Jump to content
Annons

Remastring, typ.


Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har lovat att hjälpa en jobbarpolare att fräscha upp en inspelning som han gjorde på sin svensexa för sådär 100 år sen.

10 iallafall.

Jag har sångspåret acapella, & bakgrunden kan jag fixa till.

Hitils har jag lyckats bra med breddning & komprimering, även lagt på ett litet rumsreverb. Med tyvärr är det så att sången på vissa ställen distar lite, tillräckligt för att det ska vara onödingt att försöka fixa till låten.

Finns det några enkla knep (eller svåra) för att få bort disten så långt som möjligt?

Använder SX2 & "alla" pluggar.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Usch, ta bort dist slutar bara med att det blir värre i sista ändan...

Du kan försöka dig på att eq'a ner dom frekvenserna där disten låter som värst, men med alla sannolikhet kommer du då upptäcka att sångljudet försämras så mycket att du hellre har kvar disten.

Har försökt att ratta bort dist flera gånger när jag överfört ljud från rullband till CD, men blir i stort sett aldrig nöjd.

Har någon ett bättre knep så tjoa förfasen till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är några enstaka samples som har slagit igenom, så går det att rita om det i Wavelab utan att det märks något - men om det är större partier som distar, så är det nog ganska omöjligt att få det att låta bra. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Tack C.

Ska testa. Det är bara på två-tre ställen som det distar.

Funkar Sounforge också isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack C.

Ska testa. Det är bara på två-tre ställen som det distar.

Funkar Sounforge också isåfall?

Soundforge borde även fungera, ja. Men är det mycket dist (som sagt). Går det inte att få det bra. Jag har försökt desperat själv, men ju mer med effekter man lägger på, ju mer hörs disten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som kan funka är att helt enkelt dista de dåliga partierna ännu mer för att maska av de dåliga partierna. Om du sedan samtidigt skitar sådant som inte låter illa kan kombinationen få det att verka genomtänkt om det hänger samman någorlunda... En workaround, som mjukvaruutvecklare säger när dom inte pallar fixa buggarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Om det är några enstaka samples som har slagit igenom, så går det att rita om det i Wavelab utan att det märks något - men om det är större partier som distar, så är det nog ganska omöjligt att få det att låta bra. 🙁

"rita om"

Förlåt, men jag förstår inte riktigt vad du menar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ok...

Nu ska jag nog kunna greja det...

Skickar filen till nån av er annars...hehe

JÄVLAR vilken kompetens det finns på vårt kära forom, vi borde starta firma. Typ Allinmusic Consulting.

Vem är med?

Link to comment
Dela på andra sajter

..så lägger vi alla kulor i en kassa och åker på en resa till bahamas och dricker paraplydrinkar heeela dagarna...gör musik på kvällarna till solnedgången...

visst..jag är oxå me 🙂

Då slipper vi ju göra musik!! Jag nöjer mig med drinkarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Då slipper vi ju göra musik!! Jag nöjer mig med drinkarna

Jag nöjer mig med drinkarna också...

Tänker på min höjd knacka fram ett calypsobeat mot glaset, med min blingblingring.

Nån som vill köra krossad-is-marackas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slipper vi ju göra musik!! Jag nöjer mig med drinkarna

Jag nöjer mig med drinkarna också...

Tänker på min höjd knacka fram ett calypsobeat mot glaset, med min blingblingring.

Nån som vill köra krossad-is-marackas?

Då ska jag va på jävla gott humör i så fall 😉 Men det är jag säkert efter ett par drinkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Då ska jag va på jävla gott humör i så fall 😆 Men det är jag säkert efter ett par drinkar.

...efter ett par mille, menar du?.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Vilken diskution, börjar med att en kille frågar om det går att ta bort dist från ett sångspår och slutar med paraplydrinkar, ismarackas och splnedgångar på bahamas... 😄

Det är det som är det fina med det här forumet.. det blir aldrig sterilt..

Is-maraccas 😄 borde bli en skön sång i den..speciellt om man tar ett kristallglas...man kan ju faktiskt ha en laptop och göra spontana jam-sessions vid poolen ihop med cikadorna... var och en får en mygga att sätta - wherever - dom känner för 😄 ... hur jobbigt kan det bli?..ja, undantaget den stackaren som måste trycka på rec då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...