda eller semivägda klaviaturer. (Det går banne mig inte att spela vettigt piano annars!) Men semivägda fungerar också bra om man skall lägga syntar eller stråkljud. Semivägdas tyngd skiljer sig dock en del mellan märken så det kan vara lönt att testa innan man köper. Jag har ett semivägt piano (gammalt Roland) som jag är rätt nöjd med och det duger utmärkt till att lägga pads och stråkmattor med också.

Aftertouch finns dock inte på de flesta vägda pianoklaviaturerna, så vitt jag vet, så det kan ställa till en del problem. Å andra sidan har jag faktiskt inte träffat speciellt många som har varit kunniga på att använda funktionen. Den är lite knepig att kontrollera. De jag har frågat har lagt in midispåret i datorn och sedan editerat aftertouch, volume och expression i programmen i efterhand. Skall det användas för att färga syntljuden (via LFO eller så) så kanske det blir en annan känsla med att använda aftertouch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aftertouch är grymt användbart och mer eller mindre nödvändigt om man vill kunna spela lite mer uttrycksfullt. -Då har man ju möjlighet att påverka ljudet både med anslaget, aftertouchen och mod-hjulet...

Och det är inte alls bara gamla Kurzweil- och Yamaha-monster som klarar av det, jag skulle snarare säga att det i stort sett enbart är de billigare MIDI-keyboardsen som inte gör det. Men sedan krävs det ju förstås att synthen/VSTi't man spelar mot vet hur den ska använda informationen (och att den som spelar vet vad den gör)... 😱

När det gäller vägda vs semi-vägda tangenter, så är ju de vägda, som folk redan sagt, mest till för om man vill spela piano.

Men inte enbart... -Jag har ett CME UF8 som jag efter ungefär en veckas invänjning numer använder till i stort sett allt! Det är bara om jag vill spela nån snorsnabb synthgrej som jag byter till nån av de andra plastigare klaviaturerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

Så en midiklaviatur med 88 semivägda tangenter med aftertouch är en bra allround-lösning för orkestermusik samtidigt som jag behåller min gamla keyboard för snabba partier, synthar och slagverk?

Jag har för övrigt aldrig testat aftertouch. Vad innebär det egentligen? Min CS2x har tydligen inte aftertouch på klaviaturen men svarar på aftertouch från andra midi-källor.

Det är nog inte mer än rätt att jag försöker leta en musikaffär så att jag får prova lite olika modeller av semivägda klaviaturer själv och se vad jag är ute efter. Jag har hört att klaviaturen på UF8 är en aning "studsig" och jag kan nästan föreställa mig hur det känns.

Så, vilka klaviaturer kan ni komma på som har 88 semivägda tangenter med aftertouch? Lista gärna alla ni kan komma på så att jag kan försöka testa så många som möjligt. Det borde inte finnas så många?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...