Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag hittade just min gamla akustiska gitarr här hemma, men strängarna är i rikigt uselt skick. Har ni några tips på bra strängar?

Gitarren är en vanlig billig "nybörjar" gitarr.

Edit: Stavvfell

Redigerat av Bassebas
Annons
Postat (redigerat)

Ska du spela klassisk musik eller köra lägereldgrejen?

Beror också på vilken hårdhet du vill ha. Jag körde på Savarez hårdaste strängar när jag spelade mycket klassiskt. Låter skitbra och har bra motstånd och funkar garanterat att spela med plektrum på också. Kanske gör en banan av halsen om den inte är spelad på på länge dock...

Kolla med din musikaffär. De har säkert minst tre märken inne. Mitt tips är som sagt Savarez men D'addario gör schyssta strängar till det mesta.

EDIT: Stavfel...

Redigerat av Bullfrog
Postat

klassisk eller lägereld? 😲

Det är nog inte klassiskt iallafall, men Savarez låter ju intressant 😄

Postat

Jag kör med D´addario Pro arté classicla guitar EJ44 extra hard tension,

För det är dom enda strängarna som låter mig stämma ner i H-moll utan att det känns som spagehtti. Så om du bara villa droppa normalt så rekommenderar jag dom i alla fall, för dom är riktig spelsköna om man stämmer i tex D-moll eller liknande.

Postat
Jag kör med D´addario Pro arté classicla guitar EJ44 extra hard tension,

För det är dom enda strängarna som låter mig stämma ner i H-moll utan att det känns som spagehtti. Så om du bara villa droppa normalt så rekommenderar jag dom i alla fall, för dom är riktig spelsköna om man stämmer i tex D-moll eller liknande.

Okay, men jag har bara tänkt använda vanlig stämning (EADGHE), och möjligtvis drop D 😳

Postat

Pro Arte är väldigt bra när det kommer till nylonsträngar, men om du tänker lira med pick så välj hellre strängar efter val av plektrumet, dvs mjuk för mjuk, hård för hård osv.

Nylonsträngar är gjorda för att spelas på bara fingrarna vilket den får också mest karaktär utav.

Själv bytte jag igår till Hannabachs 815 medium tension som ger väldigt fyllig klang och som är en tjuga billigare än pro arte också, är väldigt nöjd.

Om du tänker spela med fingrarna så börja helst inte med hårdare strängar än high tension.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.