Stistrup (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Hej, ja är ny på både dehär forumet och i mixnings området så att säga. När ja spelar in sång andvänder jag multibands-kompressorn som medföljer cubase och tar inställningarna som är klara för sång. Men när ja tar vissa toner följer en annan ton med. Nån som kan ha en aning om vad de är? Jag har spelat in ett Your browser does not support the HTML5 audio tag , först med musik och då hör man inte den tonen som är värst och sen kommer bara sång spåret, ni hör nog vad som är fel. Behöver all hjälp ja kan få. gärna även övriga tips med sång inspelning:P
VacUm Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 (redigerat) Och missljudet försvinner alltså när du tar bort multibandskompressorn? Låter helt otroligt konstigt. Jag tycker det låter som en trasig mikrofon eller nåt. edit: eller nä, inte trasig mikrofon men något annat som är paj. Vad har du för preamp/mikrofon? Redigerat 19 september 2006 av VacUm
Linus Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Låter som fysisk resonans i nåt föremål i ditt sångbås (?), och det läcker in i mikrofonen. Du borde höra vad det är när du tar av dig hörlurarna. Sen förstärks ljudet jättemycket när du använder kompressorn.
BozoB Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Det distar inte i kompressorn? ...eller nån annastans?
Stistrup (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Nej asså de är skitskumt. Visserligen så har ja trummerna i samma rum och ja kör inte på nåt bås eller nåt så ja tror säkert att allting i hela jävla rummet svarar på vilken frekvens ja än ligger på. Och ja micken tror ja inte är trasig. Skulle nästan haft med sångspåret när de inte är nån kompressor på. Ja vet inte om de är nå mongo me själva kompressorn. Men ja antar väl att de har nåt me rummet att göra. Ja har ju ganska nyss börjat bygga studio och sångbås har inte blivit aktuelt än så länge. Men flyttar snart och där ska ja bygga ett bås från scratch. Kanske blir bättre då. Men de är asså ingen som har råkat på samma problem?
Bebopkeys Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Det låter som om du hade en cello eller kontrabas stående i samma rum! Faan du låter som Kevin Rowlands när du sjunger. Blir riktigt avis 😆 Missljudet i min studio brukar upphöra när jag slutar sjunga 😆
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Kan det vara en preamp som får tuppjuck när du tar i? Gissar att det ligger någonstans i signalkällan innan det när datorn iallafall.
Stistrup (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Det låter som om du hade en cello eller kontrabas stående i samma rum! Faan du låter som Kevin Rowlands när du sjunger. Blir riktigt avis 😄 Missljudet i min studio brukar upphöra när jag slutar sjunga 😏 Fan tackar:D Men ja, ja sitter på m-audios projektmix bord och ja tvivlar på att de är där de ligger. men ja vi får väl se sen när ja flyttat till lägenhet och fixar sångbås, förhoppningsvis så ordnar de sig då🙂 Tänkte att trummorna som står i rummet är ganska konstigt stämd så ja tror och hoppas att de är de som svarar. Men endå, gjorde en edit i låten när ja förklarar va som händer och också en gång utan kompressorn också. Lyssna på den igen nu eller så trycker ni Your browser does not support the HTML5 audio tag
Stistrup (oregistrerad) Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Problem solved, tog sångspåret från en mixologi låt och tröck på samma kompressor och då var de inte ett spår av dessa missljud. så de är nåt i rummet som kukar:P
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.