Jump to content
Annons

Stomp Box


silkwood

Recommended Posts

Annons

Jo, är lite lockad av att bygga själv. Fast det tar tid - vilket jag inte har - och jag ungefär lika händig som en...ja som nån som inte är händig.

Och så måste det ju bli bra också, tror ni inte att det är svårt att få till ett shysst och djupt basljud i så små lådor? De verkar ju vara typ som en cd-skiva i omkrets...

Men om jag skulle ge mig på att bygga själv - hur gör man? Vilka mickar, vilka material osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte bara lägga en sm57 bredvid foten  🙁

Vid inspelning funkar det faktiskt - det gjorde vi på våran platta! Fast man var tvungen att ha micken på en kudde och ullsockar på sig för att det inte bara skulle smälla och låta kallt och fult.

Men på scen är det ju en annan femma såklart. Och att döma av ljudprovet tycker jag det lät rätt så varmt och mysigt om den där lilla boxen, precis som man vill ha det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går säkert att få kanonljud med vilken kontaktmic som helst. Tänk bara på vilket djupt dunk du kan få om du knackar lite på stallsadeln på en ack-gitarr med piezo-mic.

Kanske kan funka bra med en triggermic, en sån där platt rackare man sätter på trumskinn. Minns att jag kollade på såna inför ett cajon-bygge. De kostar inte så farligt mycket.

Men gå annars till muiskbörsen och be att få kolla på deras absolut billigaste piezosystem eller kontaktmic för gitarr. Koppla in den till en basstärkare och knacka lite på den. Blir det bra bas så är det bara köra på.

Den kanske?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=367527&artno=91605

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...