Jump to content
Annons

Hårdrockslåt - Mr Dreaming (NY)


hobbex2004

Recommended Posts

Hello,

här kommer ett nytt verk..

LÅTNAMN: Mr Dreaming

ARTIST/GRUPP: HMP

GENRE: Hårdrock-metal!?

LÅTLÄNGD:

PRODUCENT&Kompositör: Hobbe

SÅNG och Co-kompositör: Gibbe

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: ca 6Mb

STATUS: Skiss

NY VERISON!!!

Mr Dreaming version 1.1

Säg gärna vad ni tycker om låten, mixning och mastring...

Främst är jag intresserad av hur ni tycker att ljudbilden låter....

Seså, fram med motorsågen nu...😄

Mr Dreaming version1.0

EDIT:

Varför är det så många som lyssnar på låtarna, men så få som skriver/kommenterar? Är det för folk är lata, för att låten är så kass att ingen orkar bry sig eller är det för att låten är så fulländad och att det inte finns ngt att anmärka på??

Jag tror personligen på de två förstnämnda 🙂

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, då ska vi se vart jag ska börja. Kan börja med att sången låter ganska oinspirerad, men jobba på så kan du nog få den bättre. Solot låter inget vidare i mina öron så hade jag fått bestämma så hade du spelat om det, det passar inte riktigt.

Trummorna låter lite sisådär, men du säger att det är en skiss det här så det kanske du ändrar sen. Trummorna låter väldigt "elektroniska", men kanske går att fixa till om du EQ:ar och har dig lite.

Sen så känns ljudbilden väldigt tunn med.

För att nämna ngt positivt så har du en bra grund här iaf som luktar väldigt mycket tidigt iron maiden. Jobba vidare 😲.

Link to comment
Dela på andra sajter

det här är så klent hårdrock kan bli. inget tryck alls i ljudbilden, ingen energi. gitarrerna grötar ihop sig också. och man hör inte direkt vad som spelas på vers och ref. sången gör inte låten bättre heller. jag menar inte att du är världens sämsta sångare, den känns bara meningslös....som den låter nu.

om du ska få låten bra enligt mitt tycke. så måste du ha fetare gitarrer som är mer panorerade med inte lika mycket reverb (mer naturligt ljud med dist bara). en bas som hörs. en sång som det är mer riv i. inte nå mes, mer attityd.

trummorna låter också kasssa. låter aldeles för plottriga. de är totalt livlösa. de måste också ha ett fetare ljud, skruva upp basregistret.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli bra om du jobbar vidare med ljudbilden.

Jag skulle vilja ha mer mellanregister och bas, du har rätt mycket diskant

jobba med velocity på dubbelkaggen.

Att panorera och gitarrena och dubba skulle säkert feta upp det lite,

Du har både ett doft och diskanigt ljud vet inte hur du gjort, men man hör inte basen hur den spelas heller så tydligt så kanskulle rekomendera att jobba mycket med EQ på alla instrumenten, prova dig fram lite, lyssna på andra liknande låtar hur du vill ha ljudbilden och härma. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni tog er tid och lyssnade och kommenterade.

Jag är i lärningsstadiet vad gäller mixning, så därför försöker jag ta i lite extra mkt för att förhoppningsvis lära mig var gränserna går.

för första gången tänkte jag ge varje instrumetnsitt eget område, det totalsket sig tydligen:) + att jag var lite väl generös med EQ på de högre & de lägre frekvenserna, övergjorde det nog en aning såhär med facit i hand.

Det lät bra klockan 2 på natten efter en hel dags mixande...😳

Sången är bara slask så den kommer vi nog få lägga om, så den behöver vi inte haka upp oss på. Däremot är ljudbilden på sången mer intressant, hur tycker ni att sången låter? tillräckligt med reverb? kompressor? rätt EQat osv?

trummorna var svåra att få till, vet inte vad jag gick bet på. Tyckte det lät bra igår. hmm 😎

ang gitarrerna: det är 4 gitarrer, hade 2 spår från början, lat som jag är ville jag undvika att spela in 2 nya, så jag dubblera dem bara. Drog ner finjusteringen/transponerade med 7 enheter och

lade på lite delay på spåret och panorerade ut dessa 2 100% höger&vänster. samma sak här, blev nog för mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är inte så dåliga, tyckte det var mest dubbelkaggen som du gick bet på, vet inte vad du har för program men försök göra dom lite så dom killjer sig från varandra,

Velocity kan du ändra på så att inget slag är den andra lik, annars får du "kulspruteffekt" det blir inge bra.

