Jump to content
Annons

Program till PC&MAC


maskineriet

Recommended Posts

Annons

Pro Tools. Cubase. Reason. Tracktion. Abelton Live

* så var man sen igen med att trycka på send knappen, så går det om man svarar på mamma's samtal 😄

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Pro är ju det program som funkar bäst på Mac. Det finns ingen anledning för din kompis att köpa något annat.

Du som har PC får nöja dig med ett sämre alternativ, vilket du väljer är en smaksak. Ni behöver inte köra på samma program för att kunna göra låtar tillsammans. Ni behöver ju inte skicka hela projekt mellan er utan bara ljudfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
borbas (oregistrerad)
Du som har PC får nöja dig med ett sämre alternativ, vilket du väljer är en smaksak.

Intressant. Jag har aldrig personligen använt mig av LP, så du får ursäkta min fråga:

Vad har LP som de win-baserade applicationerna saknar? Stabilitet? Funktioner? Förstår ingenting ><

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Pro är ju det program som funkar bäst på Mac. Det finns ingen anledning för din kompis att köpa något annat.

hur tänker du då? "Funkar bäst" är väl en ganska subjektiv uppfattning. Jag tycker Logic funkar jättebra till vissa områden, men inte alls lika bra som Pro Tools inom andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic pro är mer integrerat med mac OX än vad musikprogrammen till PC är. Med detta kan man få ökad stabilitet och effektivare processoranvändning. Detta är något som en del motsätter sig, men jag vill ändå framhålla att stabiliteten är avsevärt bättre på macen som vi har nu, än vad den var på PCn vi körde tidigare. (Vi har då även bytt sx3 mot logic 7 pro). Jag upplever logic som mer stilrent och lättarbetat, mer flexibelt än cubase sx3. Mycket mindre plottrigt, och som namnet antyder, mer logiskt. Smaksak.

Alla program har lite olika fokus, och detta kan påverka vilka funktioner som finns med. Men Pro Tools och Logic är de som mer eller mindre är studiostandard. Cubase gör sitt bästa för att imitera de funktioner och även design som finns i dessa program, vilket man kan se i cubase 4 släppet. Om det är bra eller dåligt får man väl avgöra själv.

EDIT: Trött, många fel kröp in.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Du som har PC får nöja dig med ett sämre alternativ, vilket du väljer är en smaksak.

Intressant. Jag har aldrig personligen använt mig av LP, så du får ursäkta min fråga:

Vad har LP som de win-baserade applicationerna saknar? Stabilitet? Funktioner? Förstår ingenting ><

Precis som du skriver. Stabilitet och funktioner. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)

Tack för (de snabba) svaren. Dimman har lättat lite (fast bara lite).

Läste på lite om L/LP. Vilket jag egentligen skulle ha gjort från början, innan jag började irra omkring här inne.

Ni förstår, jag har suttit och knackat lite kod och dragit trådar mellan modulära enheter på en win-maskin.

Nu när jag tänkt att bli lite mer seriös med det hela så känns det helt plötsligt som om jag öppnat pandoras ask.

Man blir dränkt av produkter från alla håll och kanter. Väldigt, väldigt förvirrande och överväldigande för en nybörjare som jag.

Jag har gjort mitt bästa genom att läsa recensioner, forum och testa några "demos". Men efter att ha läst på lite om Logic så blir jag väldigt tveksam.

Logic ser väldigt stilrent ut, man tappar nästan sugen för de win-baserade programmen vid en estetisk jämförelse.

Men eftersom jag startar från grunden kanske en mac med logic vore en god start ?

Och allt eftersom bygga på med hårdvara (ljudkort/interface + "instrument"). Programmen jag använder mig av är kompatibla med båda platformarna.

Det är nog bara en omregistrering som behövs vid byte av hårdvara.

Eller verkar det som en dum ide?

Pro-Tools, i sin tur, verkar vara väldigt bundet till företagets egna hårdvara, korrekt ?

Jag ber om ursäkt för eventuell kapning av tråden :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...