Jump to content
Annons

Några bilder


sounden

Recommended Posts

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Ser nice ut ju.

Ska du sätta ljudplattor på väggarna? (klart du ska)

Isåfall kan det vara en idé att bygga dubbla väggar. när du ändå håller på alltså. Du måste ju ha nya studiolurar också, med dom där komer musiken läcka så mycket så att sångrummet var bortkastad tid att bygga. lycka till med fortsättningen, ser fram emot att få se progressen.

//Dan The Man

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser intressant ut. Vore kul att få veta vilken yta du har, material i väggar, typ av golv, kostnad osv osv. Alla detaljer helt enkelt. Själv har jag ett gammalt garage som är tänkt att byggas om till studio + atelje, därav intresset. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, skall sätta upp dämpningsplattor på väggarna, fast det kommer ej vara

fast monterade utan plattorna skall stå på hyllor som jag sätter upp på väggen.

För att på såvis kunna skapa en variabel akustik.

Har köpt (biltema absorbenter) 😱 som också skall kunna sättas upp och tas ned enkelt.

De lurarna som hänger på stativet är ju halv-slutna, kommer nog inte ha dem när

jag spelar in sång.

Funderar på ett par Daz Audioworks Pro , kanske inte för sång, men för Gitarr/Trummor.

Nån som kan rekommendera ett par bra/pris slutna hörlurar?

Kommer nog lägga ut mer info på en egen sida sen.

Materialet är mestadels köpt på Byggmax, gips, isolering, reglar, mm.

Kommer att sätta upp "Bullerplattor" ifrån Norisol. de är 1200x600x50mm, de är nog ganska hyfsade tror jag. Billiga är dem iaf (70kr)

Det dyraste är golvet tror jag. (Pergo Laminat), fast det kommer ju inte att synas sen ändå, eftersom jag har en matta på 😆

När jag har byggt detta så har jag inte tänkt så mycket på Extern ljuddämpning, dvs att det skall vara SUPER-TYST utanför. Eftersom det är ett rum-i-ett-rum.

Väggarna är inte helt parallella, det blev så omedvetet, hehe.

// Johan

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har köpt (biltema absorbenter) 😱 som också skall kunna sättas upp och tas ned enkelt.

Ok...

Jag vill inte verka ogin. Men jag hade nog satsat på riktiga ljudplattor från musikbutiken istället. Dom från Biltema är inte bra, har använt dom själv & i verkligheten så är dom ungefär lika effektiva som äggkartonger.

Dom är säkert jättebra för att dämpa studs i bilstereosystemet, (eller kanske att lägga i micklådan som stötskydd?). För studiobruk är dom däremot kass, men bättre än kala väggar förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att se kontrollrummet oxå(edit, menar mixer och monitorer etc.)!

Jag får känslan av att du "bygger" studion själv, även när det gäller väggar. Har du försökt läsa på om akustik, och vinkla väggarna för att minska risken för jobbiga stående vågor?

Det är en sak som jag tycker är jobbigt hos mig, för jag bor i lägenhet och det rummet jag använder för min studio är väldigt känsligt för just tonen "c". (när hade man tur sist?)

Jag försöker lösa det med strategist placerade möbler, men om du bygger själv kan ju förutsättningarna vara andra? 😱

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, jag bygger studion själv.

Kontrollerrummet är ej färdig ännu, Jag har läst endel om akustik i olika miljöer på nätet. Men har haft utrymmes problem för att kunna bygga som jag ville.

Rummet/(en)är inte speciellt stora.

Men lite har jag gjort för att det skall bli bättre.

Väggarna är inte fastsatta i golvet (halv-flytande 😱) . Golvet är delat mellan inspelningsrum och kontrollerrum. sen de där med biltema absorbent är ju en tillfällig lösning. Man får uppgradera när man har råd helt enkelt.

Allt är skruvat så man kan ju ändra om det skulle vara så.

Jag har ingen direkt i min närhet som är intresserad av bygge osv... så jag har

inte haft nån att bygga med. Har bara läst på nätet hur ljudvågor beter sig.

Men men man vet ju aldrig, kanske blir helt värdelöst. Förhoppningsvis kan man spela in sång iaf därinne och döda rummet totalt.

Men jag lovar, det kommer bli en ÄKTA "HEMMA-STUDIO" 😆

Mixerbord har jag ett Mackie 1202.

Mickar: Sm57,58 SP B1, RÖDE nt3a + lite annan skit.

Ljudkort: M-Audio Delta 1010LT

Monitorer jobbar jag på, har inga direkt ännu, pengarna räcker inte till allt 😄

Funderar på ett par Phonic P8A, nån som har sådana?

// J

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant och inspirerande! För att inte nämna avis-framkallande! 😉

Ska bli kul o se hur det ser ut när det är färdigt, speciellt med utrustningen utanför... tänkte själv bygga mig ett sångbås så fort bostaden tillåter det. Måste bara flytta först. 😏

Rummet är rätt stort så jag förmodar du inte bara kommer att köra det som sångbås? Gittar förmodar jag, men kanske rent av trummor oxå mtp utrymmet?

