Jump to content
Annons

Ur skuggorna stiger...


Jambrains

Recommended Posts

PermanentWaves.

AssÄ, det heter jag ju inte men ogudaktiga hedningar hade redan lagt beslag pÄ alla tÀnkbara (och nÄgra otÀnkbara) stavningar av mitt namn sÄ jag tog det som för tillfÀllet snurrade i poden. Rush alltsÄ. Har smugit runt hÀr i sÀker ett Är men har först nu tagit steget in.

Är 40+, har bla Ă€gt en riktig dĂ„lig 70-tals strata (den dĂ€r men trepunktfĂ€ste), en Yamaha TX16W (vilket anvĂ€ndarvĂ€nligt OS - not!), en riktigt bra Precision (sĂ„ld, köpte en Korg M1 istĂ€llet - 😄 ) men sitter nu med dator och pluggar samt tvĂ„ hembyggda gitarrer (nĂ„n mer byggare hĂ€r?)

Vad gÀller musiksmak sÄ Àr den vÀl rÀtt bred med ena foten djupt i en mylla av Maiden, Judas, Leppard, Saxon, Sabbath och sÄ Rush sÄ klart. Den andra foten stÄr fast förankrad i sÄdant som The Knack (skandal att de aldrig blev större, de var f_n genier), Hylander & Raj Montana, Ultravox osv.

RÀtt blandat mao. men min musikaliska klocka stannade nÄnstans runt 1989, tyvÀrr fortsatte den biologiska att ticka och gÄ. Lite nymodigheter som Dream Theater, Rammstein och Blink-182 har dock smugit sig in.

HĂ€pp!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tack allihopa!

DOL: Extra tack, pilsner Àr aldrig fel, men var e kylen?

Hellpig: Kom igen, klart du ska bygga!

Tja, nĂ€r jag blir pensionĂ€r kanske... 🙂 Men det hade varit kul faktiskt! Hur mycket har du byggt sjĂ€lv? AlltsĂ„, jag menar - har du svarat ut gitarrkroppen sjĂ€lv frĂ„n stubbe du hittade pĂ„ tomten eller köper du delar och pysslar ihop dem?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hellpig:

Har man inte odlat trĂ€det sjĂ€lv Ă€r det fusk 🙂

NÀrrÄ, sÄ lÄngt har det inte gÄtt men förutom mikar, mekanik o annan hÄrdvara sÄ har jag byggt frÄn scratch. Egentligen behövs det inte mycket verktyg, en stick sÄg och en handöverfrÀs Àr vÀl i princip det som behövs Àven om man kan spara tid om man ex. har en bandsÄg.

Första problemet Àr att hitta trÀ, brÀgÄrn brukar inte ha det som behövs, sjÀlv har jag köpt frÄn ett snickeri som Àven fixat bitarna i rÀtt dimensioner vilket Àr ett mÄste om man inte har rikt/planhyvel. Sen Àr det bara att sÀtta igÄng att sÄga och frÀsa. Tittar man pÄ hur en strata/tele byggs sÄ Àr hela processen anpassad för massproduktion vilket gör en sÄn gura till en bra startpunkt. Exempelvis Àr fickan dÀr halsen fÀsts i kroppen mycket lÀttare att göra eftersom halsen löper parallellt med kroppen. PÄ en Les Paul Àr halsen lite vinklad bakÄt vilket gör att man sas. mÄste fÄ tre dimensioner rÀtt isf. tvÄ nÀr man frÀser ur fickan. Sen döljs ju alla urfrÀsningar av plektrumskyddet sÄ det momentet Àr inte kritiskt. Mycket bökigare pÄ en Les Paul, tÀnk bara pÄ hur du mÄste borra frÄn urfrÀsningen för hals pickupen genom kroppen fram till hÄlet dÀr mickomkopplaren sitter. Samma sak med hÄlet du mÄste borra mellan urfrÀsningarna för mickarna för att kunna koppla. Hur man gör? Borrar frÄn halsfickan fram till hals PU och sedan vidare till stall pickupen. LÄng borr krÀvs och rakt mÄste det gÄ.

Oj, nu blev det visst lĂ„ngt 🙂

Lite andra smĂ„vertyg behövs naturligtvis ochsĂ„, ex vertyg för att mĂ€ta ut och sĂ„ga spĂ„ren för banden, en radieklots för att fĂ„ rĂ€tt radie pĂ„ greppbrĂ€dan och nĂ„gon lĂ€mplig fil för att snygga till banden efter slipning. SvĂ„rast Ă€r nog faktisk ytbehandlingen speciell om man vill ha lackad finish. GĂ„r att fĂ„ till ganska bra med sprayburkar men bered dig pĂ„ mycket (och dĂ„ menar jag mycket) slipning mellan varven. Och sunburst har jag aldrig ens övervĂ€gt, men det Ă€r klart hade man en kompressor sĂ„ 🙂

Men: sĂ„ svĂ„rt Ă€r det inte, krĂ€ver tĂ„lamod, lite kunskap och noggrannhet (mĂ€t, kontrollmĂ€t, kontrollmĂ€t en gĂ„ng till). Vid tillfĂ€lle ska jag försöka skriva ned alla dumheter jag gjort men exempelvis har jag inte lĂ€nge tvĂ„ skjutmĂ„tt i verkstan 😄

Blir du sugen sÄ hojta till sÄ ska jag grÀva fram lite nyttiga lÀnkar.