4st gitarrer på samma komp, det kan bli lite mycket . 3 räcker prova ett justera exempelvis 25%vänster 25%höger sista i mitten, Du kan dubba, men då måste du fasförskjuta. annars låter det bara reverb.

Prova att sjung inne i garderoben eller liknande, så du får dämpat, det lät för mycket rumsklang. bättre lägga sparsamt med effekter sen.

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att riffen är sköna, och låten är en bra grund.

Vad gäller mixning så hade jag, som någon påpekat lite, panorerat ut gitarrerna. en gura i höger kanal och en i vänster. Det brukar räcka om man har ett bra grundljud, fast man kan lägga fler om man vill ha ett tjockare ljud. Men du kan inte kopiera ett gitarr spår!, utan du måste spela in gitarren på nytt för varje kanal. Annars blir det mono ändå när du panorerar, och det enda som händer när du kopierar gitarrer för att feta upp ljudet är att volymen höjs.

Jag hade inte panorerat bara 25% utan minst 80% gärna mer, och bara lagt en gitarr i mitten bara om det är tre slingor samtidigt. annars blir det bara grötigt med en mittengitarr och man förlorar stereobredd.

hur spelar du in gitarrerna?

Annars säger jag som andra, mer mellanregister i gittarerna. Höj gitarrerna. det är vanligt att man har dem alldeles för lågt om man är ovan vid att mixa.

men det är bara att kämpa på. lyssna gärna på en skiva ibland när du mixar som har en ljudbild du gillar. Så har du något att referera till. och ta många pauser. öronen vänjer sig snabbt vid ljudbilder.

ps, jag hade nog lagt hihatten i höger och raiden i vänster kanal istället. och panorerat pukorna mer.

Redigerat av ashuck
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra grund men väldigt platt ljudbild.

Som sagt förut, gurorna släpar och slöddrar (troligtvis pga din kopiering där du transponerat och lagt på delay). Det ska ska räcka med 2 guror 75% panorerade samt en i mitten vid behov - Men ös på med mellanregister samt lite mer av de låga frkvenserna i gurorna. Och framför allt - höj dem!

Panorera ut trummorna, de är väldigt centrerade samt variera volymen på kaggen

Annars en bra grund 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
trummorna låter bra för att vara inspelade på månen... allt låter helt platt och tråkigt. ett par kg konsistens fett på hela skiten så är saken biff sen

Vart köper man den pluggen, konsistens fett? Verkar ju as fet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Låten: Nja...lite si så där. Kanske kunde bli bättre om sångaren kunde sjunga som om han tycker det är rock'n roll att sjunga. Svårt att säga faktiskt, men jag tycker nog inte att det är klockrent. Men med det säger jag inte att det är dåligt, men det finns utrymme för att utveckla detta och polera upp låten.

Mixen: Ganska tråkig får jag nog desvärre lov och säga. Shit, sorry, men jag menar inte att såga. Vill bara vara konstruktiv. Det låter som nämnts tidigare, platt. återigen det låter som det inte finns nån glöd i musikerna och då blir det svårt och mixa fram något hett. Allt behöver liksom komma fram, mer kött, mer tryck, mer rock, mer passion.

Mastering: Hur kommenterar man mastering? Har du mastrat detta? Om du har det så får du lägga upp omastrad så man kan jämföra på något sätt i sådana fall. Men som produktionen låter verkar det överflödigt att mastra detta. Mixen måste fixas först.

Bäst: Titeln

Sämst: Avlsutande trum fillet

Jobba på, du har helt klart potential att utveckla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm,, Jag gillade introt, Men om du segar ner trummorna finns ingen jävel som hinner med att slå så j*vla fort vilket gör att det låter datagjort,, Och trummorna går skitsnabbt, elguran segt och röst mitt emellan,, Sätt alla i samma takt,, Ungefär som att trummorna går i 500 Bpm elguran 140 och din röst i 200,, om du fattar vad jag menar,, Snabba på lite på rösten och ställ in instrumenten efter den,, det känns som att du sjungit hit å dit efter låten,, Även om det nu är det man ska göra (Inte så insatt i att skapa hårdrock),, Men du har en bra grund som sagt,, du behöver lite mer drag i grejjorna....