Rent design-mässigt hade jag dock fixat bättre färg på trät runt luckan... 😏

Men bra jobbat ivfsh! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Rummet är rätt stort så jag förmodar du inte bara kommer att köra det som sångbås? Gittar förmodar jag, men kanske rent av trummor oxå mtp utrymmet?

Tanken är ju dock att man skall kunna spela in trummor också, men sen hur stort trumset och trummis man kan ha är ju en annan fråga.

Tänkte du på EK-parketten som är limmad under fönsterrutan?

Det var parkett som bara låg å skräpade. Det var mer en grej för inspelning av Akke-gura, men satte sedan upp en på andra sidan också för att jag skulle kunna sätta kontakterna i nått..

9mm gips e ingen höjdare att skruva upp saker i.

Jag röstar på bild nummer fem!

Trevligt!

Väl mött!

//J

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut det där. Jobbar bl a som amatörsnickare (dvs professionellt fast utan egentlig utbildning) så jag kan mina 2"4"-reglar och gipsskivor. 😄

Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för läck, men så är jag ju också av åsikten att lite skit rensar om inte magen så i varje fall öronen... Finns ju ett otal artister som spelar in sång i de mest underliga lokaler, så...

Hsh, det ser bra ut. Fan nu blev jag snickarsugen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tacka Gud för Vinkel-Järn, hur gjorde man förr?

Jo, det är faktiskt riktigt kul å snikkra, Jobbar ju i databranschen så det är ju ett

ganska skönt avbryt.

Problemet är att studion är 30 Mil ifrån där jag är på veckodagarna, så jag kan bara snikkra på helgerna. Därav har det också tagit lite tid..

började i slutet på Maj att snikkra...

Men det kan nog ha sina fördelar också, att få lite distans till det.

Jo, nått måste det ju gå att spela in där inne..... 😉

//J

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Vill inte gnälla men kan inte sluta :-)

Men är det enkelgips jag ser i väggar och tak varför inrte dubbel??

Sedan vill jag nog påstå att mellan vinklarna i takkonstruktionen och det befintliga taket så kunde man ju önska sig gummibussningar för att minska flanktransmissionen som är klart underskattad... En annan sak jag tänkte på är att snacket om absorbenterna du bombar väl taket med dem får man hoppas. Framför allt i sittzonen om man kallar den så... Och angående trummor så kan man väl lungt påstå att det blir hörselskydd på i kontrollrummet :-)

Fan nu har man gnällt som en gammal...... Förlåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Tänker inte tillhöra den klagande skaran 😲 ...hur som helst ett fint bygga. Måste tjata på frun så det blir av med våra husköparplaner så jag kan bygga en lika fin (avundsjukan lyser 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom denna tråd är levande igen så passar jag på att posta några

fler bilder. Det är lite stökigt dock..

http://www.sounden.com/pictures/sounden1.jpg

http://www.sounden.com/pictures/sounden2.jpg

observera min lilla UPS 😆 klarade 4 minuter sist det blev strömavbrott. (proppen gick)

http://www.sounden.com/pictures/sounden3.jpg

http://www.sounden.com/pictures/sounden4.jpg

http://www.sounden.com/pictures/sounden5.jpg

http://www.sounden.com/pictures/sounden6.jpg

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Sounden:

Jag är lite nyfiken på hur du gjort kontakterna som syns på bilderna inifrån sångrummet med mikrofonen, dvs XLR och hörlursuttagen som sitter i väggen.

Är själv sugen på att göra en liknande lösning nämligen... Var har du köpt kontakterna och är det enkelt/svårt att montera dem? Krävs kunskaper i lödning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sounden:

Jag är lite nyfiken på hur du gjort kontakterna som syns på bilderna inifrån sångrummet med mikrofonen, dvs XLR och hörlursuttagen som sitter i väggen.

Är själv sugen på att göra en liknande lösning nämligen... Var har du köpt kontakterna och är det enkelt/svårt att montera dem? Krävs kunskaper i lödning?

Elfa, claes ohlson mm.

Inga problem att löda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki... Så det är inga problem att löda även för den som har lödkolven mitt i handen? :/

Jag funderade även på hur man enklast monterar in kontakten i väggen, borrar man ett stort hål där kontakten ryms, eller finns det andra lösningar? Det krävs väl en rätt brutal borrmaskin för att utföra ngt sådant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nej det är inte speciellt svårt att löda.

dock är det lite svårt med kabeln, att få in "slasket" i väggen, man får ju inte

plats med hur lång kabel som helst.

köpte denna som grund platta. (borrade även hål för 2 st teleplugg stereo.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20215

sen bytte jag ut kontakterna till switchcraft.

men det verkar bara finnas Neutrik nu, men det går lika bra det.

http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=10434

jag skickade bara ett mail till dem och sa att jag ville ha XXXX.

så fick jag det på postförskott senare.

om man inte vill kosta på sig finns det lite billigare alternativ här.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20209

köpte en sådan här sats på biltema.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22706

Dock i min nästa studio så skall jag borra ett jävla stort hål och

dra en multikabel bara. 😛

det tar lite tid om man skulle installera 8 st XLR kontaktdon på varje sida

av väggen.

bygg lugnt!

//Sounden

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...