Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Efter långt uppehållt tänkte jag spela in en låt jag nyss filat ihop, men det tråkiga var att det inte är något outputljud. Använder Cubase SX3. Ingenting hörs alltså. Ljudet från min gitarr går via mixern, in i ljudkortet, och in i programmet, men ingenting kommer ut. Har försökt fiffla runt med en massa inställningar ett bra tag nu men utan resultat, vad kan felet vara?

Tack på förhand!

Annons
Posted

Inget ljud oavsett vad du spelar upp? Provat att importera en wav-fil på ett audiospår för att se om det hörs?

Ser du att gitarren kommer in på ditt ljudspår under inspelningen?

Valt rätt ljudkortsdrivrutin? ASIO? Kollat VST Outputs?

Posted

Nej inte oavsett vad jag spelar upp, om jag importerar en waw-fil så hörs det!

Men det syns inte på kanalen att gitaren kommer in, men när jag spelar på den under inspelning så syns det som "image"på spåret det jag har spelat. Riktigt skumt... Det syns ju nere på transportpanelen när jag spelar också.

Drivern är inställd på M-audio delta ASIO och allting som det ska vara, vete sjutton vad det kan bero på, jag blir nog tokig snart ^_~

Tips och hjälp mottages varmt!

Posted

Har fortfarande inte lyckats hitta vad sjutton det är som gör att inspelat ljud inte hörs ut, ingen som har någon aning? 😄

Posted

I outputs i vst connections så finns där två alternativ:

1. Analog out 1/2 Delta-AP och

2. SPDIF Out L/R Delta-AP

Där jag kör det översta,

som input kör jag "Analog in Delta-AP" heter den...

Vette sjutton vad felet kan vara, har provat alla alternativ tycker jag, i patchbayen/routern i M-audios kontrollpanel under "H/W Out 1/2" har jag bockat för "Wavout 1/2". Och i asio set-upen har jag aktiverat både Ap Multi och Ap 1/2 på både outputs och inputs..

Något jag kan ha missat?

Posted
I outputs i vst connections så finns där två alternativ:

1. Analog out 1/2 Delta-AP och

2. SPDIF Out L/R Delta-AP

Där jag kör det översta,

som input kör jag "Analog in Delta-AP" heter den...

Vette sjutton vad felet kan vara, har provat alla alternativ tycker jag, i patchbayen/routern i M-audios kontrollpanel under "H/W Out 1/2" har jag bockat för "Wavout 1/2". Och i asio set-upen har jag aktiverat både Ap Multi och Ap 1/2 på både outputs och inputs..

Något jag kan ha missat?

Oj såg nu att du hade skrivit att du hörde ljud om du importerade in en wavfil, det stämmer va?

Så du menar att om du spelar in på ett spår så hör du inte det efteråt men om du inporterar en wavfil till samma spår så hör du det?

Posted

Det stämmer nästan precis! Förutom att det inte kommer in något ljud på själva inspelningskanalerna heller glömde jag säga! Och en annan skum sak är att om jag i vst outputs avaktiverar alla outputs, så visar den helt plötlsligt att det både blir outputljud nere på transportpanelen, samt på kanalen, men fortfarande hörs inget!! Men det jag spelar in syns ändå som "image" även fast det inte ens går in på kanalen enligt volymmetern på kanalen...

Posted

Vill tillägga att jag HAR aktiverat monitorering på kanalen : ) men hursomhelst ska det väl outputljudet synas nere på transportpanelen antar jag oavsett vad...

Posted

Om du har monitor aktiverat så kommer du inte höra det ljud du spelat i i efterhand utan bara höra det ljudet du spelar in.

Men som jag förstod det så blir det ingenting när du spelar in?

Valt rätt input på tracket?

Rätt = den ingången som du anslutit ljudkällan till på ljudkortet

Posted

Åhh ja vilket klantfel, ljudet som jag spelar in HÖRS när jag spelar upp det, så det egentliga problemet ligger i att jag inte har nåt monitorljud, och det beror INTE på att jag inte aktiverat monitoreringen, för den är på, men det vill inte höras något, men det inspelade som jag spelar upp hörs som sagt!

Har fifflat runt med allt nu tycker jag, men är säkert något uppenbart jag missat, vad sjutton skulle det kunna vara?

Posted

Ahh, det löste sig just! Jag hade bockat för "Direct monitoring" i Device setup - VST Audiobay, när jag tog bort det kom ljudet tillbaka! : )

Tack för er hjälp hursomhelst!

• 3 weeks later...
Posted

Tack!

Hade precis samma fel! När man läser i tutorial dock så får i alla fall jag för mig att de menar att man SKA ha på Direct Monitoring för att kunna höra ljudet!!!??? Eller??? Kan någon förklara vad det där Direct Monitoring betyder för jag fattar nog inte 😏