// Tack för ordet 😆,, Jag tror du kan få nått bra av denna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Öhm,, Jag gillade introt, Men om du segar ner trummorna finns ingen jävel som hinner med att slå så j*vla fort vilket gör att det låter datagjort,, Och trummorna går skitsnabbt,

Jodu det går att spela betydligare snabbare vilket också gjorts så den kommentaren ger ju inte mycket, kan väl hålla med om mycket som sagts tidigare om det hela helt enkelt men störde mig mest på denna fel-antagande som gjordes!

Sprit för fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprit för fan!

😎 Ahh, så vackert du pratar Mongo.

Kan väl hålla med om mycket som sagts tidigare om det hela helt enkelt men drogs mest till denna underbara mening som gjordes! 😆

Som sagt tunn och trycklös ljudbild... och sången... Slask eller inte, det gjorde ont, mycket ont i min metallsångarsjäl... Och då är den ändå gjord av plåt... Sätt pungen i en skruvtving och dra åt, bjud hem dina värsta ovänner, elda upp moderaternas partiprogram och andas in ångorna, gör vad som helst för att bli pissed off, få mer energi och djävlar annamma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er alla för era synpunkter..

Har noga gått igenom alla och försökt ta till mig av kritiken....

Så här kommer förhoppningsvis en bättre version av låten.

Mr Dreaming version 1.1

Dock är sångaren fortfarande sjuk så vi har inte haft möjlighet att lägga ny sång, det får bli till nästa versionssläpp (v1.2) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nivåerna har du fått till,musiken är helt okej, men om jag ska vara ärlig tycker inte sången passar till musiken.

Har du tillgång till en annan sångare pröva samma text för att se hur det blir,

lite tuffare attityd i sången, skulle jag vela ha.. men det är bara vad jag tycker. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten:

Låten funkar bra, mycket bra till och med. Jag gillar den 😄 fint arr är det allt. Tycker det är rätt välspelat också.

Sticket börjar rätt illa tycker jag, fortsätter iofs rätt fint.

Gitarrerna:

Alldeles för klena. Feta till dom rejält, dom tar alldes för lite plats. Fina riff annars och som sagt en bra låt.

Trummorna:

Trummkompen är alldeles för simpla. Jag tycker du ska lägga ner mer tid på dom helt klart. Dom är väldigt väldigt stela och tråkiga.

Trummljuden kanske inte är lysande heller. Baskaggen är alldeles för hård. Virveln funkar. Hihaten är en enda stor gröt.

Här finns det en del att jobba på

Sången:

Jag tycker att sången är rätt bra. Din ligger rätt i mixen och jag tycker faktiskt att sången passar. Sångaren kanske skulle kunna jobba en del uttal, men ja tycker att han funkar.

Slutsats:

Det är en bra låt som jag gillar, men mixen behövs jobbas på en del.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten:

Vart är djupet? Vart är basen?

Gitarrerna:

Inga kommentarer, men jag tror dom jag skulle kunna dra dom där ackorden på elguran som går genom låten.

Trummorna:

Vart är tyngden i trummorna? (Best Service Artist Drums VSTi) är en riktigt bra plugg... som du får ett bra ljud i tom utan effekter! trummkompet skulle fungerar precis likabra i en punklåt. ungefär samma takt.

Som jag skrivit till dig innan, jag förstår mig inte på musikstilen, därför kan jag bara kommentera på hur jag hör låten.

Och jag hör bara skräl o skrål typ, får dock hålla med ovanstående om att sången inte låter jätteinspirerande . känns som han sjunger för att han måste, inte för att han vill ... be honom blunda och ta i nästa gång han sjunger .

Men du ville ändå jag skulle kommentera, så jag får försöka på nåt sätt..

Men oavsett vad.. jag har ett tips till sångaren om han vill ha lite tips o råd osv.

kontakta denne killen

- HÄR -

ungefär så här seriös är du i dina svar till mig

😄

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag låter nog lite elak meen.. Sången är det inge tryck i alls... Ideén är superbra men det gifter sig inte..Måste bli mer känsla och tryck i sången för att det ska funka.. Har inte med effekter att göra .. Har att göra med engagemang ju!!!!

Sen känns det mycket "klippt" och punsh-in å så.. Måste kännas med spontant... Minska på quantiseringen på dina trummor också.. Variera anslaget mera för tusan! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...