Redigerat av PermanentWaves
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bullfrog: Du har nog rĂ€tt om klockan 😄

Musiken jag gör sjÀlv Àr svÄr att defininera, mest beroende pÄ att jag aldrig lyckas slutföra nÄt. Exempelvis pysslar jag nu med ett stycke som börjad livet som nÄt tungt och hÄrt (tÀnk Sad but True) men den har nu fÄtt ett 3/4 parti och lite Knopfleraktiga strata. Och dessutom kÀnns det som om det bara Àr trummorna som ligger 3/4 och resten spelar nÄt annat (4/4 , 6/8 ??) över 3/4:an. Kan inte bestÀmma mig för om jag gillar hur dom sas. flyter parallelt och möts ibland eller om jag borde ta nÄgra Äksjuketabletter istÀllet.

En annan lÄt började som nÄt dansant syntaktigt men har just nu utvecklats till instrumental gitarrpop med Rickenbackers och hela kitet.

Hoppas dock att jag nÄn gÄng kan lÀra mig att sÀga stopp och faktiskt avsluta ett stycke. Funderar starkt pÄ att sÀtta upp regler för att styra upp mig sjÀlv....

Det enda sĂ€kra Ă€r att musiken Ă€r och kommer att förbli instrumental eftersom jag inte kan sjunga alls 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena och vĂ€lkommen har haft byggardrömmar i större delen av mitt liv sĂ„ man har vĂ€l pulat lite, lagat lite och vet en del mĂ€ men har ingen helt fĂ€rdig egen skapelse Ă€n. Har en halvakustisk elgrunka pĂ„ standby sen ett par Ă„r 😆 i kĂ€llarn, genomgĂ„ende hals med stock hela vĂ€gen genom kroppen, mahogny i hals, sarg o botten. GreppbrĂ€dan och lock i nĂ„t ljust men har glömt vilket trĂ€slag , tror jag ville testa lite tvĂ€rtom sĂ„ det blev med björk eller nĂ„t 😄 . NĂ„vĂ€l Ă„terstĂ„r en del jobb innan det blir ett solo draget pĂ„ den guran. Blev lite cool desing pĂ„ den huvet fick jag till tycker jag det blev lite Robin Hoodaktigt 😼 . SĂ„g Stewart Mcdonalds byggarjigg sĂ„ jag gjorde en egen (en egen version som stĂ„r pĂ„ golvet) och fixade indikatorklockor för slipning av bandhöjden och sen rann det ut i sanden 🙁 . Har visst sarg och botten och tvĂ„ lock till en akustisk oxĂ„ nere i kĂ€llaren som jag köpte för 100 Ă„r sen 🙁 . PĂ„ nĂ„t sĂ€tt sĂ„ kom jag igĂ„ng med musikskapandet istĂ€llet sĂ„ nu leker jag musik och förpestar tillvaron för folket hĂ€r sĂ„ gott det gĂ„r.

Skickar pÄ Stewart McdonaldslÀnken ifall du inte redan kÀnner till dom, dÀr finns fan allt för en byggare nÀr det gÀller tips, material och (special)verktyg.

Göran

http://www.stewmac.com/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack till alla jag inte redan tackat!

Burnin Sven: kul men nĂ„n mer som bygger! StewMac har man dreglat över mĂ„nga timmer, lite som hobbexkatalogen nĂ€r man var grabb 🙂

Byggde sjÀlv en tidig version av jiggen som har funkat suverÀnt, dock utan indikator klockor, de var grymt dyra sÄ det fick gÄ ÀndÄ.

Egghuvud: VaddĂ„ gubbe? Man Ă€r inte Ă€ldre Ă€n man ser ut ! Eh.. eller hur det nu var? 🙂

NÀr vi ÀndÄ snackar bygge sÄ mÄste jag berÀtta en sedelÀrande historia:

Jag hade en gÄng ett halsÀmne i kvartssÄgad Hondurasmahogny. För er som inte bygger sÄ Àr Hondurasmahogny ovanligt eftersom det varit exportförbud pÄ det sen mÄnga Är. KvartssÄgat innebÀr att Ärsringarna ligger vinkelrÀt mot greppbrÀdan och sÄna bitar Àr inte vanliga men eftertraktade eftersom de anses vara mycket stabila och starka. Mao. en vÀldigt ovanlig bit som jag av ren tur lyckades lÀgga beslag pÄ.

