Jump to content
Annons

Remastring, typ.

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Jag har lovat att hjÀlpa en jobbarpolare att frÀscha upp en inspelning som han gjorde pÄ sin svensexa för sÄdÀr 100 Är sen.

10 iallafall.

Jag har sÄngspÄret acapella, & bakgrunden kan jag fixa till.

Hitils har jag lyckats bra med breddning & komprimering, Àven lagt pÄ ett litet rumsreverb. Med tyvÀrr Àr det sÄ att sÄngen pÄ vissa stÀllen distar lite, tillrÀckligt för att det ska vara onödingt att försöka fixa till lÄten.

Finns det nÄgra enkla knep (eller svÄra) för att fÄ bort disten sÄ lÄngt som möjligt?

AnvÀnder SX2 & "alla" pluggar.

Tacksam för hjÀlp!

Annons
Postat

Usch, ta bort dist slutar bara med att det blir vÀrre i sista Àndan...

Du kan försöka dig pÄ att eq'a ner dom frekvenserna dÀr disten lÄter som vÀrst, men med alla sannolikhet kommer du dÄ upptÀcka att sÄngljudet försÀmras sÄ mycket att du hellre har kvar disten.

Har försökt att ratta bort dist flera gÄnger nÀr jag överfört ljud frÄn rullband till CD, men blir i stort sett aldrig nöjd.

Har nÄgon ett bÀttre knep sÄ tjoa förfasen till!!

Postat

Om det Ă€r nĂ„gra enstaka samples som har slagit igenom, sĂ„ gĂ„r det att rita om det i Wavelab utan att det mĂ€rks nĂ„got - men om det Ă€r större partier som distar, sĂ„ Ă€r det nog ganska omöjligt att fĂ„ det att lĂ„ta bra. đŸ˜±

Postat

Tack C.

Ska testa. Det Àr bara pÄ tvÄ-tre stÀllen som det distar.

Funkar Sounforge ocksÄ isÄfall?

Postat
Tack C.

Ska testa. Det Àr bara pÄ tvÄ-tre stÀllen som det distar.

Funkar Sounforge ocksÄ isÄfall?

Soundforge borde Ă€ven fungera, ja. Men Ă€r det mycket dist (som sagt). GĂ„r det inte att fĂ„ det bra. Jag har försökt desperat sjĂ€lv, men ju mer med effekter man lĂ€gger pĂ„, ju mer hörs disten. 🙂

Postat

En grej som kan funka Ă€r att helt enkelt dista de dĂ„liga partierna Ă€nnu mer för att maska av de dĂ„liga partierna. Om du sedan samtidigt skitar sĂ„dant som inte lĂ„ter illa kan kombinationen fĂ„ det att verka genomtĂ€nkt om det hĂ€nger samman nĂ„gorlunda... En workaround, som mjukvaruutvecklare sĂ€ger nĂ€r dom inte pallar fixa buggarna. 🙂

Postat
Om det Ă€r nĂ„gra enstaka samples som har slagit igenom, sĂ„ gĂ„r det att rita om det i Wavelab utan att det mĂ€rks nĂ„got - men om det Ă€r större partier som distar, sĂ„ Ă€r det nog ganska omöjligt att fĂ„ det att lĂ„ta bra. 🙁

"rita om"

FörlÄt, men jag förstÄr inte riktigt vad du menar...

Postat

Han menar nog helt enkelt att rita bort peakarna du ser pÄ wawen i ett waw redigeringsprogram, volymen alltsÄ...

U

Postat

Ok...

Nu ska jag nog kunna greja det...

Skickar filen till nÄn av er annars...hehe

JÄVLAR vilken kompetens det finns pĂ„ vĂ„rt kĂ€ra forom, vi borde starta firma. Typ Allinmusic Consulting.

Vem Àr med?

Postat

Javisst!

TÀnk er den svarshÀlsningen;

"Latency Supporten, du pratar med VacUm" 🙁

Postat
Javisst!

TÀnk er den svarshÀlsningen;

"Latency Supporten, du pratar med VacUm" 🙁

Kan ju bli rena guldgruvan dehĂ€r 😄

Postat

..sÄ lÀgger vi alla kulor i en kassa och Äker pÄ en resa till bahamas och dricker paraplydrinkar heeela dagarna...gör musik pÄ kvÀllarna till solnedgÄngen...

visst..jag Ă€r oxĂ„ me 😉

Postat
..sÄ lÀgger vi alla kulor i en kassa och Äker pÄ en resa till bahamas och dricker paraplydrinkar heeela dagarna...gör musik pÄ kvÀllarna till solnedgÄngen...

visst..jag Ă€r oxĂ„ me 🙂

DÄ slipper vi ju göra musik!! Jag nöjer mig med drinkarna

Postat

Jag nöjer mig med drinkarna ocksÄ...

TÀnker pÄ min höjd knacka fram ett calypsobeat mot glaset, med min blingblingring.

NÄn som vill köra krossad-is-marackas?

Postat

Jag nöjer mig med drinkarna ocksÄ...

TÀnker pÄ min höjd knacka fram ett calypsobeat mot glaset, med min blingblingring.

NÄn som vill köra krossad-is-marackas?

DĂ„ ska jag va pĂ„ jĂ€vla gott humör i sĂ„ fall 😉 Men det Ă€r jag sĂ€kert efter ett par drinkar.

Postat
DĂ„ ska jag va pĂ„ jĂ€vla gott humör i sĂ„ fall 😆 Men det Ă€r jag sĂ€kert efter ett par drinkar.

...efter ett par mille, menar du?.. 😉

Postat

DĂ„ ska jag va pĂ„ jĂ€vla gott humör i sĂ„ fall đŸ˜Č Men det Ă€r jag sĂ€kert efter ett par drinkar.

...efter ett par mille, menar du?.. 😉

Haha, ja det Ă€r ju lite vilket som.. 😆

• 4 veckor senare...
Postat

Vilken diskution, börjar med att en kille frĂ„gar om det gĂ„r att ta bort dist frĂ„n ett sĂ„ngspĂ„r och slutar med paraplydrinkar, ismarackas och splnedgĂ„ngar pĂ„ bahamas... 😆

Postat
Vilken diskution, börjar med att en kille frĂ„gar om det gĂ„r att ta bort dist frĂ„n ett sĂ„ngspĂ„r och slutar med paraplydrinkar, ismarackas och splnedgĂ„ngar pĂ„ bahamas... 😄

Det Àr det som Àr det fina med det hÀr forumet.. det blir aldrig sterilt..

Is-maraccas 😄 borde bli en skön sĂ„ng i den..speciellt om man tar ett kristallglas...man kan ju faktiskt ha en laptop och göra spontana jam-sessions vid poolen ihop med cikadorna... var och en fĂ„r en mygga att sĂ€tta - wherever - dom kĂ€nner för 😄 ... hur jobbigt kan det bli?..ja, undantaget den stackaren som mĂ„ste trycka pĂ„ rec dĂ„...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.