Hur som helst, i den vevan höll vi pÄ att renovera badrummet och hanteverkarna hade nyckel till huset och utnyttjade garaget som arbetsplats. En dag befinner jag mig i Stockholm nÀr snickare ringer och meddelar att han tÀnker komma och fixat det sista som att spika takpanel, sÀtta dörrfoder och lite annat smÄtt och gott. Visst, sÀger jag, kör bara - du har ju nyckel.

PÄ kvÀllen nÀr jag Äter Àr hemma gÄr jag ut i garaget för att börja jobba med halsÀmnet men hittar det inte. Letar en stund men ger sedan upp. Jag Àr nu sÄn att jag ofta förlÀgger saker (inga kommentarer om glömska gammla gubbar nu barn!) sÄ jag tÀnker inte sÄ mycket mer pÄ detta utan beslutar mig för att gÄ till sÀngs.

Kliver in i badrummet och under det att jag borstar tÀnderna Àr det nÄt som gnager i mig. Jag har sett nÄt som bara mitt undermedvetna blivit medveten om Ànnu...

NÀr jag sen gÄr ut behövs inget sjÀtte sinne för att lista ut vart halsÀmnet tagit vÀgen. Eftersom vi lagt in klinkers har golvet höjt sig och alltsÄ behöver Àven tröskeln höjas.

Ja, dĂ€r sitter den. Snickarn har bara behövt kapa halsĂ€mnet till rĂ€tt lĂ€ngd och sĂ„ga ut för dörrkarmen i varje Ă€nda. Sen var det bara att dra fast den ovanpĂ„ befintlig tröskel med nĂ„gra rejĂ€la skruvar 😏

Tokfan hade hittat halsÀmnet pÄ arbetsbÀnken och glatt lagt beslag pÄ det.

AlltsÄ börjar jag nu varje dag med att kliva över min kvartssÄgade Hondurasmahognytröskel som sitter dÀr som stÀndig pÄminnelse: never trust the handy man!

Redigerat av PermanentWaves
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det pratas ju om att trampa i klaveret 😉 fan vilken jĂ€kla dĂ„re sĂ„na bitar vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€n 😉 för att vara lite vitsig. Du fĂ„r vĂ€l kvittera med att sno bĂ€ste svindyraste siliconbelagda fogsvansen för honom köpa strĂ„ke och sen terra honom under sovrumsförnstret pĂ„ nĂ€tterna nĂ„gra decennium framöver 😄 . Det Ă€r Ă€ndĂ„ ett ganska milt straff 😄 . Ja sĂ„ det kan gĂ„ nĂ€r snickarn börjar slĂ„ 😄 .

Göran

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vÀlkommen! strunta i Blink182 nÀr det finns Ramones och tidiga Bad Religion.

Knack borde jag gilla sÄ dem ska jag kolla upp lite bÀttre, har nog bara hört My Sharona.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sixties: Ramones ja, det var ju ett tag sen. MÄste nog förnya den bekantskapen..

Hittar du Get the Knack eller But the little girls understand i digital form sĂ„ hojta till. Högt! Mina vinyl ex Ă€r för slitna för att digitalisera och jag har inte lyckats hitta dem i digital form 😉

Dessa tvÄ Àr "must have" och Àven Round Trip Àr helt OK. Den fjÀrde var dock sÄ dÄlig att jag tom förtrÀngt namnet pÄ plattan.

My Sharona Ă€r, i mitt tycket inte bland de bĂ€ttre de gjort, sĂ„ du har en del att se fram emot đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du befinner dig i stockholm pÄ fredag sÄ kanske detta kan vara av intresse ( pÄ debaser):

Fredag 6 Oktober

20 - 03

Paul Collins' Beat

--------------------------------------------------------------------------------

Med sina sena 70-tals trupper The Nerves (Hanging on the Telephone) och The Beat, sĂ„ uppfann Paul Collins nĂ€stan sjĂ€lv den punkiga powerpopen. Beats debutskiva frĂ„n 1979 med adrenalinstinna lĂ„tar som “Rock And Roll Girl” och “Walking Out On Love" stĂ„r fortfarande som genrens riktmĂ€rken och etablerade en stil som sĂ€mre band som The Romantics och The Knack fick enorma succĂ©er med.

Gearclub Àr enormt stolta över att kunna ge er detta fantastiska band!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Var pÄ resande fot nÀr du Àntrade scenen. SÄ det fÄr bli ett senkommet: VÀlkommen hit!

Alltid trevligt med fler Rushister. Hoppas du inte missade konserterna pÄ senaste turnén, för det var banne mig det roligaste jag varit med om pÄ Är och dar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...